Integratie pakketten SAP en Siemens: ‘Ook mkb vraagt erom’

0

SAP en Siemens waren al een paar jaar in overleg voordat ze medio juli wereldkundig maakten dat SAP Teamcenter-software van Siemens gaat aanbieden en Siemens de Intelligent Asset Management- en Project- en Portfoliomanagementoplossingen van SAP (SAP S/4HANA). Met als vervolgstappen dat de complete, omvangrijke softwarepakketten van de twee grote Duitse softwarebedrijven volledig geïntegreerd worden. Want, aldus Joe Bohman, senior vice president van Siemens Digital Industries Software vanuit Californië: ‘Klanten vragen om die integratie.’

‘Natuurlijk de grote klanten, actief in sectoren als aerospace en de automotive, maar ook de mkb-bedrijven. Die beide klantgroepen willen na het ontwikkelen van een product in de engineeringfase – als het ontwerp naar operations gaat – niet hoeven te switchen van Siemens Teamcenter naar SAP Projectmanagement om de supply chain te kunnen aansturen, om voor de BOM weer terug te moeten naar Teamcenter. Die willen een geharmoniseerde, geïntegreerde oplossing. Dat geldt misschien nog wel meer voor mkb’ers dan voor grote ondernemingen met zakken die diep genoeg zijn om de huidige hoge integratiekosten te kunnen betalen.’ En die kosten zijn hoog, weet Bohman, ofschoon hij daar geen hard bedrag op wil plakken: ‘Dan hebben we het over substantiële uitgaven die gemakkelijk net zo hoog kunnen zijn als de kosten voor de aanschaf van de software.’

Software die ook na de integratie per losse module kan worden aangekocht. ‘Voor vrijwel elk bedrijf geldt dat die niet in één keer een compleet PLM- en ERP-systeem zullen aanschaffen, maar hooguit genoeg budget en tijd hebben om óf hun PLM- óf hun ERP-systeem te upgraden en te implementeren. Net als nu kan ook straks de software in kleine delen aangeschaft en geïmplementeerd worden.’ Voor het gevaar van vendor lock-in, als ze straks al hun software van één leverancier betrekken, hoeven ondernemers niet bang te zijn, verzekert Bohman. ‘Wij willen heel open en transparant zijn over onze intenties. Meer klantwaarde genereren, alleen daar gaat het ons om.’

SAP en Siemens bouwen aan goed geïntegreerd geheel, aldus Bohman: ‘We gaan geen grote blokken bestaande software simpelweg aan elkaar plakken. Dit wordt een proces van integration by design: we investeren in het opnieuw ontwerpen van de kerndelen van onze software opdat ze volledig geïntegreerd zijn. Zodat de productontwerper van de klant straks bijvoorbeeld de diepgaande data over klantsentimenten die nu in SAP HANA beschikbaar zijn, kan benutten om zijn ontwerp beter toe te snijden op de klantbehoeften. Dat zal ontwikkeltijd schelen en de time to market verkorten. Evengoed kan straks vanuit de Teamcenter-omgeving gebruik worden gemaakt van de data in SAP Portfolio and Project Management om de supply chain te managen. Ook zal de feedback van IoT-data vanuit operations over bijvoorbeeld industrialisatieproblemen of vanuit het veld over service-issues veel gemakkelijker bij engineering terechtkomen, omdat die allemaal binnen een softwaresuite beschikbaar zijn.’

De integratie van de SAP- en Siemens-software is dus ingezet om de klantwaarde ervan te verhogen, zo stelt Bohman. ‘En omdat we op de lange termijn wederzijds minder tijd in integratie hoeven te steken, zouden we kosten kunnen besparen. Maar dat is niet onze insteek. Die is meer klantwaarde voor meer klanten.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.