In Panasonics Experience Room komt de inspiratie als vanzelf

0

Panasonic Industry ging officieel van start met de Experience Room. Een gloednieuwe ruimte op de eigen locatie in Best, waar de bezoeker de laatste technologie letterlijk voor zich ziet. Toepassingen per sector, opstellingen voor elke situatie: in Panasonics Experience Room draait alles om kennismaken, testen en ervaren. Gericht op oplossingen voor iedere klant.

Een strak interieur, een moderne uitstraling. Alleen al qua inrichting mag de Experience Room er zijn, vindt Hans Ubachs, burgemeester van de gemeente Best. Toch is er meer, zo vertelt hij deze middag tijdens zijn toespraak bij Panasonic Industry. Als burgemeester kent Ubachs de impact van de Brainportregio. Weet hij hoe krachtig de bundeling van al die technologie uitpakt, helemaal wanneer die zichtbaar is voor de buitenwereld. “Ik moet bekennen dat ik Panasonic lange tijd alleen kende als sponsor van het wielrennen”, zo vertrouwt Ubachs zijn luisteraars lachend toe, vlak voordat hij het lint doorknipt en daarmee de officiële opening verricht. “Maar wees gerust, vanaf nu is dat beeld écht verleden tijd. Technologie is hier niet iets wat zich achter de muren afspeelt, maar volop zichtbaar wordt. Laagdrempelig en praktisch gebracht, in één inspirerende ruimte.”

Jeroen Coolen, managing director van Panasonics (L), Hans Ubachs, burgemeester van de gemeente Best en Pierre-Louis Mathey, division director voor Europa(R)

Met die laatste woorden raakt Ubachs de essentie. Want inspiratie, dat is waar het Panasonic met de Experience Room om gaat. Omgeven door de laatste techniek ziet de bezoeker de talloze mogelijkheden ervan. Krijgt praktijk voorrang op theorie en komen ideeën en oplossingen als vanzelf. Vooraf aan de korte toespraak van burgemeester Ubachs heet Jeroen Coolen, managing director van Panasonics vestiging in Best, de gasten welkom. Ook Pierre-Louis Mathey, division director voor Europa, houdt een korte toespraak. Beiden zijn trots en vertellen dat ook, al beseffen ze dat een Experience Room er vooral is om te beleven. Dus houden Coolen en Mathey net als de burgemeester hun toespraak kort, als start van een feestelijke middag.

Alle ruimte voor de praktijk
Technologie als bron van inspiratie. Als basis voor een goed en vooral ook ánder gesprek. In de Experience Room ziet de bezoeker per sector in vogelvlucht Panasonics productportfolio, waaronder het uitgebreide aanbod aan sensortechnologie. Zo is er een opstelling voor medtech, waarbij sensoren lucht in vloeistoffen detecteren. Op de tafel ernaast ontdekt de bezoeker hoe bewegingssensoren de landbouw helpen bij het tellen van vee, terwijl de opstelling voor componenten toont hoe PIR-sensoren met persoonsdetectie bijdragen aan slim, duurzaam en veilig gebouwbeheer. Ook ziet de bezoeker in de Experience Room onder andere een lasermarkeermachine. Net als een AGV (automated guided vehicle) voor agriculture, relais als key components in laadpaaltechnologie en servodrives voor machinebouwers.
Omgeven door al die toepassingen per sector staat in het midden van de ruimte een testbank, die misschien wel het belangrijkste onderdeel van de Experience Room vormt. Immers, in een tijd waarin industriële ontwikkelingen zó snel verlopen, is een verkenning langs de talloze mogelijkheden geen overbodige luxe. Zie daar dan ook het steeds ruimere aanbod van Panasonic, zo vertelt Mathey tijdens zijn toespraak. “Met de Experience Room willen we de klant laten zien hoe we hem kunnen ondersteunen. Juist nu, met het oog op de toekomst.”
Bovendien onderstreept Panasonic met de nieuwe ruimte wat het vandaag de dag wil zijn: een partner die graag kennis deelt. Die meedenkt, die zicht houdt op wat komen gaat. In dat opzicht is de tijd dat Panasonic alleen leverancier was voorbij. Het bedrijf ziet de eigen rol veel breder, gericht op relaties voor de lange termijn. Ook wil Panasonic een bijdrage leveren aan de samenleving waarin het actief is, wat Coolen benadrukt door burgemeester Ubachs vlak na de opening een cheque ter waarde van duizend euro te overhandigen. Bedoeld voor stichting Leergeld, dat kinderen uit gezinnen met lage inkomens dezelfde mogelijkheden wil bieden als hun leeftijdsgenoten.

Over sectoren heen
In Panasonics nieuwe Experience Room wordt techniek tastbaar. En dat zorgt voor interactie, zo merkt Wim van Eijk van Evink Engineering uit Oosterwolde deze middag. “Je ziet niet alleen een product, maar ook hoe het werkt en wat het kan. Alleen al daardoor heb je het met elkaar veel eerder over de mogelijkheden.” Evink Engineering is toeleverancier van Panasonic, specifiek voor mechanica. Van Eijk: “Onze samenwerking reikt ver, over sectoren heen. Het is mooi hoe dat alles hier samenkomt. Elke situatie is anders; dan helpt zo’n overzicht in één ruimte goed om voor de klant tot de juiste oplossing te komen.”
Bovendien kan een partner van Panasonic diezelfde klant er daadwerkelijk iets tonen, benadrukt Patrick van Gool, technical sales manager bij Restutech in Vught. “We zijn distributeur van Panasonic en komen hier al jaren over de vloer. Soms ook met klanten. Het is dan prettig dat je met diezelfde klant deze ruimte in kunt, om hem vervolgens al die mogelijke oplossingen zo overzichtelijk te laten zien. Dat laatste is enorm waardevol, daar ben ik écht van overtuigd.”

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.