IBM: ‘Alle ketens bieden mogelijkheden voor blockchain’

0

Nederland moet koploper in blockchaintechnologie worden, is de boodschap van Willem Vermeend en Louis de Bruin. Vermeend is oud-politicus, internetondernemer en fintech-gezant van de overheid, De Bruin is European blockchain leader bij IBM Global Services en samen hebben ze meerdere publicaties op hun naam. Ons land heeft een goede uitgangspositie en loopt voorop in de digitalisering. ‘Banken zijn uit het straatbeeld verdwenen en met de OV-chipkaart kunnen we in alle vormen van OV reizen. Met alle beperkingen die er nog aan kleven, zijn wij toch verder dan andere landen’, verklaart De Bruin, die ook wijst op de Nationale Blockchain Coalitie en het Techruption-platform. Er gebeurt hier van alles en hij merkt het in eigen huis. ‘Onze blockchain-resources draaien overuren. Blockchain is al vroeg omarmd door de IBM Academy of Technology en vervolgens door andere takken van IBM, zoals Cloud en Global Business Services.’ Het concern is voortrekker van industriebrede initiatieven, zoals het door de Linux Foundation gedragen Hyperledger Fabric. Dit open-sourceproject is gericht op het bouwen van zogeheten permissioned blockchainplatforms, die een aantal nadelen van publieke blockchains (excessief energieverbruik, beperkte schaalbaarheid en het ontbreken van confidentialiteit) ondervangen. IBM investeert ook in de opleiding van blockchainprogrammeurs, onder meer in zijn Client Innovation Center in Groningen. Zo bouwt het mee aan de community en infrastructuur voor blockchain.

louis de Bruin is European blockchain leader bij IBM Global Services

De Bruin noemt uiteenlopende toepassingen en een gemene deler is vaak het internet of things (IoT). Met sensoren en tags, bijvoorbeeld rfid, kan de status of de route van objecten in de keten worden gevolgd en vastgelegd in een blockchain. Een concreet project is de BikeBlockchain, onlangs door lezers van Computable tot ‘meest innovatieve overheids-it-project’ uitgeroepen. Daarbij worden in een blockchain de eigenaar van fiets en bijbehorende slot vastgelegd en de status van dat slot (locatie, open/dicht) wordt geregistreerd. Dat kan bijvoorbeeld helpen diefstal van die fiets efficiënt af te handelen, als alle betrokken partijen – inclusief politie, verzekeraars en RDW – zich rond deze proof-of-concept blockchain hebben verenigd. Voor auto’s kan dit ook interessant zijn, zeker als in de blockchain ook de afzonderlijke onderdelen worden geregistreerd. Als een auto is gestolen, worden de onderdelen nu nog niet als gestolen opgegeven, weet De Bruin, terwijl steeds vaker auto’s juist worden gestolen om ze vervolgens te strippen van gewilde onderdelen.

Volgens De Bruin is het een uitdaging om de verwarring van blockchain met cryptocurrencies als Bitcoin uit de weg te ruimen. ‘Het is geen doodsimpel concept, maar ook geen rocket science. Blockchain is in de eerste plaats een manier om nieuwe, efficiënte businessmodellen te realiseren en dat gaat het management van organisaties aan. Pas in de tweede plaats is het een technisch verhaal. Overal waar een keten bij betrokken is, liggen mogelijkheden voor blockchain. Vergelijk het met mobiele telefonie en internet: het heeft kritische massa nodig en iedereen, dus ook je concurrent, moet het gebruiken, dan heb je een ecosysteem waarin het werkt. Wie er mee begint heeft een ‘first-mover advantage’, maar bovenal helpt het om bedrijfsprocessen van een hele keten binnen een ecosysteem van bedrijven op een hoger niveau te brengen en daarmee de samenleving als geheel een dienst te bewijzen.’

Lees het hele artikel

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.