Hightech deel e-bike populair in Duitsland door stijgende brandstofprijzen en druke spits

0

Duitsers gebruiken de e-bike niet alleen voor fietsroutes in hun vrije tijd, maar fietsen ook op dagelijkse basis naar de supermarkt of het werk. Door de stijgende brandstofprijzen en de drukte op de wegen in de spits, zien vooral bewoners van grote steden de fiets als goed alternatief voor de auto. FAULHABER aandrijvingen worden hierin in verschillende onderdelen gebruikt.

Het delen van fietsen wint terrein.
Men hoeft geen eigen fiets te hebben om er een te gebruiken. Vooral in steden kan men simpel en snel een fiets huren. Dit bespaart de aankoop- en onderhoudskosten van een fiets en minimaliseert het risico op diefstal. De fietser profiteert ook van gezondheidsvoordelen en helpt om de CO2-uitstoot te verminderen. Duurzaamheid is nog een voordeel van fietsen delen dat genoemd mag worden: een gedeelde fiets wordt in verhouding vier keer meer gebruikt dan een individueel gebruikte fiets.

Slotsystemen van FAULHABER.

Om het gebruik van huurfietsen te organiseren vertrouwen leveranciers van deelfietsen op aandrijvingen van FAULHABER. Om huurfietsen op slot te kunnen zetten zijn kleine FAULHABER aandrijfmotoren geïnstalleerd in de voorvork. Afhankelijk van het gebruikssysteem kunnen gebruikers van deelfietsen dan op vaste huurlocaties een fiets huren, of zelfs zonder vaste locatie via een app op hun smartphone. Er zijn nu verschillende fietsverhuurders die fietsen en e-bikes aanbieden op hun locaties.

Met de wind in de rug fietsen.

Een e-bike ondersteunt de bestuurder met een elektrische motor. De mate van ondersteuning kan individueel worden ingesteld en is afhankelijk van de pedaalkracht of cadans van de bestuurder. Een fiets met elektrische ondersteuning is juridisch gelijk aan een normale fiets. Bestuurders hebben daarom geen kenteken of rijbewijs nodig. De markt voor e-bikes in Europa is sinds 2008 aanzienlijk gegroeid: in 2016 werden hier 1,6 miljoen van zulke fietsen verkocht. Duitsland gaat in deze sector voorop.

Aandrijfsystemen voor fietsen uit Schönaich.
Een e-bike werkt eigenlijk als volgt: een sensor registreert dat de bestuurder trapt en geeft deze informatie door aan de regelaar. Als controle- eenheid regelt deze de accu en zorgt ervoor dat de benod de stroom naar de motor wordt gestuurd. Zodra de stroom gaat lopen, wordt de trapondersteuning van de e-bike ingeschakeld. FAULHABER motoren worden gebruikt als aandrijfsystemen voor e-bikes en zorgen voor de optimale aandrijving. Omdat de motoren uit Schönaich ondanks hun hoge prestaties zo klein zijn, kunnen ze zo slim geïnstalleerd worden dat de e-bike aan de buitenkant niet eens als zodanig herkend zal worden. In het frame zijn de 3274 … BP4 borstelloze DC-servomotor en een planetaire tandwielkast geïntegreerd, en de bijbehorende accu is ‘vermomd’ als waterfles. Deze variant van een elektrisch ondersteunde fiets kan een piek van 330 watt bereiken voor een duur van ongeveer vijf minuten per keer.

In de juiste versnelling.

DC-micromotoren uit de 1524/1724SR-serie garanderen ook de juiste aandrijving bij het schakelen van de versnelling op de fiets, zowel bij normale fietsen als bij e-bikes. Elektronische schakelsystemen zorgen dat u efficiënt kunt rijden en verbeteren het comfort en de veiligheid. Tegelijkertijd verminderen ze slijtage aan de onderdelen van de schakeling. Het schakelen wordt uitgevoerd met behulp van kleine servomotoren.

De toekomst.

De toekomst van de fiets is zeer spannend, omdat verdere elektronische componenten het fietsen zullen veranderen. Welke kant dit op zou kunnen gaan is bijvoorbeeld te zien in het SmartFaraday Pedal-project, ondersteund door Faulhaber, ontwikkeld door een team studenten van de Faculty of Engineering aan de Universiteit van Freiburg. De intelligente pedaal van de fiets biedt een aantal functies waarmee fietsers hun reis kunnen bijhouden: van het volgen van prestaties en routes tot diefstalmelding en zelfs een interface voor internet en smartphone. De studenten hebben in 2017 de Cosima-wedstrijd gewonnen met dit project.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics