HEIDENHAIN opent Application Center bij de vestiging in Ede. ‘Klanten gebruiken vaak maar klein gedeelte van besturingssysteem’

0

Half maart moet het nieuwe Application Center van HEIDENHAIN, leverancier van besturingssytemen, up & running zijn. Dan is de Demoweek in de regio en opent het nieuwe center in Ede waar klanten voortaan terecht kunnen met al hun programmeer- en applicatiekwesties. Machineleveranciers zetten er regelmatig andere bewerkingsmachines neer om allerlei mogelijkheden in de praktijk te laten zien.

Jaap Bazuin: ‘We willen onze klanten nog meer kennis van onze besturingssystemen geven. Meer kennis is meer rendement.’ Foto’s: HEIDENHAIN

De Demoweek (19-22 maart) is een initiatief van acht techniekbedrijven in Ede en Veenendaal: Bemet International, Bendertechniek, Cellro, DMG Mori Benelux, Dormer Pramet, Dymato, Mitutoyo BeNeLux en HEIDENHAIN Nederland. Ze laten in hun eigen bedrijven de nieuwste ontwikkelingen zien op het gebied van onder meer automatisering, precisiebewerking, multitasking, meettechniek, additive manufacturing en besturingstechniek. Managing director Jaap Bazuin: ‘Dit doen we al heel lang samen. Om het andere jaar, nu al weer voor de vijftiende keer, organiseren we dit evenement als er geen TechniShow is.’ Tijdens de Demoweek kunnen bezoekers onder meer ervaren wat HEIDENHAIN bedoelt met zijn concepten Dynamic Precision, Dynamic Efficiency en Connected Machining, en worden er workshops gegeven waarvoor geïnteresseerden zich via demoweek.nl kunnen aanmelden.

Meer uit investering

Het bedrijf in Ede verwacht weer honderden bezoekers onder wie veel klanten, zeker nu het Application Center officieel opent. Dat center heeft een trainings- en presentatieruimte en een grote hal waar een 5-assige freesmachine in volle werking te zien is. ‘We willen de markt van gebruikers van draai- en freesmachines in Nederland nog beter ondersteunen. Bedrijven kopen steeds geavanceerdere hard- en software en gebruiken er vaak maar een klein gedeelte van. We willen operators, werkvoorbereiders en andere eindgebruikers uitgebreid laten zien wat mogelijk is. Met meer kennis van onze CNC-besturingssystemen en het programmeren ervan kunnen bedrijven veel meer uit hun investeringen halen.’

Het bedrijf heeft natuurlijk altijd al trainingen en workshops geboden bij de aanschaf van zijn producten. ‘Je kunt tijdens een praatje met een powerpoint erbij van alles vertellen. Maar als je het hebt over allerlei systeemopties of bijvoorbeeld over het stabieler laten draaien van een machine, is het veel handiger als mensen dingen echt zien en ervaren. We kunnen beter uitleggen hoe klanten hun producten sneller en efficiënter kunnen produceren.’


Hedelius Acura 65, een 5-assig CNC-bewerkingscentrum

Banden verstevigen

HEIDENHAIN nodigt steeds weer een andere machineleverancier uit om een machine in Ede neer te zetten. Als eerste komt er een Hedelius Acura 65, een 5-assig CNC-bewerkingscentrum dat leverancier Promas Professional Machine Support uit Maasbree neerzet. Jaap Bazuin: ‘Daarop kunnen wij onze demonstraties geven. We versterken de banden met onze klanten, en op deze manier ook met de leveranciers van de machines waarop onze systemen draaien. We kunnen gezamenlijk marketingacties doen en workshops geven.’ Daarbij worden eveneens leveranciers van CAD/CAM-software betrokken, ook die laten graag hun producten in het Application Center zien. ‘Hoe breder de programmering, hoe interessanter gezamenlijke klantendagen worden.’

Het bedrijf introduceert tijdens de Demoweek de TNC club, de club voor gebruikers van de TNC-besturingen. Zusterbedrijven in Italië en Duitsland hebben al zo’n club. Het versterkt de band met de klant. Klanten  kunnen een gratis basislidmaatschap aangaan: dan worden ze op de hoogte gehouden van actuele zaken en workshops. Voor een aantrekkelijk bedrag is een premium-lidmaatschap mogelijk. Daarbij inbegrepen zit jaarlijks één dag gratis advies en begeleiding in het eigen bedrijf van een application engineer van HEIDENHAIN. ‘Die engineer is helemaal beschikbaar voor de demonstraties in Ede en om full support te geven in het land. We hebben voor onszelf een raming gemaakt hoeveel trainingen en workshops we dit jaar willen hebben in het nieuwe center. Het allermooiste zou zijn als we al snel nog iemand erbij moeten aanstellen.’ Er zitten een paar duizend machinefabrieken in het klantenbestand, groot en klein, dus genoeg te doen. ‘We willen dat de applicatie engineer echt van toegevoegde waarde is bij onze klanten op de vloer. Alleen al door zo’n adviesdag verdienen bedrijven hun lidmaatschapsgeld terug.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.