Heembouw Verbouw & Renovatie maakt productieproces van klant efficiënter

0

Het markante, 33 jaar oude pand van Framo Nederland in Spijkenisse is van buiten en binnen weer helemaal bij de tijd – en voldoet nu aan energielabel A. De renovatie past naadloos in de missie van Heembouw, die de klus klaarde: klanten met wie ze een langjarige hechte relatie hebben, 100 procent ontzorgen en ‘plekken creëren waar mensen willen zijn’. ‘Als de faciliteiten en de sfeer op een bouwplaats goed zijn, zie je dat altijd terug in de kwaliteit.’

 ‘Wij gaan voor een 9 of 10’

Een ander aansprekend project is het distributiecentrum New Logic lll, pal naast de A58 in Tilburg, een van de mooiste in ons land. Heembouw ontwierp het en was de aannemer van het centrum, dat met een BREEAM Outstanding-certificaat met 98,48 procent de hoogste duurzaamheidsscore ooit voor een distributiecentrum in Nederland verwierf. En sinds vijf jaar heeft Heembouw binnen zijn klantgroep Bedrijfsruimten ook een afdeling die zich toelegt op verbouw en renovatie, en klanten tevens onderhoudsovereenkomsten aanbiedt.

Fred Ketelaars: ‘Wij zijn bij onze klanten te gast en moeten strikte afspraken maken om te waarborgen dat het proces bij de klant zo min mogelijk wordt verstoord.’ Foto’s: Heembouw

Fred Ketelaars, sinds elf jaar werkzaam bij Heembouw, is medeoprichter en senior projectleider bij de afdeling Verbouw & Renovatie. ‘Wij helpen de klant om zijn productieproces efficiënter te maken, niet alleen door nieuwbouw maar juist ook door verbouw en renovatie’, vertelt hij. ‘Nieuwbouw is prachtig, maar verbouw & renovatie ook. Gechargeerd zeg ik weleens: nieuwbouw is makkelijk. Je hebt een weiland, zet er een hek omheen, haalt dat na zes maanden weg en zegt tegen de opdrachtgever: “Hier heb je de sleutel.” Bij ons ligt dat anders: wij zijn te gast bij onze klanten, moeten strikte afspraken met hen én onze partners/leveranciers maken om te waarborgen dat het proces bij de klant zo min mogelijk wordt verstoord. Dat maakt het best ingewikkeld, uitdagend en ook heel leuk.’

Lerende organisatie

Die tak werd opgezet om klanten die hun nieuwbouw aan Heembouw gegund hadden, ook van dienst te kunnen zijn in hun latere verbouwings- of uitbreidingsbehoefte – en, als ze dat niet zelf geregeld hebben, op basis van onderhoudsovereenkomsten hun pand en installaties picobello te houden. Daarmee onderscheidt Heembouw zich van concullega’s, vertelt Fred Ketelaars: ‘Wij maken deel uit van een klantgroep die zich 100 procent focust op bedrijfsruimten, en op langetermijnrelaties met klanten. Daardoor hebben we de expertise en ervaring om klanten compleet te ontzorgen – en dankzij onze lean werkwijze zijn we tevens een lerende organisatie. Omdat wij ook onderhoud doen, komen we minimaal één keer per jaar terug bij de klant. En zien we welke details nog prima voldoen en welke verbeterd moeten worden. Zo’n relatie levert ons de feedback om ons continu te blijven verbeteren, ten faveure van de klant. Als die aan het einde van een project zegt “Mijn mensen willen hier graag werken en ik ook”, dan hebben wij het goed gedaan.’

Hoge tevredenheidsscore

En dat zit wel snor, zo blijkt uit de klanttevredenheidsonderzoeken die drie maanden na oplevering van projecten worden gedaan. ‘Daarin stellen we vragen over het voortraject, de uitvoeringsfase en de nazorg. En ook de vraag “Hebben wij de plek gecreëerd waar jullie willen zijn?” komt expliciet aan bod. Het blijft mensenwerk, er kan altijd iets misgaan; ietsje overlast is er altijd – het is aan ons om te managen dat dit minimaal is. Wij gaan voor een 9 of 10. Bij de 135 klanten die tot dusver aan ons onderzoek meegedaan hebben, scoren we gemiddeld een 8,1.’

Intensieve langetermijnsamenwerking met klanten, leveranciers én eigen medewerkers is een van de meest cruciale redenen hiervoor. ‘Als je lang en goed met elkaar samenwerkt, gaat de planning eenvoudiger. Mensen respecteren elkaar en zijn bereid om die extra stap te zetten. Daarbij zorgen wij voor goede arbeidsomstandigheden. Bouwplaatsen waar een pipowagen staat met ernaast een Dixie (mobiele toilet-unit, red.), zo willen wij niet werken. Wij zorgen voor een nette, schone en plezierige oplossing. Zijn de faciliteiten en de sfeer op een bouwplaats goed, dan zie je dat altijd terug in de kwaliteit.’

Gezonde werkomgeving

De afdeling Verbouw & Renovatie is in vijf jaar gegroeid van twee naar elf medewerkers. Ketelaars verwacht dat er veel meer werk aankomt, niet in de laatste plaats vanwege de wettelijke verplichting dat bedrijfsruimtes aan steeds verder aangescherpte energielabels moeten voldoen – en ook om nieuwe medewerkers te kunnen binden en boeien. Want die zijn schaars en kiezen voor een werkgever die niet alleen interessant werk biedt, maar tevens een fijne, gezonde werkomgeving. Voor Framo Nederland, onderdeel van het gelijknamige Zweedse bedrijf dat pompsystemen levert voor de scheepvaartindustrie en Ocean Cleanup projecten, was dat dé reden om tot renovatie te besluiten en het werk neer te leggen bij Heembouw, waarmee het al 33 jaar een hechte relatie heeft.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics