FMI Mechatronics: ‘QRM maakt het téam verantwoordelijk’

0

Quick Respons Manufacturing(QRM), een werkwijze waarbij de verantwoordelijkheid lager in de organisatie komt te liggen en medewerkers meer betrokken worden bij klant en product, heeft de doorlooptijd van orders bij FMI Mechatronics flink verkort. ‘Een volgende stap is onze engineering en productiebedrijven te koppelen en een one-stop shop voor de klant te worden.’

Ron Sacré

FMI Mechatronics groeit met dubbele cijfers en verkort doorlooptijd

Ron Sacré, managing director operations, nam zo’n drie jaar geleden kennis van de methodiek QRM (Quick Respons Manufacturing), een bedrijfsstrategie die tot doel heeft bedrijfsresultaten te optimaliseren door het verhogen van de reactiesnelheid en de flexibiliteit van organisaties. ‘Binnen onze productiebedrijven hebben we mensen meer bij het product betrokken en de verantwoordelijkheid lager in de organisatie, op de werkvloer, neergelegd.’ Daarbij investeerde FMI veel in communicatie en crosstraining, zodat medewerkers met meerdere machines kunnen omgaan. ‘Dan ben je niet afhankelijk van één persoon of één machine. Het team vangt elkaar op en pakt het werk op de juiste manier op. Dat maakt deze methodiek zo sterk, het team is samen verantwoordelijk.’

Aan de voorkant betrekken
De nieuwe werkwijze was zó succesvol dat Sacré deze uitrolde naar FMI Mechatronics. ‘In feite hebben we daar dezelfde strategie gevolgd, en sinds 2018 maakt de organisatie een enorme groei door. In één jaar tijd zijn we van 15 naar 40 mensen gegaan en de omzet is sinds 2017 meer dan verdubbeld.’ Ook hier werd de verantwoordelijkheid lager in de organisatie gelegd en werden inkoop en werkvoorbereiding direct aan elkaar gekoppeld. ‘Normaliter wordt het werk van bovenaf gemanaged en worden medewerkers vaak niet betrokken bij het proces. Dat proberen wij wél te doen, al aan de voorkant van het verhaal, in het offertetraject’, zegt Sacré. ‘En als een medewerker daarover mee kan denken, wil hij ook snel een goed resultaat neerzetten op het moment dat de order binnenkomt.’

‘Mensen moeten fouten durven maken en het management moet de ruimte daarvoor geven’

Bij het implementeren van QRM bij FMI Mechatronics werden wel andere accenten gelegd dan bij productie. ‘Bij de werkvoorbereiding hebben we gekeken hoe we op kantoor de orders zo snel mogelijk kunnen oppakken. Dit gebeurde in een aparte kantoorcel: de Quick Respons Office Cell. De orders stromen nu op kantoor een stuk sneller door en daardoor kunnen we onze producten sneller leveren’, aldus Sacré. ‘Nu we zowel op de werkvloer als op kantoor zo werken, pakken medewerkers de orders op de juiste plek op. En de juiste mensen worden eromheen gezet.’

Koppeling van FMI Mechatronics aan de productie- en assemblagebedrijven van FMI verhoogt de meerwaarde voor de klant. Foto: FMI

Wel wat kopzorgen
In zo korte tijd zo veel nieuw personeel binnenkrijgen, is een hele uitdaging. ‘Je kunt niet voorkomen dat het dan overal piept en kraakt. Je moet mensen inwerken en tegelijkertijd het werk door laten gaan om de klanten tevreden te houden. En daarbij nog zorgen dat de supply chain voldoet en de kwaliteit goed is. Kortom, het heeft ons wel wat kopzorgen gekost.’ Omdat de organisaties waaruit medewerkers afkomstig zijn, vaak op de traditionele manier werken, zijn ze niet gewend aan veel verantwoordelijkheid. Ook het management moet hier mee leren omgaan. ‘Mensen moeten fouten durven maken en het management moet de ruimte daarvoor geven. Een andere mindset vergt tijd.’

Direct klantcontact
Al met al levert de nieuwe werkwijze FMI veel voordelen op. ‘Nu de verantwoording lager in de organisatie ligt, staan techneuten van de klant direct in contact met die van ons; sales en management halen we er zo veel mogelijk tussenuit. Dit directe klantcontact vergroot de betrokkenheid van onze mensen. En de klant wordt sneller bediend.’

De volgende stap is om FMI Mechatronics te koppelen aan de productie- en assemblagebedrijven van FMI, om zo competenties te bundelen en de meerwaarde voor de klant te verhogen. ‘We willen een one-stop shop voor de klant zijn. Nu leveren we nog build-to-print; als we straks engineering eraan koppelen, kunnen we ook build-to-specification uitvoeren. Dan kunnen we van order tot levering alles regelen voor de klant, van proto’s tot enkelstuks en seriematig werk, en eventueel de service van de machine erachteraan.’ Als die stap gezet is, voorziet FMI verdere groei.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.