‘Flexibiliteit heeft een prijs’

0

Leveringsproblemen kenmerken de huidige hoogconjunctuur in de maakindustrie. Systeemleveranciers zoals B&R Industriële Automatisering zitten daarbij tussen twee vuren: componentenleveranciers die hun productie te laat opschalen en klanten die hun orders steeds later inschieten en geen goede forecast afgeven. Weliswaar kan de opkomst van standaardsoftware de doorlooptijd in ontwikkeling verkorten, maar in de realisatiefase vormen de leveringstijden voor de automatiseringshardware de bottleneck. Directeur Piet Tak bepleit daarom een betere afstemming en samenwerking in de keten.

Piet Tak (B&R) wil samen met klanten en leveranciers ‘leveringsstrubbelingen’ voorkomen

De business draait goed, meldt Tak vanuit Breda, evenals bij moederbedrijf B&R Industrial Automation, dat sinds vorig jaar deel uitmaakt van industriële gigant ABB. De overname heeft een nieuwe impuls gegeven aan de investeringen op en rond de hoofdvestiging in Oostenrijk. Zo komt er een nieuwe innovatie- en trainingscampus en versterkt B&R zijn competence centre voor ontwikkeling en bouw van elektromechanische producten. Deze investeringen van honderd miljoen euro in de fabriek van de toekomst leveren alleen al in Oostenrijk duizend nieuwe arbeidsplaatsen op.

Betere forecast
Naast het vinden van de juiste mensen voor het opvangen van de groei, heeft Tak maar één zorg en dat zijn ‘leveringsstrubbelingen’. ‘We hebben problemen om alle spullen op tijd aan onze klanten te leveren en dat heeft grotendeels met onze eigen toelevering te maken. Motoren en gearboxes laten we op onze specificatie bij derden bouwen. Net als veel andere middelgrote bedrijven in Europa hebben die te laat ingezien dat de markt weer ging aantrekken en daardoor niet op tijd opgeschaald. Ze breiden nu uit, maar dat hadden ze twee jaar geleden al moeten doen.’ Bovendien is de markt nog altijd heel beweeglijk, aldus Tak. ‘De business is aangetrokken, maar de markt kan binnen een paar maanden weer veranderen door wat er gebeurt op het politieke wereldtoneel met Trump en de reacties die hij oproept.’ Leveranciers en ook klanten blijven daardoor voorzichtig in het opschalen. ‘Het zou erg helpen als klanten hun orders op tijd inschieten. Voor een betere afstemming zouden ze ons beter en eerder moeten informeren met bijvoorbeeld een rolling forecast. Bij veel klanten is hier nog ruimte voor verbetering.’ Dus blijft er veel klantcontact nodig om orders zo vroeg mogelijk op te halen en leveringsproblemen uit te leggen.

Maatwerk
De komende tijd wordt dat niet minder, voorziet Tak. ‘Ik hoor van diverse klanten dat de doorlooptijd van order tot inbedrijfstelling nog verder naar beneden moet.’ Alternatieven voor niet-leverbare componenten zijn er meestal weinig. ‘Soms kunnen klanten uitwijken naar een ander, groter (dus overgedimensioneerd, red.) type component; maar dan zit men er in de seriemachinebouw voor hele series aan vast en worden dus opeens alle machines duurder.’ Series die overigens wel steeds kleiner worden in de smart industry van nu. ‘De standaardmachine bestaat eigenlijk niet meer. De eindgebruiker wil een steeds groter deel van de machine zelf kunnen bepalen en dus moet de machinebouwer in het technisch design steeds meer maatwerk inpassen. Dat komt de uniformiteit en doorstroomtijden niet ten goede. Vroeger legde je, als er veel stuks van een component werden besteld, alvast wat meer op voorraad, zodat je de volgende keer snel kon leveren. Nu heb je weinig zekerheid dat de volgende drie machines nog hetzelfde zijn. Dus als je teveel op de plank legt, is het de vraag of je het ooit nog afzet. Flexibiliteit heeft een prijs.’

En-en
Die flexibiliteit – en daarmee de toegevoegde waarde – verschuift in de machinebouw naar software, die allerlei functies van hardware overneemt. Het tekort aan software-engineers kan ook hier voor leveringsproblemen zorgen. Grote aanbieders van automatisering spelen daarop in door hun software gebruiksvriendelijker te maken en aan te bieden in de vorm van intelligente softwareblokken met goed geteste standaardfunctionaliteit; B&R doet dat met z’n mapp-technologie. Programmeren wordt dan snel configureren, wat de time-to-market kan bekorten. Op voorwaarde dat software vroegtijdig wordt opgepakt – daar schort het volgens Tak nog wel eens aan. ‘Dan zit software toch nog aan het eind van de machineontwikkeling. Dat kan niet meer, want er komt in de besturing steeds meer software.’
Tegelijk blijft de levering van hardware kritiek. Tak: ‘Het is en-en, we moeten op meerdere terreinen een tandje bijzetten om in de pas met de markt te blijven lopen wat gevraagde hoeveelheden en korte levertijden betreft. Flexibiliteit blijft belangrijk, nu bijna elke machine maatwerk is. Wel moeten machinebouwers de standaardbasis waar zij dat maatwerk aan toevoegen, zo breed mogelijk houden. Met onze mensen kunnen ze in de ontwerpfase brainstormen hoe ze daarvoor een goed concept kunnen opzetten, in hardware én software. Als we dit alles doen, kan het totale risico van leveringsproblemen omlaag.’

links
www.br-automation.com

FOTO
Piet Tak: ‘Ik hoor van diverse klanten dat de doorlooptijd van order tot inbedrijfstelling nog verder naar beneden moet.’ Foto: B&R

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.