Festo richt escaperoom in om naast mechatronica de softwarekant meer te benadrukken

0

Programmeer jezelf naar buiten, gebruik denkkracht. Daar draait het om in de escaperoom van Festo, wereldwijd leverancier van automatiseringstechniek. De gloednieuwe escaperoom in Delft is onderdeel van het Experience Centre waarin Festo de nieuwste producten en innovaties voor industriële automatisering toont. Klanten lossen in de escaperoom besturingssoftwarekwesties op om bij de uitgang te komen. Leuk en leerzaam, ervaart een aantal ingenieurs van Demcon uit Enschede, high-end technologieleverancier van producten en systemen. ‘In het begin heb je geen idee wat je moet doen.’

Foto © Sam Rentmeester. Escape Room bij Festo, Thijs Rupert rechts, Robbert van der Heijden (links)

 ‘Het is techneuten eigen om overal aan te zitten’

‘Jullie moeten eerst even inloggen’, roept Oscar Fokker, connection engineer bij Festo, onderaan de trap tegen de vier Demcon-ingenieurs die op de bovenste verdieping van de escaperoom met één van de laatste opdrachten bezig zijn. Ze hadden eigenlijk een halfuur om te ontsnappen, maar dat is wat uitgelopen. Nu moeten nog een stel PLC’s (programmable logic controllers) digitaal geconfigureerd worden. ‘O, dit kunnen we, hier hebben we gisteren een demo van gehad’, zegt Thijs Rupert, managing director industrial systems Enschede bij Demcon. Maar het is toch weer puzzelen. De tweede PLC wil niet. ‘Oké, opnieuw, trek die stekker er eens even uit’, grapt iemand. Het lukt en na nog een laatste escapade is het afgelopen.

Het was leuk en even compleet iets anders, oordelen de mannen als ze uit de escaperoom zijn. ‘Dit is echt een techneutending’, zegt Robbert van der Heijden, mechanical engineer. ‘Het was even zoeken, maar met de aanwijzingen bleek het redelijk te doen.’

Donker

Ruim een uur geleden betraden de vier Demcon-medewerkers de escaperoom, die bestaat uit twee kleine, schaars verlichte ruimtes boven elkaar. Een robotachtige mevrouw spreekt de mannen toe vanaf een groot beeldscherm: wil je kunnen ontsnappen, dan vraagt dat echt teamwork, zegt ze. Als een kastje of kist niet opengaat, heb je de oplossing nog niet correct. Gebruik geen spierkracht, alleen hersenkracht. Verplaats niets. Alles heeft een functie. Ze verdwijnt, op het scherm begint de tijd af te tellen. ‘Wow, wat is het donker hier.’

Er hangen wat zeekaarten aan de muur, onder meer van de Vlaamse en Zeeuwse kust. Verder staan er een besturingskast en een groot bedieningspaneel met allerlei ingewikkelde schema’s. De mannen lopen eerst wat doelloos rond en rommelen ieder wat voor zich, met sciencefictionachtige geluidjes op de achtergrond. Ze draaien en drukken op alle knopjes, bekijken een dik manual, zoeken om zich heen. ‘We hadden wat softwarejongens moeten meenemen’, zucht één van hen. Op het scherm komen wat aanwijzingen van Oscar Fokker naar voren. Hij schuift ook een briefje onder de deur door: ‘Stuur driver 1 en 2 naar gradenweergaven op het kabinet.’ Af en toe komt hij even om de deur kijken. Hij ziet op grote schermen buiten de escaperoom precies wat de deelnemers doen en nalaten.

Time is king

Het viertal begint meer te overleggen. Vanuit de besturingskast (‘O, nou hebben we hier toch iets kapotgemaakt, geloof ik’) schijnt ineens een laserstraal die coördinaten aanwijst op de zeekaart. Die coördinatoren worden ingevoerd, een kastje gaat open, het sleuteltje daarin past weer op een ander kastje. ‘Time is the key’, volgt een cryptische clue. De mannen ontdekken elders een code waarmee een zeemanskist opent. Dan is er onder meer nog iets met ASCII-tabellen, met acht kabels die precies goed moet zitten en met het stabiliseren van een schip. Enfin, geen verdere details in dit verhaal om niets te verklappen voor volgende teams. Spoiler: verwoed aan de stormlamp draaien, levert niks op. Die staat er echt alleen voor de sier.

Foto © Sam Rentmeester Escape Room bij Festo, Erik Heijdens(links) , Robbert van der Heijden(M)

‘In het begin heb je geen idee wat je moet doen’, zegt Thijs Rupert als ze weer eruit zijn, ‘Je ziet zoveel. Maar dat hoort bij een escaperoom.’ En dingen moeten je maar net opvallen, vult Oscar Fokker hem aan. Wat de Festo-gasten geleerd hebben? ‘Om niet overal meteen aan te zitten’, roept mechanical engineer Erik Heijdens lachend. ‘En te leren onder tijdsdruk, we herkenden dingen van wat we hier de afgelopen dagen hebben gedaan’, klinkt het iets serieuzer.

Deep dive

De vier mannen van Demcon zijn twee dagen bij Festo voor een deep dive, waarbij alle technologieën van Festo voorbijkomen, vertelt Jurgen Bastiaansen, manager innovation unit. ‘Welke behoeften leven er bij engineers, hoe kunnen wij die invullen met onze mechanica, besturingstechniek en software? Wat kunnen zij toepassen in hun werk voor klanten?’

Festo ontvangt steeds meer klanten in het Experience Centre, waarvan de escaperoom nu onderdeel is. Vorig jaar jaar waren het er zo’n 1.200, dit jaar al 1.400. ‘We willen met de klant aan de ‘keukentafel’ om samen te komen tot de beste oplossing. Meestal begint het met een digitale zoektocht van de klant. Als die achter de rug is, verwacht de klant dat je snel kunt acteren en hem kunt helpen met complexe vraagstukken.’

Volop connectiviteit

Festo is van oudsher georiënteerd op mechanica, daar kwamen besturing en control bij, en inmiddels is software vanzelfsprekend ook steeds belangrijker geworden. Bastiaansen: ‘We willen de markt duidelijk maken dat we ook op softwaregebied tal van oplossingen, applicaties en ondersteuning bieden. Software is bij de klant niet langer een sluitpost. Sterker nog: de software-ingenieurs bij klanten hebben wellicht sterke voorkeur voor bepaalde platforms en dat beïnvloedt verdere keuzes en aankopen. We willen hun laten zien wat ze met het Festo-aanbod kunnen.’ Connectiviteit met allerlei platforms, ook van andere leveranciers, maakt de keuze voor de mechanica en besturing van Festo aantrekkelijker. Dennis van Beers, managing director cluster Benelux: ‘Connectiviteit is in de smart industry een van de sleutelwoorden. We zijn een open aanbieder. Exclusiviteit past niet meer in deze wereld.’

Andere beleving

Festo wil zich nadrukkelijker op softwaregebied profileren, maar hoe trigger je ict’ers van bestaande en nieuwe klanten om de reis naar Delft te ondernemen en op een laagdrempelige manier met Festo-medewerkers in gesprek te gaan? Zo ontstond gaandeweg het idee van een escaperoom. ‘Voor we hier de eerste schroef in de muur draaiden, hebben we ter inspiratie met ons team een aantal rooms bezocht’, aldus Jurgen Bastiaansen. ‘We willen niet de rebussen en puzzeltjes van traditionele escaperooms, maar uitdagende vraagstukken voor software-engineers en andere technisch professionals.’

Klanten volgen veelal een training of ander programma bij Festo en doen daar dan op een ontspannen, leuke manier iets mee in de escaperoom. ‘Bij elke opdracht is er een link met onze technologie en hard- en software. Het is meteen ook een manier om competenties te meten en desgewenst opleidingen aan te bieden via Festo Didactic.’ Informatie geven, beleven, zelf proberen en kennis toetsen lopen door elkaar heen.

Dit past bij de nieuwe generatie ingenieurs op de werkvloer. Festo-collega’s en klanten hebben de escaperoom uitgeprobeerd. Dit is gaaf, reageerden ze. Ze gingen fanatiek aan de slag en wilden niet voor elkaar onderdoen. Je kunt hier als team winnen, niet als individu. Dennis van Beers: ‘Op een vakbeurs presenteren we onze innovaties, maar dat is altijd een momentopname. De wereld verandert razendsnel, hier kunnen we een continue beleving aanbieden.’

Festo blijft de room doorontwikkelen en nieuwe content toevoegen. Jurgen Bastiaansen: ‘Wellicht komen er voor ons ook nieuwe businessideeën uit en weten we nog beter hoe bruikbaar en klantvriendelijk onze oplossingen zijn.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.