‘Europa moet afhankelijkheid voorkomen, om economische en veiligheidsredenen’

0

‘We moeten voorkomen dat we als Europa voor belangrijke producten te afhankelijk worden van andere werelddelen. Om redenen van veiligheid en van economie’, aldus Tom Berendsen. ‘Neem Nuctech’, illustreert Europarlementariër in een interview in de februari-uitgave van Link Magazine, ‘een Chinees staatsbedrijf dat scannerpoortjes levert in de haven van Rotterdam en op Schiphol. Die poorten heeft China eerder uit Europa gehaald, maar nu maken ze die zelf, en goedkoper.’

César Sierhuis van Creo Betaalsystemen, specialist in innovatieve betaal- en toegangscontrole, bevestigt desgevraagd dat een Chinees staatsbedrijf als Nuctech de toegangsscanners die het heeft geïnstalleerd in de haven van Rotterdam zou kunnen gebruiken om hun overheid inzicht te bieden in de logistieke stromen. ‘Maar niet alleen de Chinese overheid is uit op dat soort gegevens. Het is daarom van belang dat je je als opdrachtgever een goed beeld vormt van de manier waarop het systeem met de privacy informatie van je klanten omgaat.’

Het FD bericht vandaag dat veiligheidsexperts in binnen- en buitenland en enkele overheden vrezen dat de Chinese staat, deels eigenaar van Nuctech, de scanners inzet voor spionage of de verzamelde data kan misbruiken. Litouwen besloot afgelopen vrijdag apparatuur van Nuctech om deze reden te weren, Canada en de VS doen dat al, en ook in het Europese Parlement zijn er zorgen ontstaan, onder andere bij CDA- er Berendsen die de Europese Commissie heeft gevraagd naar de overwegingen om in zee te gaan met Nuctech.

Behouden technologie-van-de-toekomst

Lees Link magazine digitaal of vraag een exemplaar op bij mireille.vanginkel@linkmagazine.nl

‘Ander voorbeeld zijn de elektrische bussen die OV-bedrijf Keolis aangeschaft heeft bij het frauderende Chinese BYD waardoor een Europees bedrijf als VDL Bus & Coach achter het net viste. Hier hebben we het wel over een technologie-van-de-toekomst waar de komende jaren heel veel werkgelegenheid uit kan voortkomen.’ Die behouden vraagt om een EU die strategisch nadenkt, door bijvoorbeeld het aanpassen van de procedures voor het publiek aanbesteden, aldus de industrie-, mobiliteit- en digitaliseringwoordvoerder van het CDA in het Europees Parlement in Link. ‘Dat goed regelen is wel een uitdaging. Want een open economie als Nederland heeft er ook alle baat bij dat we een open handelsrelatie behouden met de wereld.’

Het hele interview met Tom Berendsen is te lezen in Link Magazine dat op 12 februari verschijnt en maakt deel uit van het thema ‘Slimme logistiek, local4local – zaken (blijven) doen in een dynamische wereld’: het aantal protectionistische regels van groot machten als de VS en China neemt toe. En dat woud aan tarifaire en non-tarifaire regels groeit niet alleen, het verandert ook voortdurend. Bij uitstek de hightech machinebouw wordt hierdoor geraakt. Is het voor de exporterende ondernemer nog wel mogelijk efficiënt zaken te doen buiten de grenzen van de EU? Is het niet hoog tijd voor reshoring/nearshoring naar Europa, voor local4local? Of is assertiever beleid nodig vanuit Brussel, om te zorgen voor een gelijk mondiaal speelveld? 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.