ERIKS: Eerst zelf lean, vervolgens de klant.

0

ERIKS staat bekend als een internationale industriële dienstverlener, een multi-productspecialist die een scala aan hoogwaardige werktuigbouwkundige componenten met bijbehorende technische en logistieke diensten aanbiedt. ERIKS profileert zich echter nadrukkelijk als leverancier van oplossingen op de werkvloer van de klant. De principes van lean zijn daarbij leidend. ‘Processen kunnen meestal beter en efficiënter.’

THEMA LEAN EN AGILE, SAMEN MET DE KETEN: Verminderen van waste op elk niveau en op elke afdeling

De maakindustrie neemt geen genoegen meer met de leverancier die de bestelde onderdelen, componenten en hulpmiddelen netjes op tijd aflevert. ‘De eisen worden voortdurend aangescherpt’, zegt Sjoerd Houtman, sales director bij ERIKS Nederland. ‘Van ons wordt verwacht dat we toegevoegde waarde leveren. Dat betekent dat we meedenken over de keuze van componenten, op de hoogte zijn van de meest actuele versies, assisteren bij installatie en onderhoud, topservice leveren. Dat vereist kennis bij onze medewerkers en permanente scholing. Op zich niets nieuws, zo ontwikkelt de markt zich en wij gaan daarin mee. Doe je dat niet, dan verlies je immers de concurrentieslag.’

Job van de Sande, head of technology bij ERIKS

Strategische beslissing

ERIKS maakt deel uit van SHV en heeft 350 vestigingen in 21 landen. Er werken ruim 7.800 mensen, de jaaromzet bedroeg in 2017 bijna 2 miljard euro. Enkele jaren geleden nam het bedrijf de strategische beslissing om nog een stap verder te gaan met lean. ‘We leveren niet alleen producten met de bijbehorende kennis, wij helpen onze klanten om bedrijfsprocessen beter in te richten en te optimaliseren. We bedenken oplossingen, richten logistiek, voorraadbeheer en administratie efficiënter in en halen overbodige handelingen uit de processen. Uiteraard alleen als de klant hierom vraagt. Maar als we de kans krijgen, boeken we daarmee uitstekende resultaten.’

Basis voor de nieuwe werkwijze van ERIKS is het Lean Six Sigma-model, ontwikkeld in Japan met Toyota als één van de vlaggendragers. ‘Inmiddels is dit overgewaaid naar de VS en Europa’, zegt Job van de Sande, head of technology bij ERIKS en binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de invoering van het managementmodel. ‘Heel kort gezegd komt het erop neer dat je alle waste, alle overbodigheid, uit de bedrijfsprocessen haalt. Dat kan op elk niveau en op elke afdeling. Overal zijn tijdrovende gewoontes ingeslepen, werksystemen verouderd, automatisering onvoldoende, de logistiek onlogisch, enzovoort. Lean is een proces van voortdurend verbeteren, telkens kleine stapjes maken. Wij helpen daarmee nu onze klanten, maar uiteraard hebben we eerst in eigen gelederen lean omarmd. We hebben ervaren instructeurs op het vlak van lean binnengehaald die intern weer cursussen en trainingen hebben gegeven.’

Praktijk leidend

Bij lean is altijd de praktijk leidend. ‘Het begint’, vervolgt Job van de Sande, ‘met kijken en analyseren onder leiding van een expert in lean, meestal een ervaren Black of Green Belt in jargon. De teams of medewerkers zien zelf de verbeterpunten en gaan die volgens een plan uitvoeren. Veel ligt voor de hand, maar door de ingeslepen processen zien we de fouten of kansen niet meer.’

Inmiddels zit lean in het DNA van het bedrijf, zegt Sjoerd Houtman. ‘Natuurlijk kost zoiets tijd. Het is geen big bang of een trucje, maar een route die nooit eindigt. Het begint met draagvlak binnen de organisatie. Allereerst moeten directie en management overtuigd zijn, dat is essentieel. Vervolgens worden de medewerkers meegenomen in de verandering. Het is top-down en bottom-up tegelijk. Ik durf te stellen dat we op de goede weg zijn. Op de sleutelfuncties heeft iedereen een passende opleiding gehad. Sommigen, zoals Job, hebben de Black Belt gehaald en kunnen anderen de kneepjes leren. Lean is ingebed. We hebben binnen onze eigen organisatie veel waste opgeruimd, de processen verbeterd en durven nu onze klanten te overtuigen van de mogelijkheden. We laten hen efficiënter werken en dat is in de maakindustrie essentieel. Nieuwe producten moeten sneller ontwikkeld en sneller naar de markt gebracht worden. Tegen zo laag mogelijke kosten. Processen moeten daarom optimaal zijn en foutloos. Dat kan alleen zonder waste.

Sjoerd Houtman: ‘We laten klanten efficiënter werken en dat is in de maakindustrie essentieel’

Ketenpartner

ERIKS ondersteunt maakbedrijven op drie fronten met het verbeteren van de bedrijfsvoering. ‘Allereerst technische optimalisatie’, legt Job van der Sande uit. ‘Vanzelfsprekend leveren we de juiste en beste componenten en onderdelen, maar we schuiven bij voorkeur al aan in de designfase voor een nieuw product of machine. Neem de ontwikkeling van een nieuw koffieapparaat. Vaak moeten daarvoor nieuwe componenten ontworpen worden. Wij beschikken over eigen engineers en kunnen snel ‘prototypen’. Binnen ERIKS hebben wij een lean-tool ontwikkeld die bij ieder ontwerpproces gebruikt kan worden. Nadruk ligt op het voorkomen van fouten in de productiefase. Dat vergt meer aandacht in de designfase. Niets is erger dan achteraf moeten corrigeren. Dat kost te veel tijd, kostbare tijd. Daarom besteden we veel aandacht aan prototyping en voorbereiding. Zo groeien we uit van leverancier tot ketenpartner en expert in co-engineering en ondersteunen we een snelle marktintroductie.’

Efficiencywinst

Onlosmakelijk verbonden met technische optimalisatie is de procesoptimalisatie. Sjoerd Houtman: ‘Ook in de administratie is vaak veel te verbeteren. We hebben eerst ons eigen systeem met behulp van de principes van lean grondig onder de loep genomen. Een hele klus als je weet dat we een scala aan werktuigbouwkundige componenten leveren en duizenden klanten bedienen. Klanten met verschillende inkoopsystemen die ook nog eens flexibiliteit verwachten. We assisteren klanten nu met het koppelen van de diverse systemen, waarbij we bijna altijd efficiencywinst boeken. De kans op verkeerde bestellingen en retouren wordt kleiner, factureren eenvoudiger en de medewerkers zijn minder tijd kwijt met administratie.’

Voorraadoptimalisatie completeert de totaaloplossing van ERIKS. ‘Wij richten de componentenstroom in, beheren de voorraad en zorgen dat altijd alles beschikbaar is. Uiteraard met behulp van digitale scansystemen, maar ook fysiek op de werkvloer. Onze mensen kijken naar de logistiek, de looplijnen, logische ordening, de inrichting en komen ook daar met ideeën over het verminderen van waste.’

Succesvoller

‘We bieden een totaalpakket waarmee we onze klanten helpen om steeds beter en succesvoller te zijn’, besluit Sjoerd Houtman. ‘Het helpt hen sneller en beter te produceren en tegelijk meer agile, flexibeler te zijn. Dat is de rol van ERIKS in de supply chain. Echter, ook wij zijn nooit klaar met verbeteren. ERIKS blijft zich continu inspannen om haar dienstverlening optimaal op de industriële klant af te stemmen.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.