‘Uitrollen software voor thuiswerken gebeurt nu versneld’

0

Het begon zoals overal in Nederland met het volgen van de richtlijnen van het RIVM: afstand houden, handen wassen, en niesen/hoesten in je elleboog. Inmiddels zijn de regels extremer en daarmee ook de maatregelen die bedrijven moeten nemen. ‘Sinds deze week werken we met verschoven werktijden, gecombineerd met thuiswerken. Er is een ochtend- en een middagploeg die elkaar niet overlappen, er zit een uur tussen. Daarmee hebben we het aantal medewerkers per kantoor kunnen halveren. Er zitten nu twee tot drie mensen in een grote ruimte, zodat ze voldoende afstand kunnen bewaren’, vertelt César Mol, managing director FMI Hightech Solutions in Drachten. ‘Op die manier willen we de balans bewaren tussen privésituatie, eventuele gezondheidsklachten en onze eigen operatie.’

Versnelde uitrol
Aangezien de richtlijnen vrij plotseling zijn aangescherpt, moest FMI Hightech Solutions qua ICT-structuur nog wel enkele zaken regelen. ‘Als mensen een kuchje hebben, hoeven ze nog niet ziek te zijn, maar wil je toch niet dat ze op kantoor werken. Thuiswerken gebeurde al wel af en toe, maar nog niet zo vaak en zeker niet in de aantallen van nu’, stelt Mol. ‘We waren al bezig daarvoor de benodigde software aan eenieder uit te rollen. Dat gebeurt nu versneld, om medewerkers de mogelijkheid te bieden om te skypen, te chatten en documenten uit te wisselen.’

Vinger aan de pols
Op kantoor houdt Mol nauwgezet de vinger aan de pols. ‘Momenteel is het ziekteverzuim praktisch nihil. Op de vijftig medewerkers hebben zich de afgelopen dagen twee mensen ziekgemeld. Eentje is inmiddels weer beter.’ Klanten en leveranciers worden niet meer ontvangen op het bedrijf, omgekeerd geldt hetzelfde. ‘Ook wij zijn momenteel niet welkom bij klanten, veel activiteiten worden uitgesteld. Tenzij het bedrijfskritische processen betreft, dan kunnen we wel komen. Uiteraard na controle aan de poort met de standaardvragen of je niet in een risicogebied geweest bent, geen klachten hebt, etc.’, zegt Mol. ‘Tot nu toe is onze bedrijfsvoering nog goed op orde, hopelijk kunnen we dat zo houden.’

‘Elke medewerker heeft een kort filmpje gemaakt van zijn kantoor thuis en om te laten zien dat hij gezond en bereikbaar is’

Bij Balluff in Den Bosch worden met het oog op de coronacrisis de richtlijnen van het RIVM gevolgd plus een stukje eigen Balluff-protocol: de bezetting is minimaal, iedereen die thuis kan werken, werkt thuis. ‘Onze verkopers – zes van de in totaal vijftien medewerkers – doen dat normaal gesproken ook al. Die zitten verspreid door het hele land en hebben kantoor aan huis. Voor hen verandert er in dat opzicht niet veel’, verklaart Erik in ’t Groen, general manager bij Balluff in de Brabantse provinciehoofdstad. ‘Op dit moment zit ik hier met twee medewerkers van de binnendienst, op gepaste afstand van elkaar. De overige medewerkers zijn genoodzaakt om thuis te werken. Enkele van hen hebben een partner die werkt in de zorg, kleine kinderen of beide, en zijn tijdelijk uit de running.’

Webshop promoten
Om klanten op de hoogte te houden van de gang van zaken binnen Balluff, werken In ’t Groen en zijn medewerkers aan digitale communicatie. ‘Elke medewerker heeft een kort filmpje gemaakt van zijn kantoor thuis om te laten zien dat iedereen gezond is en bereikbaar via mail en telefoon. Die combineren we tot één geheel en dat posten we op onze site, op LinkedIn en op YouTube.’ Een ander geluk bij een ongeluk is dat Balluff per 1 maart een digitaal productenplatform gelanceerd heeft. ‘Onze webshop biedt klanten de mogelijkheid al onze producten te checken en te bestellen. Dat biedt uitkomst, nu de buitendienst niet op bezoek mag bij bedrijven en de fysieke klantbezoeken op nul staan. We gaan die webshop dan ook extra promoten, telefonisch en per mail.’

Twee shifts

Bij Demcon in Enschede wordt er door het R&D-personeel zoveel mogelijk thuis gewerkt. Natuurlijk is er soms intensief overleg nodig tussen diverse engineers, maar toch is het de bedoeling dat dat zoveel mogelijk op afstand plaatsvindt. ‘Of die aanpak niet alleen de verspreiding van het coronavirus door het bedrijf voorkomt, maar ook tot voldoende voortgang in de werkzaamheden leidt, moet de komende weken blijken’, duidt directeur Dennis Schipper. Zelf is hij op het moment van het telefoongesprek met hem wel op kantoor, net als de helft van het management. ‘We hebben net een overleg gehad. Met minder mensen dan normaal, zodat we verder – minstens anderhalve meter – uiteen kunnen zitten.’

Ook de productie werkt nu in twee shifts. ‘De helft is nu aan het werk, de volgende week gaat de andere helft aan de slag. Zo verkleinen we de kans dat het hele productieteam besmet kan raken. En op de productievloer lopen nu minder mensen rond, zodat ze makkelijker afstand kunnen houden van elkaar. De kantine is dicht, lunchen kan het beste door alleen een blokje om te gaan.’

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.