Eeuwling Pas Reform zit met servicemodel steeds dichter op de klant

0

Pas Reform bestaat 100 jaar. De eeuwling is springlevend, zegt ceo Harm Langen. ‘We zijn continu in beweging. We voelen ons jong.’ Pas Reform (150 medewerkers) bouwt broedmachines voor eieren waar vleeskuikens uit komen. Maar een pure machinebouwer is het allang niet meer. Pas Reform is steeds meer ook een softwarebedrijf en dienstverlener.

Het bedrijf is een wereldspeler in de nichemarkt voor broederijen. De klanten zitten in meer dan honderd landen. Oprichter Gerrit Pas bouwde zijn eerste incubatiesysteem in 1919 in Zeddam, waar nu het hoofdkantoor nog steeds zit. Inmiddels heeft Pas Reform ook vestigingen in Doetinchem, Jacksonville (VS) en Rio Claro (Brazilië). Er zijn twaalf eigen verkoop- en servicekantoren en tientallen distributeurs in alle delen van de wereld. De installed base van Pas Reform verwerkt 10 miljard kuikens per jaar.

‘Uitgangspunt is onze klanten te ondersteunen bij een optimaal broedproces en daar hoort zoveel meer bij dan alleen het neerzetten van een machine’, zegt Harm Langen. Het businessmodel is geënt op totaaloplossingen voor broederijen, dat wil zeggen het leveren en servicen van alle equipment en software. Naast de eigen broedmachines levert het bedrijf bijvoorbeeld ook klimaatregeling en broederijautomatisering voor het efficiënt verwerken van de broedeieren en eendagskuikens. Pas Reform levert meer service dan ooit door data van klanten binnen te halen en grondig te analyseren.

‘We gaan met ons servicemodel steeds dichter op de klant zitten’, zegt Langen. Met het uitgebreide besturingssysteem van Pas Reform kunnen klanten vanaf hun tablet of pc de hele broederij overzien en inzoomen op uiteenlopende parameters van de machines.

De besturingssoftware is anno 2019 een essentieel onderdeel van het aanbod. ‘We halen ook enorm veel data van klanten binnen. De servicedesk monitort broederijen wereldwijd. Door de data te analyseren, kunnen we de performance sterk verbeteren en aan preventief onderhoud doen. We gaan van curatief naar pro-actief.’

Dat is binnen de markten waarin Pas Reform opereert, nog steeds vernieuwend. Klanten willen de data meer en meer delen, is de ervaring van Langen. Sommigen hebben zelf het besef al van het potentieel aan informatie dat de data in zich dragen. Anderen zijn ‘om’ als ze alle mogelijkheden van het sturen op data zien. ‘Wat betreft die data-analyse werken we nog wel vooral met de echte voorlopers, met name in Europa en de USA. We bouwen referenties op en willen zo met onze werkwijze de hele wereld te veroveren.’ Wat volgens Langen helpt, is dat er een enorme consolidatie onder de broederijen gaande is. De klanten worden steeds groter en professioneler en staan ook open voor innovatie. ‘Dit is een mooi moment om ons eeuwfeest te vieren. De gekozen richting is goed, we zijn hard gegroeid, harder dan gemiddeld in de markt.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.