Drones voor gevaarlijk onderhoudswerk

0

David Knukkel

RIMS (Robotica in Maintenance Strategies), opgericht in 2015 door David Knukkel, heeft als missie gevaarlijke en arbeidsintensieve onderhoudswerkzaamheden zoveel mogelijk te automatiseren en bedrijven hiermee veiliger, efficiënter en kostenbesparend te laten opereren. Knukkel werkte voorheen als onderhoudsadviseur voor grote partijen: ‘Wij proberen een brug te slaan tussen maritieme industrie en Industrie 4.0-technologie. Denk aan roboticaoplossingen, drones, beeldherkenningssoftware, 3D-printen, enzovoort. De maritieme wereld stelt zich er niet makkelijk voor open. Anderzijds ligt er zoveel gefragmenteerde kennis bij universiteiten en andere kenniscentra op de plank. Juist uit bundeling van die kennis kunnen praktische toepassingen voor de maritieme industrie voortkomen. Onderhoudsmensen hangen nog aan touwen in tanks om de verf te inspecteren. De technologie om dit werk te automatiseren bestaat, maar zit verstopt in allerlei domeinen.’

David Knukkel: ‘Wij proberen een brug te slaan tussen maritieme industrie en Industrie 4.0-technologie

Uiteraard moet die technologie in een onderhoudsstrategie passen. Belangrijk onderdeel van het preventieve onderhoud zijn de inspecties en die worden nog vrijwel overal door mensen gedaan. Dat kan gevaarlijk werk zijn en mensen zijn ook niet altijd even consciëntieus, zo stelt Knukkel. ‘In ballasttanks kan het heel heet zijn, kan er weinig zuurstof aanwezig zijn of kunnen gevaarlijke gassen hangen. Bovendien wordt het aanbod van goedopgeleide onderhoudsmensen steeds minder; omdat er aan systemen – net als aan de eigen auto – steeds minder te sleutelen valt, worden jonge mensen steeds meer tot operator opgeleid en niet tot monteur.’ Reden voor Knukkel om contact op te nemen met universiteiten; zo kwam hij in aanraking met technologieën die een deel van de oplossing kunnen bieden. Zoals kennis van medische operatierobots voor het in gevaarlijke situaties op afstand aansturen van een robot. Of visiontechnologie voor een plukrobot in de agrotech die ingezet zou kunnen worden bij het op haarscheurtjes inspecteren van ballasttanks.’ Aan de TU Delft is RIMS de ontwikkeling gestart van een drone voor dat inspectiewerk. ‘Die kan na een vlucht de asset owner precies vertellen waar de problemen zitten. Een prototype is opgeleverd dat nog niet stabiel vliegt. Als we dat voor elkaar hebben, gaan we focussen op het autonoom vliegen. Daarna komen we toe aan de beeldherkenningstechnologie en de koppeling met assetmanagementsystemen’, aldus Knukkel, die een voorlopig groen licht van classificatiekoepel IACS voor drone-inspectie van ballasttanks meldt.

Zijn zoektocht naar ontwikkelcapaciteit voerde hem naar de VS. ‘In Nederland kwam ik niet verder. Ja, door naar de VS te gaan, geven we onze kennis aan een buitenlandse partij, maar het betreft hier wel een van de marktleiders in drone- en autopilottechnologie.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics