DISCA 2015 Winnaar Best Customer 2015

0

Hoeve Mereveld bij Utrecht was op 25 november opnieuw het decor voor de uitreiking van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards (DISCA). De veertiende editie alweer, met een recordaantal nominaties en drie – soms verrassende – winnaars. DISCA 2015 Winnaar Best Customer 2015

Disa14_logoZe zitten er zo ontspannen bij aan het afsluitende diner; de 150 directeuren en managers uit de Nederlandse maakindustrie. De wijn vloeit, er worden smakelijke gerechten opgediend, de gesprekken zijn zo geanimeerd dat de performance van zangeres en pianist amper wordt gehoord. Maar schijn bedriegt. Richting dessert stijgt de spanning en wordt het stiller in de zaal. De prijzen voor de beste toeleveranciers moeten immers nog worden uitgereikt. Die tellen zwaar in ondernemersland en zijn mooie binnenkomers in acquisitietrajecten. Ook voor uitbesteders is winst, van de Best Customer Award, een groot compliment.

Pitch van Thomas Paulen van designbureau Van Berlo.

Twee winnaars die nog niet eerder de prijs in handen hebben gehad. En voor de derde, in de categorie best customer, is dat ook bijna onmogelijk: Additive Industries bestaat nog maar drie jaar. Het Eindhovense bedrijf wint het nét voor de Dorel Juvenile Group Europe uit Helmond. Ongetwijfeld draagt de pitch van Thomas Paulen van designbureau Van Berlo daaraan bij. Hij houdt een gloedvol betoog over het piepjonge bedrijf, dat erin is geslaagd een bijzondere 3D-printer te ontwerpen en te bouwen, geschikt voor industrieel gebruik. ‘We hebben hem net uitgeleverd’, zegt Daan Kersten, ceo en medeoprichter van Additive Industries. ‘Een bijzonder project waarin we onze toeleveranciers alle credits geven. We hebben de printer echt samen gebouwd. Deze award had ik echter niet verwacht.’

LinkMagazine_DISCA15_Customer AwardWinnaar: Additive Industries

Additive Industries, opgericht in 2012, presenteerde vorige maand een eerste industrieel 3D-metaalprintsysteem, MetalFAB1 geheten, tijdens de beurs Formnext in Frankfurt (D); lees ook het artikel elders in deze Link. Er werken nu 28 mensen en dat worden er wel meer, verwacht ceo Daan Kersten. ‘We hebben ambitieuze plannen. Er ligt een enorme markt open. We willen onze 3D-metaalprinters wereldwijd wegzetten. Door het modulaire ontwerp kunnen we maatwerk leveren. Ook is het mogelijk om te werken met meerdere materialen in één machine. Zo’n machine is er nog niet. We houden echter vast aan een grote rol voor onze toeleveranciers. Zij ontwikkelen mee, bouwen modules en samen zetten we de machine in elkaar. Dat hebben we met de eerste twee MetalFAB1-systemen al gedaan en dat is ons uitstekend bevallen. Daarom zullen we in mensen vooral groeien op de afdelingen ontwikkeling, sales en support, niet meteen in productie.’

De jury: ‘Een nog jonge oem’er, die alle successen gezamenlijk met zijn partners viert. Is een klant die goed op de hoogte is van de sterktes van zijn toeleveranciers, die daarop ook zijn uitgeselecteerd. Zij worden dan ook als strategisch en gelijkwaardig behandeld, gericht op een langdurige samenwerking. Ze worden tijdig bij de ontwikkeling betrokken, krijgen de ruimte voor hun specialismen en een proactieve houding wordt op prijs gesteld. Additive Industries komt afspraken altijd na, betalingen worden op tijd gedaan.’

Runner-up: Dorel Juvenile Group Europe

Timmerije Wim SimonsVan Berlo DorelDorel Juvenile Group Europe is ontwikkelaar en producent van artikelen voor baby’s en jonge kinderen. Het bedrijf voert bekende merken als Maxi-Cosi, Bébé Confort, Quinny, Safety 1st en Baby Art. De artikelen van Dorel worden verkocht in meer dan tachtig landen wereldwijd. Het bedrijf, opgericht in 1932, heeft vestigingen in dertien landen en er werken in totaal ruim 900 mensen. Een van de hoofdvestigingen is Helmond, waar Dorel nieuwe producten ontwikkelt en test. Ook is Helmond centrum voor marketing en verkoop.

Transparant over ontwikkelingsstrategie, productmanagement en inkoopstrategie

De jury: ‘Ze zijn bereid samen met hun strategische toeleveranciers te ontwikkelen en te investeren en ook samen de revenu eerlijk te delen. Zijn zeer transparant over ontwikkelingsstrategie, productmanagement en inkoopstrategie. Betrekken hun key suppliers al in een zeer vroeg stadium bij ontwikkelingstrajecten, stellen hun proactieve houding zeer op prijs en zijn open over hun prijscalculatie en marktverwachtingen. Zijn betrouwbaar: een man een man, een woord een woord. Rekeningen worden altijd op tijd betaald.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.