Disa 2007 Van het jureren voor de DISA kom je ‘rijker’ terug

0

Ook dit jaar was William Smit voorzitter van de twee vakjury’s die voor 2007 de beste toeleveranciers van Nederland mochten aanwijzen. ‘Het was weer een hele uitdaging om iedereen op één lijn te krijgen. De genomineerden ontliepen elkaar niet veel en de nummers één en twee vrijwel niets. Dan moet je als voorzitter toch consensus zien te vinden.’

En hoe doe je dat dan, is de logische vraag. ‘Nou’, antwoordt William Smit, ‘daarvoor heb je trucjes. Je zoekt niet meteen naar de winnaar, je streept weg. Je vergelijkt genomineerden eerst per categorie en dan vallen er telkens af. Daarna blijven er een paar kandidaten over. Als de jury er dan nog niet uitkomt, dan gooi ik de vraag in de groep: welke toeleverancier is niet alleen heel goed, maar draagt nog iets extra bij aan de BV Nederland. Bijvoorbeeld met kennisoverdracht. Dit jaar gaf dat in de eerste categorie de doorslag.’

Geen voorkeur  

Smit, directeur van DBSC Consulting, stelt zich onafhankelijk op. ‘Uiteraard. Als voorzitter heb ik geen voorkeur. Het is mijn taak de discussies te stroomlijnen, mensen op één lijn te krijgen. De discussies mogen fel zijn, uiteindelijk moet iedereen de keuze voor de winnaar steunen. Afspraak is dat ieder jurylid instemt met de uiteindelijke keuze én begrip heeft voor elkaars standpunt. Ook als hij of zij zelf liever een andere winnaar had gezien. En dat is dit jaar weer gelukt.’

Inzet van Smit is niet alleen een onafhankelijke en gedegen jurering op basis van de Demand Chain Navigator, hem is er ook veel aan gelegen dat de juryleden een leerzame en nuttige dag beleven. ‘Een intensieve netwerkbijeenkomst waarvan je rijker moet terugkeren. Mensen hebben het allemaal druk. Ze steken er veel tijd in. Dat mag ook wat opleveren aan contacten. Mooi vond ik dit jaar dat niemand zich op de jureringsdag had afgemeld. De waarde van zo’n dag spreekt zich kennelijk rond.’

Organiseren 

Een rondje langs juryleden leert dat de meeste het als bijzonder interessant hebben ervaren. ‘Zonder meer’, zegt Hanneke van Wageningen, purchasemanager bij tbp electronics in Dirksland. ‘Ik heb collega’s leren kennen van wie ik zeker het een en ander heb opgestoken. Kijk, toeleveren in deze tijd vergt partnership. Inkopen bestaat niet meer, het is allemaal een kwestie van organiseren. Samen met je toeleveranciers. De winnaar in de tweede categorie was niet door ons genomineerd. We hebben ons echter graag laten overtuigen. Het is boeiend andermans gedachtegang te volgen, te weten waarom iemand tot een bepaalde keuze komt. Er waren hele goede argumenten, dus ik heb zeker vrede met de uiteindelijke keuze. Zo was ik onder de indruk van de automatisering bij de winnaar. Als je die in alle vestigingen op orde hebt en je kunt goed communiceren, dan heb je je zaakjes prima voor elkaar. Ik heb er veel van geleerd.’

Naar elkaar luisteren is in de ogen van juryvoorzitter Smit cruciaal. ‘Daar ruim ik heel veel tijd voor in. Na de papieren beoordelingen en de cijfertjes gaat het om de extra’s, de toegevoegde waarde. Daarvan moet je elkaar proberen te overtuigen.’

Breed

Ton van den Heuvel van Lantech, producent van verpakkingsmachines in Cuijk, beaamt dat. ‘We hebben in de jury breed gediscussieerd. We constateerden dat er eigenlijk in onze categorie een tweedeling te maken was: producenten en machinebouwers. Beiden verwachten natuurlijk wat anders van hun toeleveranciers. Machinebouwers zien meer in logistieke oplossingen, producenten willen die componenten gewoon ter beschikking hebben. Met z’n negenen zijn we het ten slotte eens geworden. Na deze ervaring durf ik best te zeggen dat de prijs waardevol is. De beoordeling is zeer grondig. De prijs telt, zeker weten. Het zegt iets over je prestaties als je klanten je nomineren.’ Dat laatste kan Bert van de Loo van Singulus in Eindhoven, ontwikkelaar en machinebouwer voor optische (high-density) media, bevestigen. ‘Voor de vierde keer zat ik in de jury; wij nemen de awards absoluut serieus. Dit jaar is de opzet enigszins gewijzigd waardoor er meer ruimte komt voor kennisleveranciers. Winnaar CCM is heel sterk in kennisoverdracht. Het bedrijf zit op schoot bij grote kennisinstituten en heeft grote klanten als ASML en Philips in portefeuille. Ze slagen erin die kennis ook naar het middelgrote bedrijfsleven over te dragen. Heel belangrijk, want naast de grote en aansprekende oem’ers bestaat de Nederlandse maakindustrie vooral uit kleinere ondernemingen. Die hongeren naar kennis.’

Geen oem’ers

Een positief oordeel dus, maar Van de Loo maakt zich ook wel een beetje zorgen. ‘Dit jaar hebben de grote oem’ers geen toeleveranciers genomineerd die bij de laatste groep zaten. Omdat ze de kwaliteit van leveranciers in Nederland hekelen.’ Door deze oem’ers beoordeelde suppliers scoorden zonder uitzondering te laag voor een finaleplaats, waardoor deze uitbesteders geen zitting konden nemen in een van de jury’s. ‘Jammer, want in het hele juryproces heb ik het oordeel van deze grote oem’ers gemist.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics