DISA 2006 Winnaar 1st tier supplier 2006

0

Kasteel winnaar 1st tier supplier 2006.  

Er vloeien nog net geen tranen, woensdag 20 september in het fraaie auditorium van het ING House in Amsterdam. Maar veel scheelt het niet. De vijfde editie van de uitreiking van de Dutch Industrial Suppliers Awards van Link Magazine en ING staat bol van emoties en gevoel. Oók door het scala aan gepassioneerde sprekers tijdens het bijbehorende seminar ‘Innovatief in Creativiteit’ die middag. 

Even staat algemeen directeur John Kasteel van Kasteel uit Zoeterwoude met de mond vol tanden. ‘Hier heb ik niets aan toe te voegen’, meldt hij geëmotioneerd terwijl hij een beetje onhandig de sculptuur, de prijs voor de beste eerstelijnstoeleverancier van Nederland, voor de fotograaf omhooghoudt. ‘Alleen dat ik ontzettend trots ben.’ Een van de twee uitgevers van het organiserende Link Magazine, Hennie de Ruyter, zegt het treffend: ‘Achter elk bedrijf zitten ménsen. Nu weet ik weer waarom deze wereld me zo boeit.’

Familiebedrijf

Het gulle applaus van de ruim 200 directeuren, managers, inkopers en andere genodigden uit de Nederlandse industrie geeft directeur John Kasteel de tijd om zijn emoties onder controle te krijgen. ‘De award beschouw ik als een beloning voor vele jaren keihard werken. In ons familiebedrijf werken we met 72 mensen. Zij hebben deze prijs samen verdiend. Het is geweldig om te weten dat we door onze eigen klanten zijn voorgedragen. Dat geeft aan dat we op de goede weg zitten.’kasteel John

Kasteel wint de prijs in de first tier-categorie, de categorie van de directe toeleveranciers aan de oem’ers. Volgens de jury is Kasteel een onderneming met lef en passie. Juryvoorzitter en managementconsultant William Smit: ‘Een bedrijf dat zijn nek uitsteekt, investeert in zijn klanten, de kosten transparant maakt, werkt aan procesinnovatie en ten koste van alles doorzet. Vastberaden ook is om in Nederland te blijven, zich sterk maakt voor de maakindustrie. Het is nooit gemakkelijk om een winnaar te kiezen. De vijf finalisten hadden wat ons betreft allemaal een prijs mogen krijgen. Maar Kasteel is een prachtige winnaar.’

Omslag

John Kasteel en technisch directeur John Bogers kleuren een uur later nog onder de loftuigingen. ‘Een bevestiging dat onze nieuwe strategie werkt’, zegt laatstgenoemde nuchter. ‘Een paar jaar geleden pas hebben we een omslag gemaakt. We hebben fors geïnvesteerd in machines, apparatuur en mensen. Dat kon omdat we wat spek op de ribben hadden en hebben. In dit familiebedrijf is het verdiende geld altijd weer teruggestopt. We zijn meer naar buiten getreden, hebben meer geacquireerd en zijn over de grens gaan kijken. We willen voor onze klanten meer zijn dan een toeleverancier. We willen meedenken, meeontwikkelen en innoveren.’

‘Maar daarbij uitdrukkelijk ons karakter van sociaal familiebedrijf vasthouden’, vult John Kasteel aan. ‘Natuurlijk moet je een goede kostprijs kunnen neerleggen en moet het bedrijf economisch renderen. Dat doet het trouwens al bijna tachtig jaar. Verlies hebben we nooit gemaakt. Maar we blijven veel op gevoel doen. Dat deed mijn opa, de oprichter, en daarna mijn vader. Ik wil dat voortzetten. Onze mensen zijn onbetaalbaar. Die koesteren we. Vandaar ook dat ik het écht even te kwaad had. We ondernemen met gevoel.’

Even zakelijk. Kasteel in Zoeterwoude is een toeleverancier van metalen producten, uniek of in serie geleverd. De onderneming beschikt over vijf productiehallen voor plaatwerk, constructie- en laswerk in onder meer roestvaststaal. Kasteel senior begon in 1928 een smederij die hij uitbouwde tot een productiebedrijf van metalen producten. Toen in de jaren zestig roestvaststaal op de markt kwam, stapte Kasteel als een van de eersten in Nederland in de verwerking ervan.

Lange weg

Naast rvs verwerkt Kasteel op de meest geavanceerde en nauwkeurige machines andere metalen zoals titaan, koper en aluminium. Eigen ploegen zorgen voor de montage van de gemaakte constructies. Het bedrijf beschikt over een eigen ontwikkelafdeling om als toeleverancier de klant zo veel mogelijk van dienst te kunnen zijn. De producten vinden hun weg naar onder meer bierfabrikanten (buurman Heineken was een van de nomineerders), de visindustrie en fabrikanten van koelsystemen. De omzet kwam vorig jaar uit op acht miljoen euro.

John Kasteel knoopt zich de woorden van prijsuitreiker Stan Oude Mulders van Norma uit Hengelo, de winnaar van vorig jaar, goed in de oren. ‘Naar de top groeien is inderdaad fantastisch. Er blijven is nu de uitdaging. Deze prijs is voor ons daarom geen eindpunt, eerder een start. We hebben nog een lange weg te gaan, dat beseffen we goed. Het is een enorme stimulans om nóg beter ons best te doen. Zonder de emotie opzij te schuiven.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.