DISA 2005 Link’s Seminar: ‘Winnaars!’

0

Drie topmannen tonen zich zelfverzekerd tijdens seminar ‘Winnaars!’ in ING House  

‘China? Dat haalt die achterstand op ons nooit in.’ Zo klonk het zelfverzekerd uit de mond van ASML-topman Henk Scheepers. Ook de twee andere keynote speakers tijdens het seminar ‘Winnaars!’ half september in het ING House in Amsterdam toonden overtuigingskracht en trots. Peter Gerretse van Vanderlande Industries en Frank Spaan van Ten Cate gaven eveneens aan hoe ze met succes hun marktpositie verstevigen. Al zien ze zichzelf liever niet als ‘winnaars’. De drie spraken bij de uitreiking van de Dutch Industrial Suppliers Awards 2005. Vaak in een geanimeerde dialoog met de zaal en dagvoorzitter Harry Starren van De Baak Management Centrum VNO-NCW.

Willen de industriële producenten in Nederland op een concurrerende wijze kunnen ontwikkelen en produceren, dan moet in elk geval aan twee voorwaarden worden voldaan, stelde Peter Gerretse, ceo van Vanderlande Industries. Er moet een voldoende groot aantal toeleveranciers zijn die in staat zijn mee te ontwikkelen en mee te bewegen met die grote industriële uitbesteders. ‘En je hebt voldoende technisch goed opgeleide mensen nodig, die in staat zijn om dat werk bij toeleveranciers en bij de grote producenten op niveau uit te voeren.’

Zijn bedrijf, leverancier van onder meer tailormade bagageafhandelingssystemen voor luchthavens, onderscheidt zich immers niet zozeer op prijs, als wel op value of ownership. ‘Onze reputatie in de markt is enorm belangrijk voor ons. Wij leveren bedrijfskritische systemen. Stilstand levert de klant grote problemen op. Dus zijn er problemen, we lossen ze op. Ook als ze ons veel geld kosten. Onder het motto: We’ll never walk away.

Zijn bedrijf hanteert daarom als norm technologisch leiderschap en operational excellence en tegen die achtergrond maakt de topman zich zorgen over de instroom van technisch opgeleide medewerkers die ook nog eens verder kunnen kijken dan puur de techniek. ‘Zij moeten ook kunnen werken in de commercie, internationaal willen en kunnen denken. Het kunnen binnenhalen van deze medewerkers is cruciaal om onze positie wereldwijd te handhaven.’

Vanderlande kan de afstudeerders aanvullende opleidingen geven binnen het bedrijf en de aantrekkelijke kanten van de organisatie zo veel mogelijk etaleren. ‘En dat doen we ook: wij stimuleren jonge mensen actief om een technische studie te kiezen en werken samen met onder meer een aantal regionale opleidingencentra en Fontys Hogescholen. Maar wij zijn er niet om mensen een technische basisopleiding te geven of daartoe aan te zetten. Dat is een cruciale taak van de overheid.’

Niet in Nederland

Het seminar ‘Winnaars!’ liet voormannen van Nederlandse bedrijven aan het woord die opvallend goed weten te presteren in een omgeving van toenemende internationale concurrentie. En van Vanderlande kan dat zeker gezegd worden. Over het per eind maart afgesloten boekjaar 2005 behaalde het bedrijf een omzet van 332 miljoen euro, een stijging van 26 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook de orderportefeuille steeg en wel naar 635 miljoen.

Koninklijke Ten Cate laat eveneens al jarenlang stevige winstcijfers zien. De winstgroei (van meer dan 20 procent) die Ten Cate over het eerste halfjaar van 2005 heeft behaald, kwam met name uit de VS en niet uit Nederland. ‘We hebben daar een bedrijf overgenomen, Southern Mills, en dat in twee maanden gereorganiseerd. Daardoor groeit het nu alweer en we hebben er weer mensen kunnen aannemen. Zo’n proces zou in Nederland twee jaar hebben gekost’, stelde hoofd investor relations Frank Spaan. Hij sprak namens bestuursvoorzitter Loek de Vries op het seminar. Ook heeft Ten Cate in Europa te maken met een ‘gefragmenteerde’ markt. ‘Ondanks de EU hebben we in elk land weer met andere regelgeving te maken. Ben je in de VS op de markt, dan ben je dat ook direct coast to coast.’ (Meer over de strategie van Ten Cate valt te lezen in de special Oost-Nederland bij deze uitgave van Link Magazine.)

Innovatieplatform hoopt, ASML doet

Een sterk bedrijf is ook ASML, wereldwijd marktleider in lithografiesystemen voor de semiconductorindustrie, met een jaaromzet van 2,46 miljard (2004). Cijfers die het Veldhovense bedrijf weet te scoren door zijn uiterst kritische klanten tevreden te stellen. En omdat de bouwer van wafersteppers maar liefst negentig procent van elk systeem inkoopt bij toeleveranciers, heeft ASML een netwerk van bedrijven nodig die, net zo goed als zijzelf, in staat zijn aan die hoge klanteisen te voldoen. ‘Wij leggen de lat voor deze bedrijven dus zeer hoog’, gaf senior vice president supply chain management Henk Scheepers aan tijdens het seminar. ‘Zo eisen wij van bedrijven die voor ons willen werken, dat ze maximaal een kwart van hun omzet bij ons behalen; we willen namelijk niet dat ze te afhankelijk van ons zijn. En we willen dat ze, net als wijzelf, internationaal opereren, wereldwijd klanten én toeleveranciers hebben. Dat maakt ze net zo scherp als wij zijn.’ Om aan alle eisen te voldoen en zo ook in staat te zijn een deel van de r&d van ASML uit te voeren, begeleidt het bedrijf zijn toeleveranciers, nog altijd voor driekwart Nederlandse bedrijven. ‘Wij coachen de bedrijven intensief en als ze het redden komen ze er vaak een stuk sterker uit dan toen ze het traject ingingen. Wij helpen zo het innovatievermogen van het mkb te vergroten. Je kunt daarom stellen, vind ik, dat wij nu al dóen wat het nationaal Innovatieplatform straks hoopt te bereiken.’ Met die sterke suppliers wil ASML zijn marktaandeel verder opschroeven, van de huidige zestig procent naar zeventig procent wereldwijd. Overtuigd: ‘Wij doen dingen bij ASML die nog niemand snapt. Daar zit dan ook tientallen jaren ontwikkelingswerk in. China? Dat haalt die achterstand op ons nooit in.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.