DISA 2003 Link’s Seminar: Captains geven college in Samenwerking in uitbesteding

0

starrenVoorzitter Harry Starren noemde het gekscherend ‘het voorprogramma’ van de Dutch Industrial Suppliers Awards: de door hem geleide discussie tussen kopstukken uit de industrie rond het thema ‘Samenwerking in uitbesteding – toekomstig ketendenken vanuit historisch perspectief’.

 

 

 

Jan Aalbers, Aaalbers Industries

‘Ooit, in mijn begintijd als ondernemer, lag ik op m’n knieën voor mijn bankier. Smekend om krediet om niet failliet te gaan. Uiteindelijk heb ik dat geld niet eens nodig gehad. Maar ik heb er wel een les van geleerd.’ aalbersEn die les houdt Jan Aalberts, president & ceo van Aalberts Industries, zijn gehoor voor: zorg ervoor dat ‘je kracht in je balans hebt’. En: ‘Strategie begint met de cijfers.’ Uitdagend: ‘U kent toch wel uw winst- en verliescijfers van de vorige maand?’

Aalberts had er zichtbaar plezier in te doceren voor een tot de laatste stoel bezette zaal. In het hoofdkantoor van de ING in Amsterdam waren zo’n honderdvijftig industriële ondernemers bijeen gekomen, benieuwd naar de uitslag van de Dutch Industrial Suppliers Awards, maar ook naar het betoog van deze succesvolle industrieel die nog een boodschap had: ‘Focus, maar niet op één activiteit. Spreid je risico’s.’

Ton Westendorp

nedapEn er waren nog meer smaakmakers. Ton Westendorp bijvoorbeeld, die onderstreepte dat het kunnen innoveren niet afhankelijk moet zijn van de leningen van de bank. Maar voorts legde hij, als algemeen directeur van Nedap, de accenten heel ergens anders. Want, innovatie hoeft helemaal niet veel te kosten, poneerde hij in het discussiedeel van het programma, geleid door Harry Starren van De Baak. ‘Juist uit schaarste komt de creativiteit die nodig is voor innovatie. Zorg ook voor een open cultuur, betrek je medewerkers erbij.’ Maar, na de fase van creativiteit is het wel tijd om te ‘focussen’, nam ook de voorman van Nedap dit buzzword in de mond: ‘Dan moet het op een goede manier in een strategie op papier worden gezet. Ook een kunstenaar moet uiteindelijk focussen om te verkopen.’

Velen moeten de lessen van Westendorp en Aalberts echter nog leren, aldus Jan Zegering Hadders Jan Zegering Haddersvan de ING Bank. ‘Het gebeurt erg veel dat er voor privédoeleinden veel uit het bedrijf getrokken wordt en dat er voor innovatie-investeringen geen geld meer is. En heel veel bedrijven hebben de cijfers niet op orde. Ook grote ondernemingen. Wij stimuleren actief het vergroten van dat inzicht’, aldus de bankman, die eerder in zijn betoog de voor velen wankele huidige economische situatie had geschetst: ‘Er is sprake van een harde tegenwind. Dit jaar gaan er in de kleinere industriële bedrijven zo’n 66.000 banen verloren. Eén order krijgen, of juist niet, kan momenteel cruciaal zijn. Maar, hoe vervelend ook, economische tegenwind scheidt het kaf van het koren.’ De alerte, gefocuste ondernemer overleeft, constateerde Zegering Hadders, lid van het bestuur van ING Nederland, die overigens óók een les had, voor de uitbesteder: ‘Outsourcen moet niet over de schutting gooien zijn. Uitbesteden moet ook een investering zijn in een goede inhoudelijke relatie met de toeleverancier. Ook onze kredietenfiatteur let er wel degelijk op of er zo’n fit is.’

Klaagcultuur onder de Nederlandse ondernemers

Ton Westendorp kritiseerde in zijn betoog ook de klaagcultuur onder de Nederlandse ondernemers, die problemen te weinig als mogelijkheden en teveel als bedreigingen zien. Wat hij, met humor, illustreerde met de anekdote over de man die met zijn auto de berg afrijdt en in een gevaarlijk bocht wordt geconfronteerd met een slingerende tegenligger. ‘Die – vrouw – krijgt haar auto net op tijd onder controle en roept in het voorbijrijden: ‘Zwijn!’ De man reageert boos en schreeuwt terug: ‘Zeug!’ Om, nog nagenietend van zijn snelle repliek, op een everzwijn te botsen.’

European award

Jan Aalberts besloot met een tip aan de organisatie van de Dutch Industrial Suppliers Award. ‘Organiseer volgend jaar een European award. Want de goede toeleverancier is niet afhankelijk van Nederland, maar verovert een Europese markt. Door te zorgen dat hij een echte nichespeler is. Want in Zuid-Duitsland zit men echt niet te wachten op een Nederlandse toeleverancier die niet meer kan dan bedrijven uit de eigen regio.’

Jan Aalbers: ‘Strategie begint met de cijfers. U kent toch wel uw winst- en verliescijfers van de vorige maand?’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.