DHL wil keten inzichtelijk maken

0

Verdergaande digitalisering en robotisering zetten de logistieke wereld op zijn kop. Tegelijkertijd blijven mensen in het hart van de logistiek staan. Dat zegt Mark Kruysen, vice-president operations excellence Benelux bij DHL Supply Chain. ‘DHL wordt steeds meer partner van zijn klanten, we spelen een belangrijke rol in hun complete supply chain en dragen eraan bij dat processen efficiënter verlopen.’ DHL verzamelt veel data en zorgt voor analyses, zodat aan de hand daarvan gerichtere keuze gemaakt kunnen worden voor logistieke oplossingen. In de supply chain anno nu is die uitgebreide dataverzameling en -analyse van grote toegevoegde waarde, aldus Kruysen. ‘We maken de keten inzichtelijker: waar zitten de pieken, wat zijn de beste aanlevertijden, welke mix van orders zien we? Aan de andere kant blijven we een mensenbusiness, met veel nadruk op coachen, motiveren en ontwikkelen van onze medewerkers.’

Als hij één opvallende trend moet noemen, is het de toegenomen druk aan het eind van de keten. ‘Bedrijven houden minder voorraad, maar alles moet wel sneller beschikbaar zijn voor klanten. Dat vraagt van ons steeds meer flexibiliteit.’ En dan zijn er natuurlijk alle nieuwe technieken die steeds volwassener worden en ongekende nieuwe mogelijkheden bieden. ‘Binnenshuis hebben we bijvoorbeeld good-to-man robots die producten naar onze packers brengen en wrapping robots die pallets automatisch wrappen. Medewerkers dragen smart glasses voor vision picking. Die inzet van robotica en ict maakt dat medewerkers zich meer kunnen focussen op value added-taken.’
DHL brengt regelmatig de DHL Logistics Trend Radar uit: wat zien onderzoekers, logistieke professionals en technologie-experts als grote mega- en microtrends? Hoge relevantie op korte termijn hebben volgens de prognosetool onder meer Internet of Things, cloud logistics, robotica, big data-analyse, green energy logistics en omnichannel logistics. Op langere termijn zijn dominante, mogelijk disruptieve trends bijvoorbeeld automatisch geleide voertuigen, smart containerization, batch size one, supergrid logistics en artificial intelligence. Zaken als augmented reality en sensoroplossingen doen ook snel hun intree, maar zorgen vooral voor efficiënter werken. Rode draad in dit alles volgens Kruysen: ‘Alles in de industrie is connected, alles genereert data.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.