De elektrische vrachtwagens van eGLM worden getest

0

Bij Meulenberg Transport in Urmond wordt op 3 september aanstaande de elektrische truck van het INTERREG project electric Green Last Mile (eGLM) getest. Uiteindelijk worden zeven volledig elektrische trucks met een range van minstens 150 kilometer bij zes Nederlandse en Duitse bedrijven in de bedrijfsvoering gebracht. De testresultaten worden na de zomer verwerkt in de, uiteindelijk door FRAMO geleverde, full electric vrachtwagens.

De combinatie van inpassing van zeven volledig elektrische trucks in de normale bedrijfsvoering, uitrol van nieuw ontwikkelde 300kW openbare ultra fast chargers voor elektrische trucks, destination chargers van 50kW en in een later stadium truck sharing voor optimalisatie van de businesscase, maken van eGLM een uniek project in Europa.

 

Onvergelijkbaar
Reeds bestaande en rijdende enkelstuks elektrische vrachtwagens zijn onvergelijkbaar met de specificaties van de trucks die voor het eGLM-project worden geleverd. Veel meer vermogen en koppel en daardoor uniek in het trekgewicht (44 ton). Door de nieuwste generatie accu heeft de truck minimaal 150 kilometer range en zal op korte termijn ook ultrasnel gaan laden. Daarmee gaan de eGLM elektrische trucks op alle vlakken de concurrentie voorbij. Het standaard vermogen ligt op 400kW, zo’n 540 pk. Het piekvermogen ligt op 475kW, wat neerkomt op 640 pk met een trekkracht van 11.000 Nm. De testversie wordt nog met een bestaande batterij geleverd, de uiteindelijke versie zal een netto capaciteit hebben van 345kWh, wat goed is voor een minimale range van 150 werkelijke kilometers.

Doelstelling
De provincie Limburg en de deelstaat Nordrhein Westfalen willen de transportsector verduurzamen. INTERREG Deutschland-Nederland ziet ook kansen in de verduurzaming van de vele transportbewegingen in de grensregio. Om daar te komen, dient in de praktijk te worden getest welke impact volledig elektrische trucks op de bedrijfsvoering hebben en wat de mogelijkheden zijn. Daarvoor dient eGLM. Meulenberg Transport, CTV, BCTN, Köppen, Smurfit Kappa en Große Vehne investeren zelf ook in deze nieuwe technologie. In samenwerking met Fontys en Fachhochschule Aachen worden tijdens het project diverse tests uitgevoerd. Het project wordt geleid door LIOF en FIER Automotive & Mobility.

Bron LIOF

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics