Cortexon-kabinet vormt ‘hersenen’ mri-scanner Philips

0

 Healthcare is tegenwoordig het speerpunt van Philips – en in de breedste zin van het woord. Daaronder vallen ook de elektrische tandenborstels, koffiezetapparaten en airfryers. Want healthcare gaat verder dan het opsporen en genezen van ziektes. Het gaat ook om gezond leven en het voorkomen van ziektes. Magnetic resonance imaging (mri) speelt een grote rol in het traditionele, maar ook in het preventieve medische speelveld. De ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de safety-eisen die daarbij horen, hebben de nodige impact op de toeleveranciers van Philips, waaronder Cortexon.

Mark van Helvoort, manager public-private partnerships magnetic resonance imaging

‘Verschil maken door continu mee te denken’

Philips zet steeds meer in op healthcare en dat is niet zonder reden, verklaart Mark van Helvoort, manager public-private partnerships magnetic resonance imaging: ‘De bevolking vergrijst en daardoor ontstaat er steeds meer vraag naar zorg. Het is onze uitdaging om de gezondheidszorg betaalbaar en beschikbaar te houden. Daarom zijn we continu bezig met kostenreductie en productinnovatie.’ Martin Everaert, senior mechanical design engineer, vult aan: ‘Daarnaast zien we de zorgvraag verschuiven, van diagnostisch naar preventief, van ziekenhuizen naar privé-klinieken. Steeds vaker willen mensen uit voorzorg ‘gescreend’ worden. Mri biedt hun die mogelijkheid.’

Mri versus röntgen

Mri-scanners worden niet alleen breder ingezet, maar zijn ook nauwkeuriger dan vroeger – vooral bij de beoordeling van zacht weefsel. ‘Denk aan het afbeelden van de hersenen of aan het opsporen van tumoren’, legt Van Helvoort uit. ‘Mri is ook inzetbaar voor het afbeelden van bijvoorbeeld botten. Maar daar geven we nog steeds de voorkeur aan röntgen.’ Everaert: ‘In de loop van de tijd zal mri zich waarschijnlijk kunnen meten met röntgen bij het afbeelden van botten. Vooralsnog focussen we ons op steeds betere mri-scans en dus de inzet van sterkere magneten en methoden om ruis bij de metingen te voorkomen.’

‘Verregaande outsourcing zorgt eigenlijk voor inflexibiliteit’

De duur van een mri-meting is in de afgelopen jaren flink afgenomen. Van Helvoort: ‘Voorheen duurde een scan zo’n 45 minuten. Tegenwoordig gaat dat sneller. Patiënten hoeven minder lang stil te liggen en hebben te maken met afnemende wachttijden. We nemen namelijk ook de workflow – van inchecken tot de beoordeling van het beeld – onder de loep. Heeft de patiënt bijvoorbeeld bewogen? Dan kan de operator ingrijpen. Hij is niet gekwalificeerd om de opname inhoudelijk te beoordelen – dat doet de radioloog vaak de volgende dag pas – maar kan wel beweging constateren en zo nodig een meting direct herhalen. Zo hoeft de patiënt waarschijnlijk niet nog een keer terug te komen.’

Safety

Alle metingen tijdens een Philips mri-scan worden verwerkt in een kabinet van Cortexon, leverancier van klantspecifieke elektronicabehuizingen. ‘Om die reden noemen we dit kabinet ook wel ‘de hersenen’ van de mri-scanner. Niet alleen de verwerking van de beelden vindt plaats in het kabinet, maar ook de aansturing van de scanner. In het kabinet zit dus veel belangrijke apparatuur die goed beschermd moet worden – ook om risico’s voor de patiënt uit te sluiten’, aldus Van Helvoort. ‘Maar dat is aan Philips wel toevertrouwd’, vult Everaert aan. ‘Safety staat zeer hoog op onze prioriteitenlijst. De behuizing van Cortexon is dan ook grondig doorgemeten. Van valtesten – waarbij het kabinet vanaf een meter hoogte valt – tot aan testen in een klimaatkamer. Healthcare is nu eenmaal een sector met enorm veel regels. Daar weet niet elke leverancier raad mee, maar Cortexon wel.’

Marcel van de  Sande, Cortexon

Nauwe samenwerking

Cortexon is werkzaam voor diverse bedrijven in de hightech industrie, van ASML tot NXP. ‘Deze dynamische sector maakt dat wij nooit stil mogen zitten. En dat doen we dan ook niet’, aldus businessunitmanager Marcel van de Sande. ‘Door continu met Philips mee te denken – tot aan de pallet aan toe – en snel te schakelen, kunnen we het verschil maken. Maar die snelheid verliezen we deels wel weer. Philips moet elk product en elke wijziging – bijvoorbeeld het boren van een gat – grondig testen en aantonen dat het kabinet nog aan alle eisen voldoet. Ook wijzelf zijn uitvoerig geaudit. Voor die testen hebben we vooral veel begrip. Een ‘vrij gewoon’ kabinet is in een healthcare-omgeving nu eenmaal niet gewoon meer.’ Van Helvoort: ‘Dat gaat zo ver dat er in een ziekenhuis even zorgvuldig met het kabinet wordt omgesprongen als met de mri-scanner zelf. De behuizing wordt echt als een onderdeel van de mri-scanner beschouwd.’

Het Cortexon-kabinet is in nauwe samenwerking met Philips ontwikkeld. Van Helvoort: ‘Jaren geleden werkten we nog met standaard 19-inch-kabinetten. We liepen toen tegen het feit aan dat we ze zo grondig aan het verbouwen waren, dat we eigenlijk goedkoper uit waren als we een kabinet op maat lieten bouwen. Sindsdien doet Cortexon dat voor ons. Onder meer front, kleur, perforatie, hoogte en breedte zijn klantspecifiek voor ons bepaald.’ In Best bouwt Philips de apparatuur zelf in het kabinet in. Daarbij is koeling onontbeerlijk. De temperaturen in de behuizing kunnen namelijk flink oplopen. Everaert: ‘Recent zijn we overgegaan van lucht- naar waterkoeling. Dit koelingskabinet hebben we gekoppeld aan dat van Cortexon. Dat vereiste een goede afstemming tussen Cortexon en de Chinese toeleverancier van het koelingskabinet. We wilden beide kabinetten namelijk eenzelfde look geven, maar ze ook mechanisch op elkaar afstemmen. Nu vormen de kabinetten één geheel en zijn ze eenvoudig los te maken en weer aan elkaar te koppelen. Wel zo handig bij het transport door smalle ziekenhuisgangen.’

Van outsourcen naar insourcen

Philips bouwt de apparatuur pas op het laatste moment in het kabinet in en kiest dus voor een relatief laat ontkoppelpunt. Van Helvoort: ‘Dat is een bewuste keuze. Orders willen nog wel eens schuiven en dan is het niet fijn om al een complete, klantspecifieke behuizing klaar te hebben staan. Nu kan een kabinet gewoon door naar een andere klant, omdat we hem pas op het laatste moment customizen.’ Ook maakt Philips steeds meer de keuze voor insourcen. Everaert: ‘Verregaande outsourcing zorgt eigenlijk voor inflexibiliteit. Voorheen lieten we onze behuizingen compleet klantspecifiek bouwen – tot aan de beugeltjes aan toe. Een kabinet voor project A kon dan ook van project B verschillen op enkel de ingebouwde beugeltjes. Nu hebben we ervoor gekozen om die beugeltjes zelf te monteren. Zo zijn onze kabinetten vrij generiek en modulair – en houden we het aantal varianten beheersbaar.’

https://www.linkmagazine.nl/link-magazine-3-2017/

 

Artikel uit Link magazine 3 2017

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.