Bundelen rem-activiteiten resulteert in beter product

0

Met haar nieuwe XS rem onderstreept KTR het belang van bundelen van alle kennis van remsystemen. De ontwikkelen van de XS heeft plaatsgevonden in het KTR Competence Center for Brake Systems in Schloß Holte-Stukenbrock, Duitsland. Naast de ontwikkeling en productie van remmen, vinden hier ook functionele en duurtesten van zowel prototypes als ook serie remmen plaats. Met nu als resultaat een XS die niet alleen betere functionele eigenschappen heeft, maar ook gemakkelijker te monteren en te onderhouden is. ’Doordat nieuwe serie XS rem vervaardigd is uit één deel, zijn er geen bewerkte oppervlakken die samen gemonteerd moeten worden’, legt Fabian Liekam, product manager remmen uit. ‘Hierdoor wordt de corrosie bestendigheid sterk verbeterd. Een extra voordeel van het ééndelige ontwerp, is dat de geleide stangen konden worden verlengd en het aantal geleide bussen worden verdubbeld. Hierdoor wordt de ‘’zwevend principe’’ werking verbeterd en worden de krachten gelijkmatiger overgebracht van de remtang naar de montageplaat. Dit maakt de rem nog robuuster.’

De nieuwe XS serie rem is ook eenvoudiger te vervangen. De rem combineert het huis, de afstandsplaat en het tegendeel in één vast gietdeel en wordt vervaardigd uit LT (low temperature) nodulair gietijzer. Alle overige componenten zoals remschoen terugtrek veren, zuigers en geleide stangen, worden van staal gemaakt. De remschoenen zelf zijn beschikbaar in sinterstalen uitvoering of in een organische composiet. Ze kunnen eenvoudig door één persoon worden vervangen. Afhankelijk van de toepassing en voorkeur, kunnen de remmen hydraulisch of elektromechanisch worden bekrachtigd (of gelost) bij klemkrachten tot 15 kN in de passieve (failsafe) uitvoering, en 16,5 kN in de actieve uitvoering. De remmen worden door middel van twee M16 bouten bevestigd.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics