Bosch Rexroth bouwt mee aan ’s werelds grootste heischip

0

Bosch Rexroth is gevraagd een innovatieve cilinderoplossing te ontwikkelen voor een nieuw heischip; het grootste ter wereld. De cilinder zorgt voor stabiliteit en een soepele en gecontroleerde beweging van de 130 meter hoge hei-installatie, die in staat is om delen van de zeebodem te bereiken die nog onontgonnen zijn.

China is opzoek naar meer offshore windmolenparken in dieper gelegen gedeeltes van de zeebodem om meer groene energie te kunnen produceren. Omdat het alsmaar moeilijker werd om deze gebieden te bereiken, werd opdracht gegeven tot de bouw van het grootste heischip ter wereld.

Het schip is uitgerust met een 130 meter hoge hei-installatie die betonnen pijlers de zeebodem in kan drijven, waardoor delen van de zeebodem bereikt kunnen worden die voorheen niet te bereiken waren. Hierdoor kan meer geïnvesteerd worden in offshore windmolenparken en groene energieoplossingen.

Het is essentieel dat een hei-installatie onder moeilijke omstandigheden gecontroleerd kan bewegen zonder schokken of plotselinge snelheidsveranderingen. De cilinder die gebruikt wordt in de installatie heeft hierin een cruciale rol.

“Er is voor Rexroth gekozen vanwege onze ervaring, onze technische know-how en onze grootste installed base voor offshore cilinders”, zegt Rob Drabbe, Sales Manager Large Cylinders bij Bosch Rexroth. “We bouwen voortdurend soortgelijke cilinders en zijn mede daardoor een betrouwbare partner. Deze cilinder is overigens niet de langste cilinder die we ooit hebben gemaakt, het is wél de zwaarste, met een gewicht van zo’n 146 ton.”

Tijdens het voortraject heeft Rexroth veelvuldig overleg gehad met de klant over de bouw van deze cilinder.  “Ook in deze gesprekken konden we onze rol als expert op dit gebied laten zien. De klant had suggesties voor coatings, materialen, afdichtingen en lagers, maar we waren in staat de klant te overtuigen dat – hoewel deze individuele keuzes op zich niet verkeerd waren, – deze niet optimaal zouden functioneren wanneer ze gecombineerd zouden worden in één systeem: de Tribologie klopt niet. Na gesprekken met onze R&D en engineering zijn we wél tot die optimale Tribologie gekomen, en konden we vol vertrouwen verder met het project”, voegt Rob toe.

“De cilinder werd zorgvuldig ontworpen en zorgt ervoor dat deze, hoe uitdagend de omstandigheden ook zijn, altijd soepel en gecontroleerd zal functioneren. Tijdens de bouw werd met alles rekening gehouden, zoals de toleranties, corrosiebestendigheid, veiligheidsfactoren en Tribologie. Het resultaat is een robuuste cilinder vol innovatie en een stang met Enduroq 3: Rexroth’s laser gelaste RVS stang coating, met uitmuntende corrosie bestendigheid voor offshore condities, om de duurzaamheid van de cilinder nog extra te vergroten. We kijken ernaar uit om te zien hoe onze cilinder bijdraagt aan dit baanbrekende heischip.”

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.