Benchmark Electronics: ‘De lagere grijpvoorraden besparen ons geld’

0

SmartBin, het geautomatiseerde voorraadsysteem van leverancier Jeveka, groeit in Nederland. Klanten tonen zich tevreden. ‘Niemand grijpt meer mis. En dat werkt natuurlijk erg prettig.’

SmartBin: slim voorraadsysteem Jeveka groeit

SmartBin is een geautomatiseerd logistiek voorraadsysteem. Het Zwitserse Bossard ontwikkelde het een jaar of twintig geleden. In Nederland wordt het exclusief op de markt gebracht door Jeveka, de technische groothandel in bevestigingsartikelen en gereedschappen in Almere. Bij SmartBin wordt tijdens het productieproces de aanwezige grijpvoorraad aan schroeven, moeren en bouten op basis van hun gewicht in de gaten gehouden. De materialen zitten namelijk in voorraadbakken op weegschalen langs de productiestraat. Zodra de voorraad in (één van) de bakken onder een afgesproken gewicht komt, geeft het systeem via de computer een signaal af – en is het duidelijk dat de bak moet worden bijgevuld. Dat kan het bedrijf zelf doen, maar ook Jeveka kan het verzorgen.
Belangrijke voordelen van SmartBin: het voorraadbeheer is volledig geautomatiseerd en productiemedewerkers grijpen niet meer mis. Er is aanzienlijk minder voorraad nodig en er zijn bovendien minder vierkante meters stelling dan bij een 2Bin-systeem, waar immers steeds twee bakken achter elkaar staan.

Zodra de voorraad in (één van) de SmartBin-bakken onder een afgesproken gewicht komt, geeft het systeem via de computer een signaal af.

Lange beslistrajecten
Jeveka startte begin vorig jaar een pilot met SmartBin bij Nijdra en begon – na goede resultaten daar – vanaf de tweede helft van 2018 het systeem proactief onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. En met de nodige verwachtingen. Adviseur supply chain management Rob Koppes werd (mede) aangetrokken om SmartBin te promoten. Eind 2019 zou Jeveka, zo zei Koppes in december 2018 tegen Link Magazine, SmartBin bij ‘een stuk of zes klanten’ hebben geïmplementeerd. Er waren op dat moment serieuze gesprekken met zo’n tien klanten.
Nu, in het vierde kwartaal van 2019, heeft Jeveka drie klanten en zicht op nog twee. ‘Het gaat iets minder hard dan verwacht’, beaamt Koppes. ‘Maar dat is ook niet heel raar. De beslistrajecten bij bedrijven vragen intern zorgvuldige afstemming. Het is namelijk niet alleen een inkopersfeestje, ook de productie en de logistieke afdeling zijn vaak onderdeel van het besluit. Het was tot dusver een jaar van zaaien, met af en toe oogsten. We hebben dit jaar echt kwartier gemaakt met SmartBin. We hebben veel gesprekken gevoerd met klanten en bezoeken afgelegd. En daar gaan we de rest van dit jaar en volgend jaar gewoon mee door.’

Savi van der Veen

Prettig
Eén van de bedrijven die SmartBin dit jaar geïnstalleerd heeft, is Benchmark Electronics. Strategisch inkoper Savi van der Veen is te spreken over het systeem. Benchmark Electronics in Almelo (500 medewerkers) houdt zich onder andere bezig met assemblage van elektronica en met industrieel design. ‘We wilden een nieuw logistiek concept, waarbij we zo veel mogelijk konden uitbesteden, van het aanvullen van de grijpvoorraden tot de facturatie. Zo kwamen we bij Jeveka terecht’, aldus Van der Veen.
Een eerste pilot van vier maanden bij het bedrijf, met zestien bakjes, verliep voorspoedig. Daarom werd het systeem vervolgens uitgebreid naar vier stellingen met in totaal 150 bakjes. ‘Ik vind het prettig dat Jeveka zelf op afstand de voorraden monitort en waar nodig aanvult. Wij hoeven helemaal niets meer te doen, van voorraadbeheer tot en met de facturatie. Dat is precies wat we zochten binnen het bedrijf.’
De productiemedewerkers werden betrokken bij het proces en zijn mede daarom erg enthousiast, zegt Van der Veen. ‘Niemand grijpt meer mis. En dat werkt natuurlijk erg prettig.’ Na de pilot met zestien bakken gaat het bedrijf nu ervaring opdoen met grotere aantallen. ‘De vervolgstap zal zijn SmartBin verder te integreren in ons eigen ERP-systeem en SmartBin in te zetten op meerdere plekken binnen het bedrijf.’

Tender voor UNBRAKO
Een andere klant, die liever anoniem blijft, ging in augustus live met SmartBin. ‘Het bevalt ons goed’, zegt de strategisch inkoper. De eerste contacten met Jeveka waren begin dit jaar. Het bedrijf kwam Jeveka op het spoor toen het een tender uitschreef voor een nieuwe leverancier van Unbrako-bevestigingsmaterialen. ‘We moeten die extra sterke bouten en schroeven gebruiken voor één van onze klanten’, aldus de strategisch inkoper. ‘Jeveka levert Unbrako ook en deed daarom mee aan de tender. Toen zijn we gaan kijken wat ze nog meer voor ons konden betekenen. Hoe ze het gebruik van de schroeven en bouten logistiek gezien bij ons konden implementeren.’

‘Prettig dat Jeveka zelf op afstand de voorraden monitort en waar nodig aanvult’

De klant maakt bij de productie gebruik van een 2Bin-systeem. SmartBin zag er als alternatief aantrekkelijk uit, zo zegt de inkoper. Hij onderzocht met Jeveka en enkele interne medewerkers de mogelijkheden en kreeg uiteindelijk groen licht van de directie om gedeeltelijk op SmartBin over te stappen. Het gaat daarbij om één afdeling van veertig productiemedewerkers met drie stellingen en zo’n 120 bakken.
De introductie zelf werd redelijk low profile gedaan, vertelt de inkoper: ‘Het productiepersoneel heeft summier tekst en uitleg gehad en is er vervolgens mee aan de slag gegaan. Je hoeft niet te veel te zeggen of het groter te maken dan het is. Ga er gewoon maar mee werken, dat is het beste. En dat bleek ook.’
De inkoper van de klant is, zoals gezegd, tevreden. De voordelen, wat hem betreft: ‘Je hebt zicht op de actuele grijpvoorraden. Daardoor kunnen die omlaag en kun je bestelorders plaatsen als dat nodig is – niet eerder en niet later. Dat bespaart ons geld.’ Hoeveel wil of kan hij niet zeggen. En ziet hij ook nadelen? ‘Eigenlijk nauwelijks. Je moet de mensen laten wennen aan het feit dat ze de bakjes niet kunnen meenemen naar hun werkplek, want dan werkt het systeem niet. Maar dat gaat nu ook goed.’

Voorspelling
Ten slotte: wil Rob Koppes van Jeveka nog een voorspelling doen over het aantal klanten eind volgend jaar? ‘Die ambitie is intern nog niet uitgesproken. We voeren veel gesprekken. Maar ik vind eigenlijk dat we ons niet moeten focussen op de hoeveelheid klanten. Het gaat elke keer om maatwerk, en dat vergt nu eenmaal tijd – dat bleek dit jaar wel. We doen het liever bij een kleiner aantal klanten helemaal goed dan bij een groter aantal maar half. Het heeft impact op de organisatie. En daar willen we ze ook graag bij helpen.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.