Autonoom voertuig WEpod verder ontwikkeld met Europese subsidie

0

De Europese subsidieaanvraag ‘Interreg Automated Transport’ is eind december toegekend. Hiermee kan het WEpod project met de twee zelfrijdende busjes, WURby en WElly, drie jaar worden voortgezet. De Interreg subsidie is een gezamenlijke aanvraag door de Provincie Gelderland en 27 partners in het Nederland Duitse grensgebied, waaronder de TU Delft. Het WEpod project wordt uitgebreid naar de regio Noordrijn-Westfalen.

 

Partners

Vanuit het MKB zijn vanuit Duitsland Van Boekel GmbH, V-Tron, Projaegt GmbH, Zwart UG, Airport Weeze Flughafen Niederrhein GmbH, Greenport Logistics GmbH, ISIS-IC GmbH betrokken. Negen Nederlandse bedrijven doen mee: Spring, VPS, From AtoB, Dynteq, Robot Engineered Systems, Robot Care Systems, Krinkels, EL-KW, Qing Mechatronics. Grote Duitse ondernemingen die partners zijn zijn ASEAG, BBH en vanuit Nederland Royal HaskoningDHV en Noot personenvervoer. Onderzoeksinstellingen die deelnemen zijn uit Duitsland IKEM en uit Nederland HAN en TU Delft. Naast de provincie Gelderland zijn als overheidspartijen het ministerie van Economische Zaken, het Ministerium für Wirtschaft, Energie, Industrie, Mittelstand und Handwerk des Landes NRW (MWEIMH NRW), de provincie Noord Brabant en de provincie Overijssel als financier betrokken.Daarnaast zijn er meerdere geassocieerde partners bij het project betrokken die wel een inbreng in natura leveren, maar geen financiële inbreng hebben. Zoals CoG/ROCA12 met de garage voor de toekomst.

Grensoverschrijdende testritten

De testritten en doorontwikkeling van de software van de WEpods in FoodValley gaan door. De voertuigen blijven tussen Ede en Wageningen rijden. Daarnaast komen er grensoverschrijdende testritten. Op vliegveld Weeze gaat getest worden met mensen en pakketten én er komt een proef met autonoom rijdende trucks in konvooi. Belangrijke onderwerpen blijven de doorontwikkeling van de techniek en software, wet- en regelgeving en veiligheid. Kenmerkend voor het project blijft het delen van zowel de technische kennis als de kennis rond maatschappelijke vraagstukken die met zelfrijdend vervoer samenhangen.

TU Delft en WEpods

Diverse TU Delft onderzoekers zijn betrokken bij dit project. Pieter Jonker, hoogleraar vision based robotics, zal samen met Robot Care Systems het onderzoek naar het sensorsysteem van de WEpods voortzetten. Riender Happee, Programme Manager Automotive, gaat kijken naar de mens-machine interactie: de interactie tussen een automatisch rijdend voertuig en andere verkeersdeelnemers. Hiervoor zal hij met andere onderzoekers diverse verkeersscenario’s met verschillende (kwetsbare) weggebruikers onderzoeken. Ook onderzoekt hij de acceptatie en de visie op comfort van de gebruikers van een zelfrijdend voertuig.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics