ASM verbetert vrijgaveproces productdata met digital twin. PLM-oplossing stroomlijnt product lifecycle process

0

ASM International, leverancier van productiemachines voor de halfgeleiderindustrie, kiest voor de product lifecycle management (PLM)-oplossing van SAP om zijn product lifecycle process te stroomlijnen. Dankzij dit systeem hebben alle bevoegde medewerkers van het bedrijf wereldwijd toegang tot ieder 3D-model. Bovendien worden wijzigingen in het PLM-systeem automatisch en real-time verwerkt in het ERP-systeem van ASM.

Integratie van systemen resulteert in een parallel proces

ASM International is actief in dertien landen en telt in totaal zo’n 1.900 medewerkers; het hoofdkantoor bevindt zich in Almere. Het bedrijf voert engineering-activiteiten uit in vijf landen. De diverse engineeringteams maakten tot voor kort gebruik van verschillende productdatamanagement (PDM)-systemen en andere werkwijzen. Deze diversiteit stond een verbetering van de productie-efficiëntie in de weg. ‘Wereldwijd maken onze medewerkers allen gebruik van de 3D CAD-software Creo van PTC. Iedere vestiging sloeg gecreëerde modellen op in een eigen digitale kluis. Als je een 3D-model nodig had uit de kluis van een andere vestiging, kon je die alleen via een engineer uit die vestiging per mail ontvangen’, verklaart Rudi Wilhelm, director global engineering bij ASM. ‘Dit leidde tot het opnieuw uitvinden van het wiel. Engineers maakten 3D-modellen die al bestonden in andere vestigingen, terwijl ook de toeleveranciersketen en andere afdelingen met dubbel werk werden geconfronteerd.’

Digital twin
Met de invoering van een nieuw PLM-systeem wil ASM het vrijgaveproces van alle productdata verbeteren en de 3D-modellen ook gebruiken in zowel het productieproces als tijdens de installatie en het onderhoud van producten bij klanten. Door het vrijgeven van de 3D-modellen ontstaat een toegankelijke digital twin. Om dit mogelijk te maken heeft ASM ervoor gekozen in alle vestigingen één uniforme PLM-oplossing uit te rollen. De keuze viel op SAP PLM. ‘We hebben naar verschillende beschikbare PLM-systemen gekeken. Een belangrijke reden om voor SAP PLM te kiezen, is het feit dat deze oplossing onderdeel is van de bredere SAP Business Suite. Wij maakten al gebruik van het ERP-pakket uit deze suite. De PLM- en ERP-oplossing zijn hierdoor in feite onderdeel van één systeem, waardoor wij naar de integratie geen omkijken hebben’, stelt Wilhelm.

Parallel proces

De integratie biedt belangrijke voordelen. Doorgaans is bij het ontwerpen van nieuwe producten sprake van een sequentieel proces: eerst wordt het product ontworpen in de PLM-oplossing, waarna het ontwerp wordt overgeheveld naar het ERP-systeem. Dankzij de integratie van beide systemen is nu sprake van een parallel proces; alles wat in het PLM-systeem gebeurt, wordt automatisch real-time verwerkt in het ERP-systeem. ‘Ons PLM-systeem functioneert hiermee in feite als een extensie van ons ERP-systeem. Alle medewerkers wereldwijd hebben nu toegang tot dezelfde digitale kluis en de data die hier zijn opgeslagen. Data hoeven niet langer handmatig gedeeld te worden. Dat scheelt veel tijd’, aldus Wilhelm. Daarnaast is het nu mogelijk voor niet-ontwerpers om tijdens het ontwerpproces mee te kijken met 3D-modellen die op dat moment gemaakt worden. Productie-, supply chain- en servicemedewerkers kunnen hierdoor in een vroegtijdig stadium meedenken en alvast aan de slag gaan met het project. ‘Als bijvoorbeeld duidelijk is dat een component een bepaalde afmeting krijgt en van een bepaald materiaal vervaardigd zal worden, kan onze inkoopafdeling alvast beginnen met het zoeken van de juiste partner om dit proces aan uit te besteden.’

‘Light’ versie

Daarnaast wilde ASM de 3D-modellen ook toegankelijk maken voor de service engineers in het veld en voor de productieafdeling. ‘Voorheen hadden zij alleen toegang tot technische tekeningen. 3D-modellen bevatten doorgaans echter veel meer informatie en zijn veel beter te interpreteren. Zij kunnen deze modellen dan ook gebruiken om hun werk nauwkeuriger en sneller uit te voeren’, zegt Wilhelm. Ook hier helpt SAP PLM bij. Van ieder model wordt tijdens het ontwerpproces automatisch een ‘light’ versie gemaakt, die alle bevoegde ASM-medewerkers met behulp van een viewer kunnen bekijken. Met deze light versie kan een instructie worden gemaakt, die productie- en service engineers helpt hun werkzaamheden uit te voeren. Ook kunnen de 3D-modellen gebruikt worden om het productieproces te definiëren.

Meer vrijheid

Naast het PLM- en ERP-systeem maakt ASM ook gebruik van het document management systeem (DMS) uit de SAP Business Suite. Zo zijn project-, ontwerp- en productdata aan elkaar te verbinden en meerdere documenten aan één materiaal te linken. ‘Voorheen was sprake van een één-op-één koppeling tussen documenten en materialen: een document kon in ons ERP-systeem slechts aan één materiaal worden gekoppeld. Het nieuwe DMS biedt meer vrijheid en maakt het mogelijk ook tekeningen, 3D-modellen en verschillende instructies te koppelen aan materialen’, zegt Wilhelm. Het implementeren van een wereldwijd PLM-systeem was een complexe en tijdrovende klus. ‘In de praktijk bleek het zeer lastig een moment te vinden waarop al onze vestigingen voldoende resources konden vrijmaken. Daarom hebben we een team opgericht waarin alle vestigingen en businessunits zijn vertegenwoordigd. Dit team is vrijgemaakt van andere verantwoordelijkheden en kon zich hierdoor volledig richten op de implementatie van het nieuwe PLM-systeem.’

Ondersteuning door partners

Bij de implementatie van de PLM-oplossing werd ASM ondersteund door LeverX. Deze partner schakelde het Duitse .riess engineering in voor de integratie van het PLM-systeem met de 3D CAD-tool Creo. Hierbij werd gebruik gemaakt van SAP Engineering Control Center. Cideon leverde de software waarmee onder meer 3D-modellen geautomatiseerd kunnen worden geconverteerd naar een light model of een pdf-bestand. Inmiddels is het nieuwe PLM-systeem live in Japan, Zuid-Korea en Europa; de Verenigde Staten volgen naar verwachting in juli. Het PLM-implementatieteam blijft echter ook in de toekomst actief, aldus Rudi Wilhelm. ‘Dit team gaat zich, als een center of excellence, bezighouden met het verbeteren en verder verfijnen van de implementatie, maar ook met de introductie van meer functies die verdere verbetering van bedrijfsprocessen mogelijk maken. De komende tijd ligt de nadruk op het optimaliseren van de workflows, zodat deze zo kort en eenvoudig mogelijk zijn.’

Artikel uit Link magazine 1 2019: Thema: Arbeidsproductiviteit, hightech scoort goed maar kan (veel) beter.
Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.