Arbeiders Audi Brussel gebruiken gebaren om met nieuwste generatie robots te communiceren

0

Bij Audi Brussel werden vandaag de resultaten voorgesteld van het imec.icon ‘ClaXon’-project dat onderzocht hoe mensen kunnen samenwerken met de nieuwste generatie industriële robots. Het project resulteerde in een collaboratieve robot (cobot), ‘Walt’, die tussen de Audi-arbeiders staat en echte interactie (via gebaren) tussen mens en machine mogelijk maakt. Alle betrokkenen – en niet in het minst de arbeiders zelf – reageerden enthousiast op de mogelijkheden die deze technologie biedt. 

Sinds de jaren ’70 is het gebruik van robots in zware industrietakken (zoals de auto-industrie) een courant verschijnsel. Om ongelukken te vermijden, worden deze robots in principe zorgvuldig afgeschermd van de mensen in hun directe omgeving. De voorbije maanden liep echter een uniek project waarbij industriële robots en arbeiders van Audi Brussel voor het eerst op een veilige manier écht konden samenwerken – in één gemeenschappelijke ruimte, zonder veiligheidskooi.

Het imec.icon ClaXon-project bekeek aan welke technische en sociale voorwaarden een industriële robot moet voldoen om op een veilige manier tussen mensen te kunnen functioneren. Door de zwaaiarmen van cobots uit te rusten met flexibele gewrichten kunnen we bijvoorbeeld vermijden dat ze een arbeider verwonden in het geval van een botsing. Maar dat gaat dan weer ten koste van hun accuraatheid. Daarom ontwikkelden de projectpartners nieuwe software die de veiligheid van de arbeiders ondersteunt en tegelijkertijd de precisie van cobots met 60% verhoogt.

Maar ook de kennisoverdracht en communicatie tussen mens en cobot kwam tijdens het project uitgebreid aan bod. Zo werd technologie ontwikkeld die operatoren toelaat een complexe taak te demonstreren, waarna die taak op een flexibele manier door de cobot kan worden uitgevoerd. Bovendien werd er ingezet op het gebruik van gebaren om met de cobot te communiceren.

“Veiligheid en precisie zijn belangrijke voorwaarden om cobots in de industrie te introduceren,’ aldus An Jacobs (imec – VUB). “Daarnaast besteedden we echter ook veel aandacht aan de menselijke kant van het verhaal: hoe willen mensen concreet door cobots ondersteund worden? En hoe pakken we dat dan het beste aan? Door middel van proeftuinonderzoek hebben we uitgebreid getest wat werkt en wat niet – met echte prototypes en echte operatoren in een echte productieomgeving.”

Een cobot midden op de productievloer die zijn opdrachten krijgt via gebaren

Patrick Danau, algemeen directeur Audi Brussel

“Midden in onze fabriek – en tussen onze productie-arbeiders – staat nu een eerste volledig operationele cobot die probleemloos samenwerkt met zijn menselijke collega’s,” zegt Patrick Danau,  Algemeen directeur Audi Brussel. “De cobot werd uitgerust met verschillende sensoren zoals warmtesensoren en diepte- en kleurencamera’s waardoor hij de operatoren rond zich, en zijn ruimere omgeving, in detail kan observeren. Dankzij technologie die gebaseerd is op ‘deep learning’, aangeleverd door Robovision, is deze cobot in staat om de gezichten te herkennen van de arbeiders met wie hij samenwerkt; arbeiders die hem trouwens door middel van handgebaren makkelijk en snel instructies kunnen geven, aangepast aan het automodel dat er op dat ogenblik op de productielijn aankomt. De cobot heeft bovendien ook een eigen gezicht dat hij gebruikt om met de arbeiders te communiceren; om bijvoorbeeld duidelijk te maken dat hij een instructie begrepen heeft.”

Jonathan Berte, CEO Robovision.

“Het ingenieuze aan deep learning is dat de robots zelf de werkelijkheid interpreteren en kiezen wat belangrijk is, dit is niet langer een taak van de software-ingenieur, dit zal voor een enorme wereldwijde omwenteling zorgen,” aldus Jonathan Berte, CEO Robovision.

Mens + cobot = werkbaar werk

“Een nieuwe revolutionaire samenwerking tussen mens en robot is in de maak. Waar beter kan die verder onderzocht en uitgewerkt worden dan bij de eindgebruikers zelf, met de werkvloer als living lab?, zegt Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie en Innovatie. “Met het ClaXon-project gingen onderzoekers samen met de industrie én met werknemers op zoek naar de beste manier om cobots in te schakelen. Niet alleen om de productie efficiënter te maken, maar ook om de werkomstandigheden te verbeteren.”

Fadila Laanan, Staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Minister-Voorzitter van het College van de Franse Gemeenschapscommissie: “Dit project toont dat internationale groepen zoals Audi echt hun voordeel kunnen doen met onze lokale innovatiecapaciteit. Zo werd ClaXon bijvoorbeeld met veel aandacht gevolgd door het moederbedrijf in Duitsland – wat zonder twijfel een positieve impact heeft op de positie van Audi Brussel binnen de hele groep.”

“Het ClaXon-project bewijst nog maar eens dat de imec.icon-werking een belangrijke motor is voor hightechinnovatie in Vlaanderen, resulterend in unieke onderzoeksresultaten met internationale weerklank; en dat door academici en industriële partners te laten samenwerken rond concrete uitdagingen. Met dit project geven we de lokale robotica-industrie alvast heel wat extra visibiliteit én een paar belangrijke bevindingen mee – zodat de partners nu zelf de volgende stappen kunnen zetten,” besluit Luc Van den hove, Algemeen Directeur en CEO van imec.

“Het onderzoek in het ClaXon-project heeft ervoor gezorgd dat Robovision een innovatieve robot af kon leveren aan Audi Brussel. Na testen met de arbeiders zijn we tot een concept gekomen van een compacte robot met een beperkte set van emoties,” aldus Jonathan Berte, zaakvoerder van Robovision. “Robovision zet hard in op deep learning en is bezig met een wereldwijde expansie van haar artificiële intelligentie toepassingen.” ”

“Binnen het ClaXon-project hebben we software kunnen ontwikkelen waarmee we innovatieve robottoepassingen kunnen realiseren voor onze klanten in o.a. de automotive, voedings- en metaalverwerkende industrie.” – Johan Potargent, CEO, AMS.

Over het imec.icon ‘ClaXon’-project

ClaXon – deel van de imec.icon-projectwerking – liep van januari 2015 tot december 2016. Het bracht academische onderzoekers van imec – EDM – UHasselt, imec – SMIT- VUB en de Robotics & MultiBody Mechanics Research Group van de VUB samen met een aantal industriepartners (AMS, Audi Brussel, Melexis Technologies, Robovision en SoftKinetic). Het ClaXon-project werd gecofinancierd door imec (iMinds) en kreeg projectondersteuning van Innoviris en het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Meer info

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.