Alleen Brits mkb vertrouwt minder op export

0

Kleinere bedrijven in Europa zien export steeds meer als manier om te groeien, volgens een onderzoek uitgevoerd in opdracht van UPS in het tweede en derde kwartaal van 2016. De enige uitzondering daarop is echter Groot-Brittannië. Hier daalde het vertrouwen in het succes van export aanzienlijk in de maanden na het Brexit-referendum over lidmaatschap van de Europese Unie (EU) in juni.
De Europese ‘SME Exporting Insights’-studie van UPS omvat de inzichten van 12.815 eigenaren en directeuren van kleine en middelgrote bedrijven (mkb-bedrijven) in acht Europese landen. Het onderzoek laat zien dat steeds meer eigenaren van kleine bedrijven exporteren en bovengemiddelde groei rapporteren. Volgens de 4e editie van de jaarlijkse studie groeien exporterende mkb-bedrijven sneller dan andere bedrijven.
Een factor die duidelijk invloed heeft op de resultaten van het onderzoek in 2016 is het Britse referendum in juni, waarin werd gestemd voor het vertrek uit de EU. In Groot-Brittannië zijn data voor de studie verzameld voor en na de stemmingen. Die resultaten lieten zien dat Britse mkb’ers veel minder op het succes van export vertrouwden in het derde kwartaal van het jaar. Voor het referendum voorspelde 36% van de Britse mkb’ers een toename van export, na het referendum daalde dit tot 20%.
In alle andere onderzochte markten bleken de verwachtingen juist het tegenovergestelde. Waar in het tweede kwartaal nog 26% van de bedrijven een toename van export verwachtte, was dit 33% in het derde kwartaal. De toename in export in alle onderzochte markten heeft de positie van Groot-Brittannië veranderd; voorheen was de UK het meest exporterende land na Duitsland, nu staat de UK op een zesde plek.
‘In de mkb-sector rapporteren exporteurs een hogere omzetgroei en meer vertrouwen in toekomstige prestaties’, zegt Nando Cesarone, President, UPS Europe. ‘De 2016-studie laat zien dat meer dan de helft van de exporterende directeuren van kleine bedrijven zijn inkomsten zag toenemen in de afgelopen drie jaar. Slechts 31% van de niet-exporterende directeuren van kleine bedrijven maakte dezelfde ontwikkeling door.’

Duitse mkb’ers exporteren het meest
Het aantal mkb’ers dat exporteert is in het algemeen toegenomen, zelfs in grote mate in een sommige gevallen. Deze mkb’ers rapporteren positieve vooruitzichten, waarbij de meerderheid van de bedrijven in alle markten verwacht stabiel te blijven of zelfs te groeien. De belangrijkste bevindingen zijn:
• Het percentage mkb’ers dat exporteert is in alle markten toegenomen, ook in Groot-Brittannië. Mkb’ers exporteren het meest in Duitsland.
• De EU blijft de belangrijkste exportmarkt voor Europese mkb’ers, gevolgd door de Verenigde Staten. Het percentage bedrijven dat naar andere plekken exporteert groeit in alle markten, behalve in Italië en Groot-Brittannië.
Het is voor het eerst dat niet-exporterende bedrijven werd gevraagd naar hun mening over export, en naar hun toekomstige zakelijke prioriteiten. Deze resultaten zijn gecombineerd om de ‘Export Readiness Index’ te creëren. Dit is een momentopname van de bereidheid van Europese mkb-bedrijven om toch te gaan exporteren.
Volgens de Index moeten bedrijven aan drie zaken aandacht besteden als ze willen beginnen met exporteren: ze moeten gebruikmaken van de kansen van e-commerce, leren groeien in onbekende markten, en marktkennis opbouwen. Mkb’ers in Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje bleken het meest bereid te gaan exporteren. ‘Wij zijn er om bedrijven op een betrouwbare manier te helpen te navigeren door de complexiteit van grensoverschrijdende handel’, zegt Cesarone. ‘Onze klanten krijgen toegang tot toegewijde transportexperts die exporteren makkelijker zullen maken.”
Over de ‘SME Exporting Insights’-studie 2016
De 2016-studie ondervroeg 12.815 mkb-eigenaren, en ook managing directors, commercial directors, business directors en sales development directors, tussen 14 juni en 24 augustus 2016. In de volgende landen werden interviews afgenomen: België (1111), Frankrijk (1250), Duitsland (1249), Italië (1667), Nederland (1999), Polen (1247) en Groot-Brittannië (2502). 2016 was het eerste jaar waarin Spanje ook meedeed in het onderzoek.
Business information-specialisten Dun & Bradstreet identificeerden de bedrijven in de sectoren ‘industrial manufacturing & automotive’ (IM&A), ‘retail’, ‘high-tech’ en ‘healthcare’ die mee zouden werken aan de studie.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics