Samen stappen maken richting connected wereld

0

 

 ‘Innovaties zijn de motoren van ons succes’, zeggen ze bij Sick. Vandaar dat de grote, globale leverancier van intelligente sensoroplossingen zwaar inzet op engineering, op r&d überhaupt. Met inkoop/procurement als een belangrijke ‘brandstof’-leverancier. ‘Wij werken nauw samen met preferred suppliers die ons kunnen en willen helpen om productinnovaties sneller naar de markt te brengen’, vertelt inkoopchef Timo Köchel. Bij het Nederlandse Anteryon Optical Solutions zit dat wel snor. 

In de ‘connected’ wereld, die in hoog tempo vorm krijgt, zijn sensoren cruciale enablers. Sick, zeventig jaar geleden gesticht door Erwin Sick (met hoofdvestiging in Waldkirch, in Baden-Württemberg), is daarin een eminente wereldspeler – als ontwikkelaar van nieuwe technologieën en producten/modules en systemen én als leverancier. Een paar cijfers: bijna zestig dochterbedrijven wereldwijd, meer dan 7.000 medewerkers en een omzet (ruim één miljard in 2014) die ieder jaar gestaag groeit met acht tot tien procent gemiddeld.

Breed portfolio

Wat betreft breedte van het productportfolio kan geen enkele sensorleverancier aan Sick tippen, zegt Timo Köchel, hoofd Global Category Management & Projecteinkauf. Het bedrijf richt zijn pijlen op drie markten: fabrieksautomatisering (onder meer in de machinebouw-, automotive- en foodsector), procesautomatisering (olie & gas, chemie) en logistieke automatisering (vliegvelden, distributiecentra, traffic). Met sensorproducten en -modules die processen monitoren en regelen, objecten identificeren of waken over aspecten als kwaliteit, veiligheid (een machine slaat af als iemand te dicht in de buurt komt) en emissies van gevaarlijke stoffen (CO2-meting in tunnels, bijvoorbeeld).

Sick lovend over strategisch partnership met Anteryon Optical Solutions

De ontwikkelingen in sensorland gaan snel: in sneltreinvaart komen nieuwe en nog weer slimmere producten op de markt. Gedreven door megatrends als het internet of things, big data analytics – en verder aangezwengeld door initiatieven als Industrie 4.0 (in Duitsland) en Smart Industry (Nederland). ‘Die trends zijn erg belangrijk voor Sick’, zegt Timo Köchel. ‘De wereld wordt steeds meer connected. Meer en meer relevante informatie wordt gecombineerd tot complete, transparante datasets die in één blik te bekijken zijn. Wij werken aan geïntegreerde sensoroplossingen die mogelijk gaan maken wat wel autonome flexibiliteit wordt genoemd. Onze claim ‘sensor intelligence’ is een voorwaarde voor autonome actie.’

Accenten verlegd

Sick hanteert vandaag de dag een inkoopstrategie die zijn r&d ondersteunt bij het verkorten van de time-to-market van productinnovaties, legt Köchel uit. Hij schildert hoe zijn vakgebied zich door de tijd heeft ontwikkeld: van een sterk accent op kosten en cash naar tevens op kwaliteit – en nog wat later kwam daar leverbetrouwbaarheid bij. ‘Dat wij ons heel snel van de crisis van 2009 hebben weten te herstellen, is te danken aan het feit dat wij – anders dan veel concurrenten – niet met leverings-topics aan het worstelen waren.’ Sinds twee, drie jaar is zijn groep alweer de volgende stap aan het maken. ‘Daarbij gaat het om service en communicatie. Het helpt ons niet langer als een supplier die sterk is op het gebied van kwaliteit en pricing, zwak is in het adresseren van zaken die niet goed zijn gegaan en in het communiceren daarover.’

‘Wij zijn als ontwikkelpartner een katalysator voor het innovatieproces van de klant’

Anteryon Optical Solutions, dat Sick al meer dan vijftien jaar – toen nog als onderdeel van het Philips-concern – toelevert, gaat in die ontwikkeling mee. Het Eindhovense bedrijf, circa honderd man/vrouw sterk, is een nichespeler in innovatieve micro-optische producten als lenzen, lasers en glascomponenten. Managing directeur Ruben Tibben: ‘In 2011 zijn we verticaal gaan integreren; sindsdien produceren we naast componenten steeds meer complexe subassemblies. Zoals complete scanners die objecten detecteren en een digitale encoder die oogchirurgen bij het laseren inzetten.

Technology Days

Anteryon ontwikkelt en bouwt die producten samen met zijn klanten, die merendeels actief zijn in de semicon (onder meer ASML), de sensorbusiness (Sick is een heel belangrijke), de bouw (lasertools voor onder meer Hilti en Leica), de medische sector en defense & security. Tibben: ‘Wij zijn als ontwikkelpartner een katalysator voor het innovatieproces van de klant. Ons businessmodel is dat we het geld verdienen met productie. De ontwikkeling doen we tegen vergoeding van de kosten – mét het commitment dat als we dat goed doen, wij de productie gaan doen. Dat creëert een bepaalde wederzijdse afhankelijkheid. Als de klant succes heeft, hebben wij succes.’

Door de jaren heen is Anteryon ook aan Sick meer verschillende en tevens complexere producten en modules gaan leveren. Dat is mede te danken aan de hechte samenwerking die de twee bedrijven onderhouden. Timo Köchel noemt in dit verband de Technology Days waarvoor Sick periodiek zijn preferred suppliers uitnodigt. Een delegatie van Anteryon reisde daarvoor al verschillende keren naar vestigingen van Sick af – meestal in Duitsland, eind vorig jaar ook Sick’s Aziatische hoofdkantoor in Singapore. ‘Wij geven hun inzicht in onze innovatieroadmap en Anteryon vertelt ons aan welke technologieën en producten zij werken, wat de technologietrends zijn die ze zien opkomen, et cetera. Wij van onze kant brengen engineers en r&d-staf van verschillende divisies in. Daardoor komt het voor dat oplossingen van hen die in een van onze divisies al worden gebruikt, ook door andere divisies worden omarmd. Dat werkt heel goed. Het is al best een aantal keren gebeurd dat Anteryon met zeer goede ideeën is gekomen waaruit later nieuwe patronen en producten zijn voortgekomen.’

Win-win-win

Ook Anteryon plukt de vruchten van die technologie-events, beklemtoont Ruben Tibben. ‘Die hebben ons al meer dan eens op goede nieuwe ideeën gebracht. En omdat wij inzage krijgen in hun innovatieroadmap, kunnen wij onze roadmap voor productontwikkeling verder vullen. Door de openheid over en weer krijg je een heel nauwe relatie; dat typeert heel erg de samenwerking met Sick. Een ontzettend goed voorbeeld van onze missie om een ‘win-win-win’ te creëren voor de klant, de klant-van-de-klant en onszelf.’

Timo Köchel prijst Anteryon voor de professionaliteit die ze op die events tentoonspreiden. ‘Altijd goed voorbereid, goede luisteraars, heel open en proactief in initiatieven nemen en topics adresseren. Precies wat ik bedoel met service bieden en goed communiceren. Persoonlijk vind ik Nederlandse bedrijven daar in het algemeen goed in.’ Voor Sick zijn innovaties de motoren van succes. ‘En’, vertelt de inkoopchef, ‘innovatie begint vaak bij heel kleine componenten. Daarom zijn strategische partnerships met preferred suppliers als Anteryon voor ons zo belangrijk. Die helpen ons om onze technologie- en innovatiegedreven strategie ten uitvoer te brengen.’

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics