Dankzij DISCA award zijn we recessie goed doorgekomen

0

Ruim tachtig bedrijven hebben dit jaar de tweede ronde gehaald van de DISCA. Daarin zijn ze inmiddels nader beoordeeld en het blijkt dat niet alleen de logistics suppliers maar ook de kennistoeleveranciers vooral sterk zijn in logistiek, maar minder in het (proactief) verbeteren van hun productietechnologie. De best customers onderscheiden zich met hun goede betaalgedrag, maar zijn nog vaak niet bereid de ip te delen met de toeleverancier. Wie de DISCA’16-awards winnen, wordt uitgemaakt op 30 november in Utrecht. Winst kan leiden tot ‘enorme groeistuipen’, zo geven eerdere winnaars aan.

‘We zijn heel tevreden, maar er zijn niet of nauwelijks nieuwe ontwikkelingen of verbeterende prestaties’

In de eerste ronde van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards 2016 (DISCA’16) zijn in totaal maar liefst 311 toeleveranciers genomineerd, in twee categorieën: 138 voor de Best Knowledge Supplier Award en 173 voor de Best Logistics Supplier Award. Daaronder 24 bedrijven die in beide categorieën genomineerd werden. Daarnaast werden dit jaar in totaal 174 klanten voor de Best Customer Award genomineerd. In totaal dus 485 nominaties! Van deze bijna vijfhonderd ondernemingen zijn alle bedrijven die door twee of meer uitbesteders dan wel toeleveranciers waren genomineerd, doorgegaan naar de tweede ronde. Dat is het geval voor 20 ondernemingen in de categorie best knowledge, 30 best logistics-bedrijven en 38 best customers. Daaronder Additive Industries en MEVO, vorig jaar respectievelijk de beste klant en beste logistieke supplier. Ook is het vermeldenswaard dat itsme er wederom bij is. Deze technische distributeur heeft sinds 2012 elk jaar de tweede ronde gehaald (zie kader).

DISCA15_Customer AwardBest customer award 2015

Het Eindhovense bedrijf Additive Industries heeft in zijn relatief korte bestaan al verschillende prijzen behaald. Vorig jaar won het de best customer award (op de foto een trotse ceo Daan Kersten). Dit jaar eindigde het op de vijfde plek van de MKB Innovatie Top 100 en was daarmee het innovatiefste industriële bedrijf (andere hooggenoteerde maakbedrijven: AWL op 24 en Ven Fasteners op 37). Additive Industries staat nu ook in de tweede ronde van de DISCA.

 

Langs de meetlat

In die tweede ronde wordt de genomineerden de maat genomen. Voor elke DISCA-categorie is een apart instrument ontwikkeld (door Link Magazine in samenwerking met Berenschot, DBSC Consulting en Brainport Industries). Met het best knowledge-instrument waarderen klanten hun kennistoeleveranciers. Dat zijn toeleveranciers met eigen r&d (incluis engineering) in Nederland die uitblinken in het toevoegen van waarde aan het eindproduct van de klant. Ze worden beoordeeld op onder meer de kwaliteit van hun product- en productietechnologie en de mate van proactiviteit om die technologieën verder te verbeteren. Met het best logistics-instrument leggen klanten hun logistieke leveranciers langs de meetlat. Ze worden beoordeeld op de mate waarin ze er (proactief) in slagen de gevraagde component op tijd, in de juiste hoeveelheid, van de juiste kwaliteit en tegen de on target prijs bij de klant te hebben. En met het best customer-instrument waarderen toeleveranciers hun klanten op zaken als ‘behandelt ons als gelijkwaardig’, ‘deelt opbrengsten en risico’s op eerlijke wijze met ons’ en ‘geeft ons de ruimte ons specialisme toe te passen’.

kasteelmetaal16Prijs soms te waardevol

mart-stokmans

Mart Stokmans

Het bijzondere aan de drie DISCA-prijzen is dat ze toegekend worden door de bedrijven waarmee wordt samengewerkt, door klanten of uitbesteders. Juist omdat ze alleen kunnen winnen als ze door twee of meer bedrijven worden genomineerd én hoge scores krijgen, is de prijs voor de winnaars en de finalisten heel waardevol. Algemeen directeur John Kasteel van Kasteel Metaal, een van de winnaars in 2006: ‘Het is aannemelijk dat de award op zijn minst heeft meegespeeld bij een aantal grote opdrachten. Het heeft ons veel positieve aandacht opgeleverd: contacten, offerteaanvragen, sollicitaties. Bovendien zien bestaande klanten dat ook anderen net zo tevreden zijn als zijzelf.’ Soms blijkt de DISCA-award zelfs iets te waardevol. Elders in deze uitgave memoreert René Vlaskamp van Norma, winnaar in 2005: ‘We willen veel en zijn in de loop der jaren ook enorme groeistuipen tegengekomen. We wonnen in 2005 de Dutch Industrial Suppliers Award in de categorie first-tier supplier en we kregen een order van miljoenen euro’s die we nog helemaal niet aankonden.’ Labo Mechanische Bewerking, dat in 2012 er met de Best Logistics Award vandoor ging, kon dankzij de prijs een lastige periode overbruggen. Directeur Mart Stokmans zegt nu: ‘Wij hadden als jobber-plus in 2012-2013 last van de recessie en het wegvallen van bestaande klanten. Dankzij de award hebben we met nieuwe klanten onze omzet toch op hetzelfde niveau weten te houden. Ik vertel bewust nieuwe klanten nog altijd over het winnen van de prijs. Want dat meerdere klanten je nomineren en je hoge scores geven, is natuurlijk een uitstekend visitekaartje.’ 

Resultaten tweede ronde

Uit een eerste analyse van de resultaten van de meetinstrumenten dit jaar blijkt dat de best knowledge suppliers het minst scoren op de ‘productietechnologie’: gemiddeld wordt minder dan de helft van het maximale puntenaantal behaald. Klaarblijkelijk slagen zelfs deze ‘voorkeursleveranciers’ er minder goed in kennis toe te voegen aan het product van hun klant. Veel beter scoren ze op een ‘logistieke kwaliteit’, want op ‘leverbetrouwhaarheid’ behaalt deze categorie gemiddeld bijna twee derde van de maximale score. Het proactiefst zijn de knowledge suppliers in het optimaliseren van de ‘productietechnologie’ waarmee ze voor hun klant produceren. De best logistics suppliers scoren het slechtst op ‘kostprijs’: op dit criterium wordt maar net iets meer dan de helft van het maximaal aantal punten behaald. Het beste scoren ze op een typisch logistieke kwaliteit: op ‘leverbetrouwbaarheid’ wordt gemiddeld bijna driekwart van het maximale aantal punten gescoord. De toeleveranciers betonen zich op dit punt het meest proactief om zich verder te verbeteren. Het minst proactief zijn ze als het gaat om het (naar beneden) bijstellen van hun kostprijs, aldus hun klanten.

Ongevraagd commentaar

De best customers krijgen van hun toeleveranciers de meeste waardering voor hun betaalgedrag: gemiddeld scoren ze een rapportcijfer van 8,7 (staat voor: ‘vaak-vrijwel altijd’) op de stelling ‘betaalt altijd op tijd het afgesproken bedrag’. Ook vinden toeleveranciers in hoge mate (8,5) dat ze door de klant die ze hebben genomineerd worden behandeld ‘als een strategische toeleverancier waarmee een langdurige samenwerking is aangegaan’. De minste score – een 6,7 – krijgen de klanten op de stelling ‘geeft ons de mogelijkheid samen opgebouwde ip voor een andere klant te hergebruiken’.

Ook dit jaar doet de zaal weer mee. De jury’s bepalen de top-twee, het publiek beslist via de smartphone welk bedrijf wint en welk de runner-up is.

Al die cijfers werden – ongevraagd – nogal eens voorzien van lovend commentaar: ‘Zeer proactief in meedenken in design en komen zelf met alternatieve oplossingen en verbeteringen. Hebben ontwikkelkennis en -kunde proactief ingezet. Verdiepen zich in productietechnologieën als 3D-printing.’ Een ander schreef over zijn genomineerde: ‘De leverbetrouwbaarheid en kwaliteit van deze complexe producten kunnen excellent genoemd worden. Een score van 100 procent compleet en op tijd is een prestatie die niet veel van onze leveranciers evenaren. Ondanks de lange supply chain is de leverkwaliteit en leverbetrouwbaarheid onverminderd top. Dit is echt meedenken met de klant.’

Maar ook werd er een enkele kritische noot gekraakt: ‘Ik had het idee dat ik altijd wat ‘hoog’ zat met de scores. Ik heb gekeken naar de prestatie ten opzichte van andere jaren, of er groei/verbetering inzit en daarom overall wat lagere scores gegeven. We zijn heel tevreden, maar er zijn niet of nauwelijks nieuwe ontwikkelingen of verbeterende prestaties.’

Zes dubbelslagen

In totaal zijn in de drie categorieën 88 genomineerde bedrijven naar de tweede ronde doorgestroomd: 20 voor best knowledge supplier, 30 voor best logistics supplier en 38 voor best customer. Daaronder bevinden zich zes dubbelingen, zodat er netto 82 bedrijven verder zijn. Drie ondernemingen zijn voor best knowledge supplier én voor best customer door: Hittech Multin, Prodrive Technologies en VDL ETG. Drie andere bedrijven zijn in beide supplier-categorieën een ronde verder gekomen: Connect Group Nederland, Eriks en Festo.

De finale

Per categorie gaan de vijf bestscorende genomineerden naar de finale, waar ze onderwerp van discussie worden voor een jury. De jury’s bestaan uit de bedrijven die de finalisten hebben genomineerd. De twee supplier-jury’s staan onder leiding van Henk Volberda, hoogleraar strategisch management, de customer-jury heeft als voorzitter John Blankendaal, directeur Brainport Industries. Deze jury’s bepalen de top-twee. Het publiek, aanwezig bij de prijsuitreiking op 30 november in Boerderij Mereveld te Utrecht, beslist ter plaatse via de smartphone welk bedrijf wint en welk de runner-up is.

Talkshow

Voorafgaand aan die prijsuitreiking vindt de – inmiddels befaamde – Link-talkshow plaats, die ditmaal als actueel thema heeft ‘Snelheid is de nieuwe currency’. Snelheid die je als industrieel ondernemer kunt behalen door je organisatie lean, agile en bovenal menselijk te maken. Twee gevatte, maar ook kritische hosts – Arjan van Weele (NEVI-hoogleraar inkoopmanagement aan de TU Eindhoven) en zijn professorale collega Maarten Steinbuch, eveneens van de TU/e, actief in onder meer onderzoek naar automotive en robotica – zullen vier topondernemers ondervragen over hoe zij met snelheid in hun bedrijf omgaan. Aan tafel: Gerard Schouten (ceo van Dutch Water Technologies, waarvan bedrijven als Aqana, Biotrack en Salttech deel van uitmaken). Peter Jacobs (cio bij ING Bank Nederland), Jeroen Slobbe (managing director TDC, onderdeel van de ITM Group) en Willem Bulthuis (ceo van het Duitse WBX Consulting).

Bijwonen van de DISCA-talkshow en -prijsuitreiking? Aanmelden kan tot 14 november.

Meer informatie in de uitgave van Link magazine of op de website

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.