Brug naar allereerst Duitstalige markten

0

Nieuw platform i2i biedt maakindustrie direct juiste toegangen

Voor Nederlandse maakbedrijven in Duitstalig Europa nieuwe businesskansen creëren, door ze met de juiste bedrijven(clusters) daar in contact te brengen. Dat wordt beoogd met het platform i2i (Industry2Industry), dat begin juni werd gelanceerd. ‘Wij kunnen bruggen bouwen door onze netwerken open te stellen en voor de juiste, directe toegang te zorgen. Maar of i2i een succes wordt, dat bepalen de bedrijven die zich erin bewegen uiteindelijk zelf.’

i2i is een initiatief van Isah Business Software, Jaarbeurs Industrie en psps export & investment services. Hun drijfveer is niet eraan te verdienen, willen ze wel even kwijt: ‘We doen het kosteloos en geloven niet in ingewikkelde lidmaatschapsstructuren.’ Het is de drie erom te doen Nederlandse maakbedrijven te helpen hun buitenlandse aspiraties in succesvolle business om te zetten – in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, waarbij zij op termijn andere internationale markten zeker niet uitsluiten.

Geen geheimen

Daar is een grote behoefte aan, weet Peter Sanders van psps export & investment services. In de zestien jaar dat psps actief is in international business development heeft het de maaksector in, vooral, Nederland en de Duitstalige landen door en door leren kennen. En, mede dankzij zijn forse database, veel vruchtbare relaties helpen bewerkstelligen. ‘Vanaf 2011, 2012 is een flink deel van de overheidssubsidies voor exportondersteuning weggevallen. Terwijl wij een onverminderd grote behoefte zien. Handelsmissies werken, absoluut. Ook omdat de deelnemers elkaar leren kennen en van elkaar leren. In dat gat zijn we gesprongen; wat het platform i2i toevoegt, is continuïteit.’

peter-van-hartenOok voor Isah heeft de maakindustrie geen geheimen, vertelt Peter van Harten. ‘Wij zitten daar al vele jaren diep in, met vandaag 700 klanten. Wij snappen hen, spreken hun taal. En omdat wij ook steeds meer buitenlandse klanten hebben, krijgen we regelmatig vragen als: ‘Kun jij, Isah, ons niet helpen om bijvoorbeeld de Canadese of Zuid-Afrikaanse markt op te gaan?’ Onze involvement gaat dus veel verder dan die softwarelicentie.’

Juiste toegang

‘Wij zien’, zegt Van Harten, ‘veel bedrijven die fantastische producten ontwikkelen waarmee ze ook buiten Nederland kunnen scoren. Maar die het heel moeilijk vinden om zelf, individueel, een markt in het buitenland aan te boren, daar de juiste toegang en contacten te vinden. Dat is natuurlijk hartstikke zonde.’ Het i2i-initiatief komt vanuit de ambitie om de businesskansen die er in Duitstalig Europa en overige internationale markten ‘absoluut’ zijn, ook echt te pakken. Met ook Jaarbeurs als krachtige partner. Om de rol als intermediair tussen toeleveranciers, oem’ers en klanten/eindgebruikers kracht bij te zetten, bewandelt Jaarbeurs sinds enige tijd nieuwe paden – ook internationale, vertelt Ramon Dooijewaard, segmentmanager industrie. Een van de sterke troeven: een database met 40.000+ bedrijven, die Jaarbeurs openstelt voor i2i. ‘Jaarbeurs is in de industrie bekend van onder meer ESEF en Techni-Show, maar wil graag veel meer bieden. Jaarbeurs brengt bedrijven bij elkaar, zowel fysiek als via internet, verbindt en creëert business. Wij investeren veel in technologie en mensen om de Nederlandse maakindustrie van dienst te zijn op (online) marketinggebied.’

Van Harten: ‘Al die competenties bij elkaar opgeteld vormen een krachtig netwerk, offline en online.’ Dat, andersom, ook voor bedrijven in de Duitstalige gebieden erg interessant is. ‘Partijen daar die een Nederlandse partner zoeken, biedt dat direct toegang tot tienduizenden kandidaten.’ Of daar behoefte aan is? Van Harten, resoluut: ‘Zeker. VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau, red.), met zijn 3.500 leden het grootste industriële cluster van Europa, heeft aangegeven binnenkort iemand te werven die specifiek de relatie met de Nederlandse maakindustrie gaat onderhouden.’

Versterkend

i2i loopt bestaande initiatieven en organisaties niet voor de voeten, benadrukken de initiatiefnemers. ‘Wij zijn versterkend, voegen iets toe: directe toegang tot de juiste bedrijvenclusters in Duitsland en ook Oostenrijk en Zwitserland en andere internationale markten die in trek zijn. Wij gaan kijken hoe we die kunnen helpen. Dat wordt daar als heel positief opgevat. Het platform i2i, begin juni door de Brabantse gedeputeerde Bert Pauli gelanceerd, is van zins regelmatig inspirerende en knackige activiteiten te organiseren. Van klantbezoeken tot beurs- en handelsreizen tot lezingen over actuele thema’s. Peter van Harten: ‘Elkaar ontmoeten, ervaringen en tips uitwisselen; dat biedt i2i ook. In een tijd van LinkedIn en social media blijft menselijke interactie waardevol.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics