Fieldlab voor één ‘ketentaal’ krijgt afwijzing

0

Brainport Industries en TNO hebben samen met bedrijven het fieldlab ‘De Digitale Fabriek: the Smart Networked High Tech Supply Chain’ opgericht. Volgens Sam Helmer van ‘trekker’ TNO is het overall doel: ‘Twintig procent hogere productiviteit van de toeleverketen door betere informatie-uitwisseling over bedrijfsgrenzen heen.’ De deelnemers in het Smart Industry fieldlab willen die ketenproductiviteitsstijging realiseren door beter en vooral eenduidiger te communiceren met klanten en andere toeleveranciers. ‘Nu hanteert elke oem’er zijn eigen kwaliteitsstandaarden en eigen ERP-systemen’, aldus Helmer. ‘Daardoor moeten orders, en alle wijzigingen daarop, in het eigen systeem worden overgetikt. Daarnaast is lang niet altijd duidelijk wat precies wordt bedoeld met bepaalde begrippen. Elke oem’er hanteert zijn eigen dialect. Met name tussen ontwerpers en productiemensen kunnen daardoor gemakkelijk misverstanden ontstaan. Een oud probleem, maar geen van de partijen in de keten heeft de macht om een uniforme werkwijze af te dwingen.’

Inzet is nu om een open taal te ontwikkelen, onafhankelijk van de ict-leverancier – zodat het werkt voor de hele keten, van oem’er tot en met derdelijnsleveranciers. De eerste stap die TNO ICT in het fieldlab wil nemen, is dan ook het ontwikkelen van een ‘vertaaltabel’ voor de definitie van allerhande begrippen bij zowel oem’ers als leveranciers. Vervolgens moeten ERP-leveranciers die tabel een plek geven in hun ERP-pakketten, zodat die zich automatisch instellen op orders van de ene of juist de andere klant en die zonder overtikwerk en foutloos kunnen worden ingelezen.’

De Digitale Fabriek zou in september starten met het inventariseren van de ‘dialecten’ en de eerste testcases met de ERP-software zouden volgend jaar gaan draaien. Maar of het fieldlab daadwerkelijk start, hangt af van het overleg deze maand met EZ en het Smart Industry Team. Dat is nodig omdat eerder deze zomer van de vier fieldlabvoorstellen die bij EFRO-Zuid werden ingediend, er drie zijn afgewezen: Flexible Manufacturing, Ultra Personalised Products and Services en De Digitale Fabriek. Alleen Campione – voorspelbaar onderhoud in de procesindustrie – werd gehonoreerd. Helmer: ‘Een grote teleurstelling. Dit bevestigt hoe ineffectief het is om een landelijk actieprogramma te laten afhangen van regionaal geld met zijn eigen spelregels.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics