46 bedrijven door naar de tweede ronde van de DISCA’19 in de categorie Best Customer Award 2019.

0

Categorie Best Customer kunnen leveranciers Nederlandse industriële uitbesteders op oem- of first tier supplier-niveau nomineren met eigen r&d/engineering die productie en/of ontwikkeling/engineering uitbesteden. In deze categorie vallen bedrijven die hun toeleveranciers door transparantie, heldere communicatie en het nakomen van afspraken in staat stellen zo veel mogelijk toegevoegde waarde te leveren en zo de waarde van het eindproduct te verhogen en/of de kosten ervan te verlagen

Wie volgt IMS op als Best Customer van Nederland? De genomineerden, door haar leveranciers voorgedragen, voor de Best Customer Award 2019.

Cijfers Best Customers

De ‘Best Customers’ krijgen overall van hun leveranciers een 7,6. Waardering is er vooral (een 8,3) voor het feit dat ‘ze ons zien als een strategisch toeleverancier waarmee een langdurige samenwerking is aangegaan’. Niet toevallig een criterium dat ook iets zegt over hoe de supplier zichzelf graag ziet. De laagste waardering wordt gegeven aan het criterium: ‘Geeft ons de mogelijkheid samen opgebouwde IP voor andere klanten te hergebruiken’. De klanten, ook al zijn het ‘voorkeursklanten’, krijgen hiervoor gemiddeld niet meer dan een 5,8.

Omdat de kwaliteit van communicatie in de keten alleen hoog kan zijn als ook de klant daarvoor zijn best doet, wordt ook die gemeten, aan de hand van vier verschillende criteria. Het gemiddelde cijfer daarvoor is een 7,4.

GENOMINEERDEN Best Customer, ronde 2

• AAE                                                  Helmond

• ASML                                               Veldhoven

• AWL                                                 Harderwijk

• Benchmark Electronics                   Almelo

• Boon Edam Nederland                    Edam

• Bronkhorst High-Tech                     Ruurlo

• Canon Océ-Technologies                           Venlo

• Cremer Speciaalmachines              Lisse

• De Keizer Marine Engineering        Zaandam

• Demcon Advanced Mechatronics     Enschede

• DORC                                              Zuidland

• Global Factories                              Den Haag

• Hittech Multin                                 Den Haag

• IAI industrial systems                      Veldhoven

• IHI Hauzer Techno Coating             Venlo

• IMS                                                  Almelo

• KMWE Precision Systems                Eindhoven

• Lantech.com                                   Cuijk

• Lely Industries                                 Maassluis

• Malvern-PANalytical                       Eindhoven

• Marel Stork Poultry Processing      Boxmeer

• Meyn Food Processing Technology            Oostzaan

• Moba                                               Barneveld

• Moog                                               Nieuw-Vennep

• NTS-Group                                       Eindhoven

• ORGA                                              Schiedam

• Philips Healthcare                           Best

• Priva                                                De Lier

• Prodrive Technologies                    Eindhoven

• Quooker                                          Ridderkerk

• Raith                                                Best

• RAVO Benelux                                 Alkmaar

• Sanovo Technology Netherlands    Aalten

• Sormac                                            Venlo

• Tegema                                           Son

• Tembo                                             Kampen

• Thales Nederland                            Hengelo (Ov)

• Thermo Fisher Scientific                 Eindhoven

• Vanderlande                                   Veghel

• Variass                                            Veendam

• VDL Bus Chassis                              Eindhoven

• VDL ETG                                          Eindhoven/Almelo

• Vekoma Rides Manufacturing        Vlodrop

• Vencomatic Group                          Eersel

• Ventura Systems                             Bolsward

• VMI Holland                                    Epe

• Voortman Steel Machinery          Rijssen

• WP-Haton                                        Panningen

Meetinstrumenten

Genomineerden worden in ronde twee gescoord aan de hand van drie meetinstrumenten, ontwikkeld door Link Magazine in samenwerking met Berenschot, DBSC Consulting en Brainport Industries. Het Best-Knowledge-instrument meet de waardering van klanten voor hun kennistoeleveranciers, die met eigen r&d (inclusief engineering) in Nederland uitblinken in het toevoegen van waarde aan het eindproduct van de klant. De beoordeling omvat de kwaliteit van hun product-, productie- en materiaaltechnologie, de leverbetrouwbaarheid en de doorlooptijd – de mate waarin ze hun technologieën en processen proactief verder hebben verbeterd. Met het Best-Logistics-instrument beoordelen klanten hun logistieke leveranciers op de mate waarin zij er (proactief) in slagen de gevraagde componenten op tijd, in de juiste hoeveelheid, van de juiste kwaliteit en tegen de ‘on target’-prijs te leveren en in hoeverre ze zichzelf daarin waar mogelijk hebben verbeterd. Het Best-Customer-instrument tot slot bepaalt omgekeerd de waardering van toeleveranciers voor hun klanten op liefst vijftien aspecten: van ‘Betrekt ons tijdig bij de ontwikkeling’ en ‘Ondersteunt ons bij het verbeteren van onze producten en processen’ tot ‘Deelt opbrengsten en risico’s op eerlijke wijze met ons’ en ‘Betaalt altijd op tijd het afgesproken bedrag’.

Elkaar versterken

Hans Wirds van uitbesteder Malvern Panalytical, ook nog in de DISCA-race, geeft aan dat hij en zijn collega’s veel tijd steken in de afstemming met toeleveranciers. ‘Onze ingenieurs bespreken hun ontwerpen met toeleveranciers en dat levert vaak verrassende ideeën op. Wat toeleveranciers bedenken, kan verstrekkende gevolgen hebben voor onze producten. Natuurlijk hebben we voor onszelf scherp voor ogen welke uitkomst we willen: we weten de gewenste optelsom van ieders bijdrage. Alleen hoe daar te komen staat open: daarin spelen toeleveranciers een grote rol. De onderlinge afstemming vraagt veel praten. We zitten niet in elkaars digitale systemen: toeleveranciers hebben geen toegang tot onze CAD-omgeving. Ik heb echt het idee dat toeleveranciers begrijpen wat we nodig hebben. Al is dat in de complexe mechatronicahoek meer het geval dan in bijvoorbeeld de plaatwerkindustrie. Dat is logisch’, aldus de global procurement director van de producent van complexe analyseapparatuur. Hij vervolgt: ‘De relatie met onze toeleveranciers is er vooral één van samenwerking. We zoeken altijd naar mogelijkheden om elkaar te versterken en gaan een langlopende relatie aan, we hoppen niet van de een naar de ander om een dubbeltje goedkoper in te kopen. We zijn sterk afhankelijk van hoe goed toeleverende partijen zijn: is wat wij bedenken maakbaar, wat zien zij als actuele trends en innovaties? We hebben veel overleg, we zoeken elkaar op, kijken elkaar in de ogen.’

Continu in gesprek

Ron Wolfhagen bij Vekoma in Vlodrop, een van de grootste fabrikanten van roller coasters en ook in de tweede ronde belandt, werkt eveneens het liefst met strategische leveranciers. ‘Onze relaties met toeleveranciers zijn open, transparant en gericht op de lange termijn. We dragen onze kernwaarden uit naar onze leveranciers. We vertellen hoe wij in de wedstrijd zitten, dat verwachten we ook van de keten. Klanttevredenheid is bijvoorbeeld heel belangrijk voor ons. Vekoma wil zijn klanten optimaal bedienen en zorgen dat problemen worden opgelost. Dat verwachten we omgekeerd ook van onze toeleveranciers. Eerst komt die klanttevredenheid, daarna financiële afhandeling. Bedrijven waarmee we op structurele basis zakendoen, weten wat we willen. Wij zijn continu met elkaar in gesprek. Beter één keer te veel dan te weinig. We vertellen over nieuwe ontwikkelingen en laten toeleveranciers vroegtijdig meekijken in ontwerpen. Onze engineers gaan ook mee naar leveranciers zodat ze weten wat daar gebeurt.’ Aldus de manager purchase & warehouse.

Joes Wigman

Finale

In elk van de drie categorieën gaat de top-vijf van de genomineerden door naar de derde en finale ronde. Daarin is het woord aan drie jury’s, die per categorie zijn samengesteld uit de bedrijven die de finalisten hebben genomineerd. Voorzitter van de twee suppliers-jury’s is Joes Wigman, managing director van organisatieadviesbureau Berenschot. Van de customer-jury is Anita van Gils, lector Familiebedrijven aan hogeschool Windesheim, de voorzitter. Na altijd pittige discussies bepalen de jury’s per categorie een top-twee. Tijdens het DISCA’19-event op donderdag 21 november in Boerderij Mereveld in Utrecht mogen de aanwezigen daarover stemmen, met hun smartphone. De scores van jury’s en publiek worden vervolgens met gelijk gewicht gecombineerd om te komen tot de Best Knowledge-, Best Logistics- en Best Customer-winnaars en runner-ups.

Talkshow: Wat wil de klant?

Vier industriële topondernemers schuiven aan voor een interview op het scherp van de snede tijdens het seminar van de achttiende editie van de Dutch Industrial Suppliers & Customer Awards (DISCA’19). Een van hen is Henk Hanskamp van Hanskamp AgroTech uit Doetinchem, ontwikkelaar van technische oplossingen voor de melkveehouderij, de Achterhoek Open Innovatieprijs. En het bedrijf eindigde net voor de zomer in de top 3 van de Nederlandse Innovatie Monitor 2019. Hanskamp maakt ‘unieke producten in zijn hoekje van de wei’, aldus directeur Henk Hanskamp. Het CowToilet bijvoorbeeld, een innovatief automatisch urineersysteem voor koeien.  Ook aan tafel Hans van Wijngaarden, eerder werkzaam voor en een van de oprichters van Philips Digital Pathology. Daar legde hij de basis aan een systeem dat het werk van pathologen een stuk efficiënter moet gaan maken. Momenteel is hij bezig met het opstarten van Xyall BV op het gebied van moleculaire pathologie. Eveneens schuift aan Carel van Sorgen, baanbrekend ondernemer en oprichter van 247TailorSteel in Varsseveld, specialist in op maat gesneden platen, buizen en kantdelen. De vierde gast is Robert van Dorst, managing director van Cremer Speciaalmachines, bouwer van machines die razendsnel medicijnen, maar ook snoepjes en andere foodproducten kunnen tellen. Zij worden geïnterviewd door de altijd assertieve, maar tegelijk aimabele talkshowhost en UvA-hoogleraar Henk Volberda. Zijn alerte partner op het podium is Carolien Meijer, manager strategic marketing bij Bronkhorst High-Tech in Ruurlo.

Het thema is Wat wil de klant?’ Het slaan van de brug naar de klant lijkt vaak zo gemakkelijk, maar is dat absoluut niet. Komen tot de kern van wat die werkelijk wil, vereist dikwijls een intensieve zoektocht. Natuurlijk moet daarin het directe contact met die klant centraal staan, maar vaak wordt juist dat verwaarloosd, vanuit de overtuiging: ‘We weten wel wat hij wil.’ Terwijl de klant zich dat vaak zelf niet eens bewust is. En het is ook niet iets statisch: het maakt nogal uit of je met de engineer, de business developer of de inkoper van de klant praat. Vergt het achterhalen van die behoeften niet een continu, iteratief proces dat je zo dicht mogelijk bij die werkelijke behoeften moet brengen? Na de talkshow volgt, onder het genot van een heerlijk diner, de uitreiking van de awards voor de Best Knowledge Supplier, Best Logistics Supplier en Best Customer.

Link Magazine organiseert het evenement in samenwerking met ING en ISAH. Het is donderdag 21 november 2019 vanaf 15.00 uur in Boerderij Mereveld in Utrecht. 

Aanmelden

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.