Businesscoachingtraject vergroot bewustzijn voor Ter Hoek Vonkerosie

0

Ter Hoek Vonkerosie is de afgelopen jaren een andere koers gaan varen. Niet alleen is het bedrijf zich verder gaan specialiseren en heeft het een aantal nevenactiviteiten afgestoten, ook is de organisatie zich meer gaan richten op haar medewerkers en stelt ze de mens centraal. Het businesscoachingtraject van NEVAT maakte Ter Hoek bewust van de noodzaak voor deze koerswijzigingen.

Organisaties worden tijdens het professionaliseringsprogramma van NEVAT door een businesscoach getoetst op 28 prestatie-indicatoren, waardoor ondernemers een spiegel voorgehouden krijgen. ‘Het gaat erom dat je je bewust wordt hoe je als bedrijf zaken doet, waarom je een bepaalde werkwijze hanteert en wat klanten van jouw organisatie vragen’, legt Gerrit ter Hoek, directeur van Ter Hoek Vonkerosie in Rijssen, uit. ‘Wij maken bijvoorbeeld onderdelen voor system suppliers, die leveren aan oem’ers. Als wij weten hoe deze oem’ers en system suppliers denken, kunnen wij veel beter inspelen op hun behoeften.’

‘De spiegel die het coachingtraject je voorhoudt, dwingt je uit je comfortzone te stappen’

Waar sta het bedrijf?

De prestatie-indicatoren zijn hierbij van grote waarde. ‘De cijfers laten zien waar je als bedrijf staat en helpen in kaart te brengen hoe de organisatie zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Zo kunnen cijfers van dit jaar worden vergeleken met voorgaande jaren, waardoor zichtbaar wordt of op bepaalde vlakken groei is gerealiseerd. Het businesscoachingtraject houdt ondernemers dus een spiegel voor en maakt hen bewust van zowel hun werkwijze als hun koers.’

‘Zo zijn wij ons in de economische crisis bewust geworden van de noodzaak te snijden in de kosten, aangezien het aantal orders met dertig procent terugliep. Wij hebben ons daarom meer gespecialiseerd en nevenactiviteiten zoals frezen en slijpen uitbesteed’, vertelt Ter Hoek. ‘Wij willen niet langer op alle aanvragen die wij binnenkrijgen offertes uitbrengen, maar alleen voor die opdrachten waar wij echt goed in zijn. We schieten niet langer met hagel, maar juist met scherp. In de benchmark zien we terug dat hier nu bewustere keuzes in worden gemaakt.’

‘Wij merken dat eindklanten steeds vaker rechtstreeks met ons willen praten en niet meer via een system supplier.

Focus op werknemers

Daarnaast heeft het professionaliseringsprogramma laten zien dat het bedrijf zich meer moet focussen op zijn werknemers. ‘Wij merken dat eindklanten steeds vaker rechtstreeks met ons willen praten en niet meer via een system supplier. Technologen moeten immers met technologen praten’, aldus Ter Hoek. Soft skills worden hierdoor steeds belangrijker. Om mensen te helpen op dit gebied en andere vlakken optimaal te presteren, is het bedrijf afgestapt van traditionele beoordelingsgesprekken en helpt het zijn medewerkers zichzelf te verder te ontwikkelen. ‘We kijken nu meer naar soft skills. Hoe presteert een medewerker bijvoorbeeld op het gebied van communicatie, hoe gaat hij om met stress en toont hij ondernemerschap? Op deze punten beoordelen wij onze mensen niet zozeer, maar proberen wij hen te coachen. Dit doen we door bewustwording te creëren indien bijvoorbeeld hun communicatieve vaardigheden achterblijven en hen vervolgens te helpen die te verbeteren’, legt operational manager Willem Jan ter Hoek uit. ‘Dit interne coachingstraject hebben we in belangrijke mate gebaseerd op hoofdstukken uit de module Ondernemerschap van het businesscoachingtraject van NEVAT.’ Naar aanleiding van het traject wil Ter Hoek tevens meer inzetten op zelfsturing. ‘We zijn bezig de organisatie om te toveren tot een minder hiërarchisch bedrijf, waarbij meer verantwoordelijkheden bij de juiste mensen op de werkvloer worden neergelegd. Door hen beslissingen te laten nemen, werken we veel efficiënter en realiseren we een hoger rendement. Dit stelt ons in staat meer geld te investeren in nieuwe technologieën die onze klanten nodig hebben.’

Relatieleider

Het traject brengt daarnaast de waardepropositie van organisaties in kaart door hen te profileren. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie typen ‘leiders’: relatieleiders die zich volledig wijden aan de klantrelatie, specifieke klantvragen en het leveren van maatwerk; technologieleiders die state-of-the-art producten leveren en zowel innovatie als creativiteit centraal stellen; kostenleiders die zich richten op maximale efficiëntie en volledig gebruik van de eigen capaciteit. ‘Wij zitten vooral aan de technologiekant en doen er alles aan om de klant te helpen zich technologisch te verbeteren’, verklaart Gerrit ter Hoek. ‘We zijn echter ook goed in het onderhouden van relaties met klanten en hen te ontzorgen, maar richten ons hierbij wel op onze specialismen: vonkerosie, verspanen en precision electro chemical machining. Binnen ons vakgebied willen wij een relatieleider zijn, waarbij we ons graag laten uitdagen op het gebied van technologische mogelijkheden.’

Uit de comfortzone

‘De spiegel die het coachingtraject je voorhoudt, dwingt je uit je comfortzone te stappen, je eigen organisatie vanuit een ander perspectief te bekijken en maakt je bewust van de koers die je als ondernemer vaart’, zegt Gerrit ter Hoek tot slot. ‘Het is waardevol dat de persoon die deze spiegel voorhoudt zicht heeft op zowel andere bedrijven als de volledige markt en hierdoor de juiste vragen kan stellen om ons tot nieuwe inzichten te laten komen.’

Benchmark light voor meer maatwerk

NEVAT biedt sinds enkele jaren ook een benchmark light aan, een beknopte versie van de reguliere benchmark uit het businesscoachingtraject van de brancheorganisatie. De benchmark light is gericht op toeleveranciers voor wie niet alle prestatie-indicatoren uit de uitgebreide benchmark relevant zijn en die liever een beknoptere versie hanteren. ‘Voor de reguliere benchmark stellen wij een vijftigtal vragen aan bedrijven, die wij verwerken tot 28 prestatie-indicatoren. De benchmark light bevat minder prestatie-indicatoren en er hoeven minder data voor worden aangeleverd’, legt Alwin Pol  businesscoach bij NEVAT, uit. Ondernemers bepalen zelf hoe de benchmark light eruitziet. Zo kunnen zij er naar wens prestatie-indicatoren uit de reguliere benchmark in opnemen. ‘Veel leden hechten bijvoorbeeld groot belang aan de toegevoegde waarde die zij leveren. Prestatie-indicatoren die hierop betrekking hebben, kunnen dan ook worden opgenomen in de benchmark light.’

Het businesscoachingtraject wordt door NEVAT telkens doorontwikkeld en vernieuwd. ‘De markt is continu in beweging en blijft zich ontwikkelen. De benchmark light is onderdeel van deze continue vernieuwing. Hiermee kunnen we meer maatwerk leveren en beter inspelen op de wensen van onze leden’, aldus Pol. Daarnaast kan ook de rest van het traject naar wens worden vormgegeven. ‘Ondernemers kunnen niet alleen kiezen tussen benchmark regulier en light, maar ook zelf bepalen of zij met de modules Strategie en Ondernemerschap aan de slag willen.’ Het overgrote deel van de ondernemers kiest overigens voor het volledige businesscoachingtraject, inclusief de reguliere benchmark. In 2018 krijgen in overleg met de leden de reguliere benchmark en de modules Strategie en Ondernemerschap een update.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics