Seminar Smart Industry: ‘Het onderwijs ligt vóór op de industrie’

0

3D Makerszone verbindt het onderwijs aan het industriële bedrijfsleven, om samen tot technologische oplossingen te komen, gebruikmakend van de nieuwste technologie, als 3D printers, drones en sensors. ‘Maar zo propageren we ook een snellere, meer agile, trial & error-wijze van ontwikkelen. En nemen we afstand van de trage, voorzichtige wijze van ontwikkelen, gestoeld op de angst afgerekend te worden op fouten, gangbaar binnen veel industriële bedrijven’, zo schetst Kathelijn Rombaut. Zij was een van de key note sprekers tijdens het goedbezochte seminar ‘Smart Industry en Smart Onderwijs, een paar apart?’ dat de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (opleiding Smart Industry) en Link Magazine op vrijdag 23 juni op de HAN-campus in Arnhem organiseerden.

De stelling die Rombaut, onderwijscoördinator van 3D Makerszone in Haarlem, in haar voordracht op het seminar poneerde was: ‘Het onderwijs ligt voor op de industrie.’ ‘Door aan innovaties te werken in omgevingen als de makathons (naar analogie van de hackerthons, red.) raken techniek-studenten vertrouwd met heel snel, lean en agile handelen. Ze houden er niet van de gestructureerde maar langzame manier van werken, gangbaar binnen veel bedrijven. Ze willen niet eerst een reeks van vergaderingen moeten bijwonen, maar meteen van start. En dan is het hun kwaliteit dat ze, zodra ze zien dat een spoor doodloopt, snel van koers kunnen veranderen, om een andere oplossingsrichting uit te werken. In feite zijn ze constant aan het testen en hebben daarvoor in een makathon alle benodigde slimme materialen en technologieën voorhanden. Maar belangrijker is de makathon-cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden. Waarin ze alle vrijheid krijgen om een oplossing te zoeken, die uit te proberen en verder uit te werken of weg te gooien.’ Langs die weg is er voor waterleidingbedrijf PWN, zo illustreerde Rombaut, een manier gevonden om te bepalen waar te graven bij een waterlekkage in de ondergrondse leidingen: met een drone uitgerust met een temperatuursensor.

Een tweede key note spreker, Jan-Willem Boezel, cto van Van Raam, ontwikkelaar en bouwer van speciale (e-) fietsen voor onder andere mensen met een handicap, liet blijken dat zijn onderneming uit Varsseveld druk is met het smarter maken van haar processen en producten. Zo is Van Raam doende is steeds meer data van zijn fietsen af te halen en te gebruiken voor het verlenen van service aan de klant én het verbeteren van volgende modellen. Een app stelt het bedrijf in staat direct contact te onderhouden met hun eindgebruikers, een doelgroep waar normaal gesproken de tussenhandel tussen staat. Zo kan Van Raam op afstand de trapondersteuning van een fiets van gebruiker die in één been minder kracht heeft aan één kant bijstellen zodat die makkelijker de trappers rondkrijgt. Of om de fiets van een speciaal motorprogramma te voorzien als de klant ermee de bergen in wil. Ook fysiotherapeuten zouden de app kunnen gebruiken, om zo patiënten te volgen en te instrueren. En, omdat de oudere eindgebruikers de app niet zo snel weten te vinden, heeft Van Raam zijn e-fietsen allemaal op het internet aan gesloten. Zo komt er een grote stroom data beschikbaar over het gedrag van fiets en klant, zodat daarmee het product weer is te optimaliseren, aldus Boezel.

Op het plenaire deel volgende een serie parallelle sessies waar studenten van de minor Smart Industry het resultaat van hun projecten bij bedrijven presenteerden.

De minor en associate degree-opleiding Smart Industry organiseerde dit seminar samen met Link Magazine om de deelnemers kennis te laten maken met Smart Industry-toepassingen en te tonen hoe het onderwijs bij de implementatie van deze technologieën kan ondersteunen.  Een smart factory opzetten, waar foutloos, flexibel, klantspecifiek en volledige geautomatiseerd geproduceerd kan worden, vergt investeren in slimme, digitale technologie én de mensen die er mee om weten te gaan. Menig industrieel ondernemer erkent in woorden de noodzaak, maar komt nog niet tot daden. Tegelijk leidt het onderwijs steeds meer digital natives op, millenials, geboren met de smartphone in de hand. Om de Nederlandse industrie concurrerend te houden én een uitdagende werkomgeving voor pas afgestudeerden moeten ondernemers en onderwijsinstellingen de handen ineen slaan en zorgen voor een goede wisselwerking. Waarbij kennis van het digitale domein naar de praktijk vloeit en de praktische ervaringen ermee hun weg terug vinden naar het onderwijs.

De volgende editie van dit Smart-Industry-evenement staat gepland voor januari 2018.

Een uitgebreid verslag van het seminar wordt gepubliceerd in de september-uitgave van Link Magazine die op de 15e van die maand verschijnt.

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.