The Best!

0

‘Journalisten zijn de meest oneerlijke mensen op aarde.’ Mocht u nou een heuse Trump-adept zijn, dan raad ik u aan de februari-uitgave van Link Magazine maar niet open te slaan. Dit is namelijk een van de weinige industriële magazines die louter door journalisten wordt volgeschreven. En waarom zou je je negentig pagina’s aan leugens op de mouw laten spelden?

Mocht u een wat onafhankelijker geest hebben en daarom toch aan deze tweede alinea zijn begonnen, dan zou ik u willen meenemen in een vergelijking. Stel nou eens dat onze Mark Rutte, à la zijn collega, de ceo’s, c.q. cto’s van multinationals zich op zijn matje in het Torentje zou laten verzamelen. Martin van den Brink van ASML, Frans van Houten van Philips, Ben van Beurden van Shell, Feike Sijbesma van DSM, Willem van der Leegte van VDL, Ton Büchner van AkzoNobel en zo nog een stuk of wat. En hij zou verordonneren: ‘Als je investeert in productie, doe je het hier. Nederland eerst!’

Ik denk niet dat dat zou gaan werken. Niet eens zozeer omdat Van der Leegte wat moeite zal hebben met verordonneerd te krijgen wat zijn VDL met Nedcar allang doet. Niet eens zozeer omdat Van den Brink wat moeite zou hebben met zo’n ordonnantie. En niet eens zozeer omdat het productiewerk dat dit soort oem’ers nog te vergeven heeft niet de mensen aan het werk zal helpen die nu in groten getale de UWV-lades vullen. Maar veel meer omdat we dan als Nederland een enorme kans laten liggen.

Arjan Lubach’s viraal gegane filmpje pleitte voor ‘the Netherlands second’, direct na de VS op één. Ik zou willen pleiten voor ‘the Netherlands 20th, or somewhere around that position’. Hoger moeten we niet willen komen op de ranking van de vestigingsplanning van megabedrijven als GE en Ford. Als onze industrie zich in en voor deze fabrieken zou moeten gaan richten op het produceren van de grote aantallen zou een grote Nederlandse kwaliteit gaan eroderen: het produceren van de kleine aantallen.

Niet eens zozeer omdat we daar nu zoveel geld mee verdienen – ofschoon we zeker niet mogen klagen. Maar wel omdat we met de kunst van het efficiënt en effectief produceren van de enkelstuks straks nog veel méér geld kunnen verdienen. Trump mag dan een machtig man zijn en binnenslands ‘buy American’ misschien wel kunnen afdwingen, verder reikt zijn invloed op het mondiale consumentengedrag niet. Die consument wil steeds meer gepersonaliseerde producten: enkelstuks tegen grote-seriestuksprijs. En snel ook. Volgens de voorman van Cellro, specialist in flexibele productieautomatisering, in deze Link loopt de Nederlandse kleinschalige industrie, met het nichegedrag diep in onze genen, vijf jaar voor op de Duitse.

Nederland staat al ‘first’, maar dan wel in de beste ranking. The Best!

Martin van Zaalen
Hoofdredacteur Link Magazine

@martinvanzaalen
#linkmagazine

Meer over de flexibiliteit van de Nederlandse industrie in de uitgave van Link Magazine die op 10 februari verschijnt.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics