Océ beheerst toenemende complexiteit door virtualisering, lead customer programs, betere interne samenwerking r&d

0

De druk is groot op de printermarkt, zeker in het zakelijke high-end segment, zo ervaart Océ in Venlo elke dag. Afnemers willen snellere machines, hogere kwaliteit, meer features en tegelijk maximaal bedieningsgemak en bedrijfszekerheid. In de internationale concurrentiestrijd speelt r&d een cruciale rol, weet Henk Thomassen, een van de managers op de ruim 700 specialisten tellende afdeling.

THEMA  Simplexity: van gemakkelijke complexiteit naar lastige eenvoud

De afdeling Research & Development van  Océmoet indrukwekkend zijn, maar is voor pottenkijkers verboden terrein. Net zoals de meeste professionele ontwikkelcentra wereldwijd. Dat geldt niet voor het recent geopende Customer Experience Center waar Océ in een voormalige fabriekshal zijn paradepaardjes heeft opgesteld. Van de compacte kantoorprinters tot en met de nieuwe ColorWave, die 500 full-colour posters per dag kan leveren. Of de Arizona met zijn capaciteit van 200 manshoge reclameborden per dag. De digitale inkjetpers die 25.000 brochures aflevert of 125.000 gepersonaliseerde magazines. Indrukwekkend, maar de naam showroom doet het center tekort. ‘Hier kunnen bestaande en potentiële Océ-klanten terecht, maar niet alleen om de nieuwste machines te testen. Hier werken ze samen aan nieuwe applicaties’, benadrukt Henk Thomassen, manager mechanical development op de r&d-afdeling. ‘Dit is voor ons de plek waar alle lijntjes bij elkaar komen. Wat we allemaal in de labs en virtueel bedenken en ontwerpen, is hier in actie te zien.’

Eenvoudig

Hoe indrukwekkend ook, de machines ogen eenvoudig en strak onder hun behuizingen. Het touchscreen van de snelste full-colour digitale inkjetpers, 150 pagina’s dubbelzijdig per minuut, biedt een beperkt aantal opties: verwerking van losse vellen in verschillende formaten, gewichten of materiaalsoorten. Inkt is gemakkelijk bij te vullen. ‘Gebruikers willen overzichtelijkheid en eenvoud. De duizenden combinaties van opties zijn netjes verborgen in het hart van de machine. Dáár moeten ze feilloos samenwerken en een perfecte print verzorgen. Simplexity inderdaad; de complexiteit verpakt achter eenvoud.’

Océ beheerst toenemende complexiteit met uiteenlopende maatregelen

Natuurlijk is dat een uitdaging, beaamt Thomassen, want er komen steeds meer functies en features bij. ‘Een explosie van specificaties, zo mag je de ontwikkelingen van de laatste jaren zonder overdrijving noemen. De eisen worden hoger, de machines moeten zo compact mogelijk zijn en vooral bedrijfszeker. Tegelijk is time-to-market cruciaal in de high-end-printermarkt. Betrouwbaarheid en gebruikersgemak zitten in de genen van Océ en dat wringt met snelle uitlevering en scherpe prijzen. Om concurrerend te blijven, hebben we de laatste jaren een flinke omslag gemaakt bij r&d. We zijn anders gaan werken. Time-to-market krijgt meer gewicht. We spreken heel strakke deadlines af die heilig zijn. Zeker legt dat een druk op de ontwerpafdelingen. Dat is het nieuwe speelveld.’

Lead customer programs

Kortom, Océ past zich aan de nieuwe eisen in de printmarkt aan. ‘We kiezen bij Océ voor nieuwe werkwijzes zoals het werken met lead customer programs. We zetten bij geselecteerde klanten een nieuwe machine neer, die in samenwerking met de klant bij r&d wordt doorontwikkeld. De klant profiteert direct van maatwerk en Océ heeft een launching customer. In de volgende fases industrialiseren we de machine verder en voegen we nieuwe features toe met behoud van betrouwbaarheid. Onze klanten profiteren hiervan. Op deze manier versnellen we marktintroducties en blijven we de concurrentie voor. Dat vergt een andere manier van denken en doen bij r&d.’

Virtualisering, lead customer programs, betere interne samenwerking r&d

Nieuwste antwoord op de druk om sneller printers met nog meer features en functies op de markt te brengen, is het model-based ontwerpen met virtuele prototypes. ‘Fysieke prototypes blijven belangrijk, maar zijn kostbaar en schaars. Virtuele prototypes helpen om de doorlooptijd te verkorten. Hiermee kunnen in kortere tijd veel meer ontwikkelslagen worden gemaakt. Ook kunnen er meer ontwikkelaars tegelijk mee werken. Het modelleren helpt om de complexiteit te ontrafelen en structureren. Dit is ook nodig om het exploderend aantal configuraties betrouwbaar te ontwikkelen. Het is uiteindelijk niet te doen om alle combinaties inclusief toleranties te testen. De modellen helpen om sneller fysieke prototypes te bouwen. Middels 3D-printtechnieken kunnen onderdelen direct geproduceerd worden. Om de complexe modellen en simulaties hanteerbaar te maken, wordt veel aandacht besteed aan visualisatietechnieken en dashboards.’

Platforms

Nieuw is ook de intensievere, onderlinge samenwerking binnen r&d van Océ. ‘Vroeger werkten we in verschillende platforms aan nieuwe machines’, vertelt de man die met een onderbreking van drie jaar al vijftien jaar in dienst is bij Océ. ‘Nu werken we met meer synergie tussen de verschillende platformen. Designers en andere specialisten zetten hun kennis en ervaring breder in verschillende productgroepen in. Neem bijvoorbeeld de papierlades. Die werden eerst per platform ontworpen, tegenwoordig worden dezelfde modules voor verschillende machines gebruikt. Dat levert tijdwinst op. Zo zijn er meer modules die bij verschillende systemen gebruikt kunnen worden. Waarom zou je het wiel steeds opnieuw uitvinden? Er zijn zelfs modules die door zowel Océ als het moederbedrijf Canon worden gebruikt.’

‘Om concurrerend te blijven, hebben we de laatste jaren een flinke omslag gemaakt bij r&d’

Het is dus niet zo dat Canon hier de lijnen heeft uitgezet? ‘Bij Océ in Venlo werken we vanuit klantgedrevenheid. Wij acteren in het high-end segment van de zakelijke markt en volgen de wensen van de klant. Dat vertaalt zich ook naar r&d, waar we overigens nog voortdurend nieuwe mensen aannemen. Jong talent is hier altijd welkom, vooral nu de ervaren krachten langzaam met pensioen gaan. Uiteraard stemmen we alles af met Canon. We hebben echter ons eigen r&d-beleid. Zo besteden we ook steeds meer mechatronica uit. Daarmee spelen we tijd vrij voor onze eigen ontwerpers om aan innovaties te werken en nieuwe systemen te bedenken.’

Voorspellen

Simplexity bij Océ staat ook voor gebruikersgemak. ‘Oftewel ontzorgen. Een machine mag niet uitvallen, want dat betekent productieverlies en tijdverlies om weer op te starten. Onze printsystemen zitten boordevol sensoren, scanners en zelfs 3D-camera’s. Wij monitoren op afstand de prestaties van de printers en kunnen steeds beter voorspellen wanneer onderhoud nodig is of de eventuele vervanging van een onderdeel.’ Henk Thomassen waagt zich niet aan strategische voorspellingen. ‘Maar ik weet wel dat de komende jaren de markt nog intensiever en meereisender wordt. Nog altijd wordt het overgrote deel van het drukwerk op offsetpersen gemaakt. Wat ons betreft wordt dat digitaal printwerk en speelt Océ daarin een hoofdrol.’

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image