Integratie Biesheuvel Techniek en Brammer in volle gang

0

 

Vorig jaar september kreeg de moedermaatschappij van Biesheuvel Techniek, IPH Group, in Advent International een nieuwe eigenaar. Vervolgens haalde Advent de Britse technische groothandel Brammer van de beurs waarmee de weg vrijkwam voor een fusie met Biesheuvel Techniek. De integratie van de twee ondernemingen is in volle gang, de nieuwe naam staat al vast: BT Brammer.

Samen sterk

Een eenvoudige operatie is het niet, de samenvoeging van twee ondernemingen met elk een jaaromzet van rond de miljard euro. ‘Klopt’, erkent Meino Noordenbos, directeur Benelux van Biesheuvel Techniek Brammer en verantwoordelijk voor de integratie in Nederland, België en Luxemburg. ‘Op een dag word je wakker met een 40% grotere omzet van € 270 miljoen, staan er 900 man op de loonlijst in plaats van 550 en is het aantal vestigingen gegroeid van 45 naar 70. Nu zijn we best wat gewend de laatste jaren. Groei door overnames hoort expliciet bij onze bedrijfsstrategie, maar dit was en is toch wel een uitdaging. We zitten met dubbele vestigingen in verschillende steden, er zijn overlappende functies. De ICT-systemen zijn verschillend, er waren bij Brammer nog vestigingen met minderheid aandeelhouders en boekhoudkundig komt er nogal wat bij kijken. En de winkel blijft natuurlijk gewoon open.’

Assortiment

En dan heeft Meino Noordenbos het nog niet eens over het assortiment dat in één klap uitdijt met 170.000 producten. Het duurt even voordat die overal in de systemen verwerkt zijn. ‘Jawel, maar daar was het ons net om te doen. Juist in aandrijvingstechnieken was Biesheuvel Techniek niet sterk genoeg. Met de fusie van Brammer kunnen we weer een groter deel van de industriële markt bestrijken. Met producten én met kennis. Brammer heeft net als wij fors geïnvesteerd in vakmensen en opleidingen. Ik ben onder de indruk van hun vakmanschap en enthousiasme. Zij weten alles van aandrijvingen, kennen de markt en houden alle ontwikkelingen bij. Dat moet ook, OEM’ers eisen van hun toeleveranciers toegevoegde waarde. Je redt het niet meer met het leveren van materialen, onderdelen, componenten en apparatuur. Service, installatie en trainingen horen erbij. Brammer had dat goed begrepen. We passen prima bij elkaar.’

Structuur

De integratie moet eind 2018 afgerond zijn. Dat moet en gaat lukken, meldt Meino Noordenbos. ‘We zijn eerst te hard van stapel gelopen. In het begin hebben we te veel de nadruk gelegd op een nieuwe structuur. Dat leidde tot onrust. Na de kerst hebben we daarom besloten het proces meer tijd te geven. De mensen willen graag samenwerken, maar je moet dat niet willen forceren. We bekijken zorgvuldig waar vestigingen samengevoegd kunnen worden en hoe de functies verdeeld worden. Ontslagen verwacht ik niet. We blijven groeien, ook omdat we nu meer kunnen bieden aan onze afnemers. Deze samenwerking opent de deuren naar meer sectoren in de maakindustrie.’

Klanten

Bij de integratie laat Meino Noordenbos zich mede leiden door een onderzoek onder 300 key-klanten. ‘De reacties zijn positief. Belangrijk vinden onze klanten dat ze dezelfde contactpersonen houden en dezelfde logistiek. Ze verwachten ook scherpe prijzen, zeker omdat we met een grotere omvang natuurlijk betere condities bij onze toeleveranciers kunnen afdwingen. Cruciaal blijft echter de service en de technische knowhow. Daar zullen we geen concessies aan doen.’

Partnerships

De acquisitie van Brammer was het voorlopige sluitstuk van een serie overnames. ‘We willen een zo breed mogelijk pakket bieden. Met de producten van Brammer erbij voeren we een assortiment van bijna één miljoen verschillende producten zoals gereedschappen, smeermiddelen, lagers, hydrauliek, pneumatiek, persoonlijke bescherming en meetapparatuur. Daarnaast zijn partnerships essentieel. Met OEM’ers in de maakindustrie als Canon Océ, ITM, KMWE en Zehnder zijn speciale contracten gesloten. Wij beheren voor zo’n 300 grote en kleine ondernemingen de magazijnen. We zijn hoger in de keten geklommen, zitten aan tafel met R&D-afdelingen en denken mee over innovaties, over de logistiek. Hier betalen de investeringen in productkennis en opleidingen zich uit. Samen met de expertise van Brammer zijn we nog sterker.’

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics