Elektrovliegtuig op Ontwerp/Synthese Oefening

0

De TU Delft maakt serieus werk van de opgebouwde voorsprong bij de ontwikkeling van een schoon èn snel elektrovliegtuig(hybride). Na de presentatie van een schaalmodel eerder deze week op de luchtvaartbeurs Le Bourget bij Parijs, presenteren ook studententeams aankomende vrijdag twee revolutionaire ontwerpen: de ZESAR en de ZEPP. De TU Delft wil een van beide ontwerpen ook daadwerkelijk gaan bouwen. De presentaties zijn onderdeel van het 12e symposium Ontwerp/Synthese (OS) oefening, dat jaarlijks wordt georganiseerd voor derdejaars studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Op dit symposium presenteren vierentwintig groepen van negen derdejaars-studenten de resultaten van tien weken ontwerpen. In het verleden bracht de OS Oefening al grensverleggende ontwerpen voort, zoals de Wasub, een mensaangedreven onderzeeër, de Delfly, een microvliegtuigje dat de vliegtechniek van een libelle gebruikt, en de Roboswift, een robotzwaluw met vleugels die van vorm kunnen veranderen.

ZESAR staat voor Zero Emission Silent Aircraft Realisation.

Het ZESAR studententeam heeft een efficiënt vliegtuig ontworpen dat met weinig weerstand kan vliegen. Door de lage weerstand is er uitzicht op wereldrecords in snelheid en bereik van onbemande kleine vliegtuigen. Het ziet er uit als een vliegende vleugel of met andere woorden een vliegtuig zonder romp. Het gebruik van een ”blended wing body” is een revolutie in de luchtvaart. De combinatie van elektrische aandrijving en speciaal ontworpen propellers maakt ZESAR

 

ZEPP staat voor Zero Emission Prandtl Plane.

Het ZEPP studententteam toont vrijdag het ontwerp van een schoon vliegtuig dat de wereldberoemde aerodynamica deskundige Ludwig Prandtl in het begin van de 20e eeuw als concept introduceerde. Dit concept wordt gekenmerkt door het gebruik van hoge en lage vleugels die bij de uiteinden met elkaar verbonden zijn. Het vliegtuig is schoon (zero-emission) en is onhoorbaar in de dagelijkse omgeving. De studenten hebben een schaalmodel ontwikkeld waarbij aspecten als voortstuwing, stabiliteit en besturing een hoofdrol spelen. De faculteit streeft er naar niet alleen te ontwerpen maar ook daadwerkelijk plannen in ontwikkeling te brengen; ook dit ontwerp zou binnen een jaar ontwikkeld kunnen worden.

Oefening

Alle 24 ontwerpen worden beoordeeld door een jury van experts uit binnen- en buitenland. De studenten sluiten met dit project de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft af. De deelnemers moeten bewijzen dat zij in staat zijn om in teamverband, in een multidisciplinaire omgeving, een luchtvaart- of ruimtevaarttuig te ontwerpen. Daarbij dienen ze speciale aandacht te besteden aan het aspect ‘duurzame ontwikkeling’. In de eerste plaats is het een oefening voor de studenten en geen wedstrijd.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics