Concurrerend blijven vergt generalisten in plaats van specialisten

0

Made in Germany” is niet voor niets een label dat wereldwijd geassocieerd wordt met kwaliteit en betrouwbaarheid. Twee aspecten die diep geworteld zijn in Duitse technologie bedrijven, die daardoor tot (vaak Hidden) Global Champions in hun markt geworden zijn. En zij kunnen daarop zeer trots zijn!

Willem Bulthuis, WBX Consulting München

Dat succes berust grotendeels op specialisten, die alles weten over hun (vaak zeer enge) vakgebied en jaar na jaar hun producten steeds weer een beetje beter maken: incrementeel verbeteren, maar vooral geen ‘gekke dingen doen’, geen grote risico’s aangaan – de reputatie staat immers op het spel. Deze specialisten zijn er ook op getraind zich met hun eigen zaken bezig te houden en worden zelden gevraagd een mening te uiten over themas in andere vakgebieden of afdelingen – het zijn tenslotte specialisten. En ze denken vanuit de bestaande oplossing: hoe kunnen ze die nog een beetje beter maken?

Startups werken heel anders. Zij hebben geen historie, hebben dus ook (nog) geen reputatie te verliezen en denken dus niet in incrementele verbeteringen. Zij zijn erop uit voor een probleem een disruptieve oplossing te bieden die tien keer beter is, om daarmee te concurreren met gevestigde, veel grotere firmas. En dat betekent substantiële risico’s aangaan, nieuwe ideeën vroeg met klanten uitproberen. Vallen en weer opstaan, net zoals een kind leert fietsen. Doet een beetje pijn, maar het leert snel. Diegene die het snelst leert, wint van de concurrentie.

Goede startups denken niet vanuit een bestaande oplossing, want die hebben ze nog niet. Ze beginnen bij het begrijpen van het probleem van de klant. En zoeken vervolgens dan naar passende oplossingen, proberen daarbij van alles uit. Daarbij werken ze vaak niet vanuit specialismen, maar kijken heel breed naar technologieën en businessmodellen die mogelijk bruikbaar zijn. Daarvoor hebben ze generalisten nodig, meer dan specialisten.

Om te digitaliseren heeft elk innovatief bedrijf sowieso generalisten nodig. Want die digitalisering zorgt ervoor dat alles met alles verbonden is (letterlijk en figuurlijk). Digitaliseren kun je niet afdeling voor afdeling, specialisme voor specialisme. Digitaliseren vergt het opnieuw en integraal opzetten van alle processen. Vergt het opheffen van de silo’s en het totstandbrengen van samenwerking tussen disciplines. Digitalisering vergt een holistische in plaats van specialistische benadering.

Bedrijven die innovatief en succesvol willen blijven, moeten leren van de startup werkwijze. Soms lukt het om een startup-cultuur te combineren met de waardevolle kenmerken van decennialange ervaring en specialisten. Meestal echter valt dat tegen en is het beter de energie te steken samenwerking met externe startups. Leer van hun vallen en opstaan, help ze sneller weer op te staan en succesvol te worden. En laat de eigen medewerkers door deze starters geïnspireerd worden zelf ook wat meer risico te nemen, over hun (specialistische) grenzen heen te kijken en afscheid te nemen van hun not-inveted here-syndroom.

Willem Bulthuis

WBX Consulting München

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics