Barkmeijer bouwt aan hypermodern LNG baggerschip

0

Scheepswerf Barkmeijer in Stroobos is begonnen met de bouw van een hypermodern baggerschip dat ook nog eens vaart op LNG, oftewel vloeibaar aardgas. Het baggerschip is daardoor milieuvriendelijker. Niet voor niets investeerden de provincies Groningen en Friesland voor 1,3 miljoen euro in de zogeheten Ecodelta.

De bouw van het schip levert niet alleen Barkmeijer tot juni 2018 veel werk op. Ook toeleveranciers en andere noordelijke werven gaan van de bouw profiteren. Ook NOM participatie Conoship en Energy Valley zijn nauw betrokken bij de bouw. De komende twee jaar gaat het in ieder geval om 100 technische banen. Jeroen van Onna, projectmanager bij de NOM is blij met deze ontwikkeling. ‘Conoship houdt zich al jaren bezig met energiezuinige en duurzamere schepen. Mooi dat nu dit paradepaard in een samenwerking met diverse Noordelijke partijen gerealiseerd gaat worden’.Het schip wordt in delen gebouwd op de werf in Stroobos. Uiteindelijk wordt het schip geassembleerd bij Niestern-Sander in Delfzijl. De afbouw vindt plaats in Harlingen.LNG wordt steeds meer toegepast in de scheepsbouw. Het aardgas wordt daarbij afgekoeld tot min 162 graden. Daardoor wordt het ook 600 keer kleiner en dat maakt het gas goed op te slaan en te transporteren. LNG speelt een belangrijke rol in de energietransitie, waarbij steeds meer gebruik wordt gemaakt van duurzame brandstoffen.Het bouwen van het LNG-baggerschip zorgt voor een kennisboost in de noordelijke werven. Daardoor hoopt de sector in de toekomst meer grote opdrachten binnen te slepen.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics