Aebi Schmidt is toe aan de nieuwe generatie configurator

0

De timing van obsoletie

Aebi Schmidt Nederland is Europees marktleider voor strooimachines, mede dankzij de vroege adoptie van een productconfigurator (van Sofon). Nu die bijna aan vervanging toe is, oriënteert Aebi Schmidt zich op de nieuwe generatie configuratoren. Sofon is volop in de race. Een thema dat hun configurator nu al ondersteunt, is obsoletie-management.

Aebi Schmidt Nederland (het vroegere Nido, gevestigd in Holten, ruim 200 medewerkers, vijftig tot zestig miljoen euro omzet) is onderdeel van de Zwitserse Aebi Schmidt Holding. Deze bouwt strooi- en veegmachines voor het schoonhouden van snelwegen, straten en pleinen gedurende het jaar. Tevens tuin- en parkmachines om taluds en bermen te onderhouden. Naast Holten zijn er fabrieken in Zwitserland, Duitsland en Polen. Voor gladheidsbestrijding (de Nederlandse tak) is Aebi Schmidt Europees marktleider. De nadruk ligt op het milieu, vertelt technisch directeur Fred Harbers, en dat past bij het bedrijf. Aebi Schmidt steekt veel energie in maatschappelijk verantwoord ondernemen (tijdens ontwikkeling, productie, inkoop en personeelsbeleid) en rapporteert conform het Global Reporting Initiative. ‘Met onze strooitechnologie komt er zo min mogelijk zout naast de weg te liggen. Een zelf ontwikkelde besturing zorgt ervoor dat langs voorgeprogrammeerde routes nauwkeurig wordt gestrooid. De strooier weet precies waar hij is, hoe breed de weg is en wat er moet gebeuren afhankelijk van de weerconditie. Ons softwaresysteem laat strooiers automatisch een rapport sturen naar de verantwoordelijke dienst: op welk tijdstip welk weggedeelte is behandeld op welke manier en waar met hoeveel zout is gestrooid. Wij leveren dus een oplossing, niet alleen een ‘bak’ waar zout in kan.’

Kern van proces

Aebi Schmidt is een seizoensbedrijf, een reden waarom weer meer productie in eigen huis plaatsvindt, zoals lassen en oppervlaktebehandeling. ‘We waren niet echt ontevreden over de uitbesteding, maar zagen dat wij het, onder de streep, voor hetzelfde geld konden. En maar weinig toeleveranciers kunnen goed mee in onze seizoensfluctuaties.’ Aebi Schmidt zelf vangt die op door te schuiven in de uren die medewerkers draaien en met een flexibele schil. Maar ook door robotisering van het laswerk. In de piekperiode bouwt ‘Holten’ nu wekelijks 100 strooiers, op één lijn, allemaal op klantorder. Harbers: ‘Er komen bijna geen gelijke strooiers uit de fabriek. De klantspecifieke variatie managen wij met de configurator van Sofon (leverancier van verkoopondersteunende software uit Son, red.). Alle componenten en modules staan daarin met elk een aantal varianten, zodat de verkoper of dealer samen met de klant een strooier compleet kan opbouwen.’

Alle informatie op dezelfde manier onderhouden in Sofon, dat hielp bij de integratie na de fusie’

Ruim vijftien jaar geleden was Aebi Schmidt Nederland, destijds nog Nido, een van de eerste grotere machinebouwers die met Sofon ging werken. ‘Eerst in engineering en productie, later ook in verkoop en bij de zustervestigingen. Al onze product- en productie-knowhow zit nu in de configurator, de kern van ons proces. In één beweging heeft hij een strooier tot op het laatste boutje en moertje uitgewerkt. Een constructeur verwerkt de klantspecifieke wensen. De configurator zet alle blokjes waaruit een strooier wordt opgebouwd direct in de stuklijst, hij kent onze productielijn en wijst elke component toe aan z’n exacte locatie voor assemblage. Daarna stuurt hij de stuklijst naar ERP en wordt de order in zeven weken gemaakt. Er wordt dan nog 75 procent van de materiaalwaarde toegevoegd; slechts 25 procent komt van basismaterialen uit onze voorraad.’ Gaandeweg deed zich echter de wet van de remmende voorsprong gelden. Updates van Sofon werden niet overgenomen en op nieuwe behoeftes vanuit sales werd geen actie ondernomen. Hoog tijd dus om naar de nieuwe generatie configuratoren te gaan kijken, verklaart Harbers. ‘Werken wij nu nog wel met de best-in-class? Welke nieuwe functionaliteit hebben wij nodig? De snelheid van datacommunicatie is een punt en onze verkopers willen op hun laptop offline met de configurator kunnen werken.’

Sofon en SAP

Bert de Vries, manager sales bij Sofon, ziet het met vertrouwen tegemoet. ‘Alles wat zij willen, kan met ons portfolio, hoe complex hun configuratie ook is. Toen zij overgingen op lean manufacturing en flowproductie, hebben ze het proces heel mooi op onze configurator afgebeeld. Met smart customisation liepen ze voorop. En ook met hoe ze het tijdpad vastleggen voor aanlevering van subassemblages op een bepaald punt in de lijn.’ Toen Nido werd overgenomen en al Sofon gebruikte, werkte de rest van de organisatie alleen met SAP, vult Sofon-consultant Pieter Lalkens aan. ‘Zij dachten alles met SAP te kunnen oplossen, maar dat kan volgens ons niet, ook nu niet. Toen iedereen op Sofon overging, konden ze alle informatie op dezelfde manier vastleggen en onderhouden. Dat hielp bij de integratie na de fusie.’

Fred Harbers van Aebi Schmidt: ‘Wij leveren een oplossing, niet alleen een ‘bak’ waar zout in kan.’

De nieuwe wensen hebben deels te maken met Aebi Schmidt’s ict-infrastructuur, zegt De Vries. Die kan bijvoorbeeld nog meer mogelijkheden bieden voor remote werken, bij de klant. Daarnaast kent Sofon nieuwe functionaliteit. Zoals een dealerportaal, waarmee dealers via internet zelf offertes kunnen maken. ‘Tot nu toe moeten zij nog bellen met de binnendienst om te vragen of bepaalde configuraties mogelijk zijn. Met de beheerapplicatie kan Aebi Schmidt zijn dealers beheren en hun prestaties monitoren.’

Switchen

De configurator van Aebi Schmidt is dus binnenkort aan vervanging toe, oftewel obsoleet. Harbers: ‘We oriënteren ons nu in de markt. Uiteraard is Sofon in beeld; hun voordeel is dat ze ons al kennen.’ Omgekeerd weten ze bij Aebi Schmidt wat Sofon kan. Neem obsoletie in het eigen productportfolio: mede dankzij de huidige configurator is dat geen groot probleem. ‘Veel componenten maken we pas als er een klantorder is. Sommige bouwstenen produceren we vooruit, in ons laagseizoen. Dat vergt obsolescence-sturing. We laten heel beheerst die bouwstenen bij- en afschakelen in de configurator. Het begint met productmanagement: Willen we switchen? Hoeveel materiaal ligt er nog? Wanneer moet het uit de configurator? Met een heel schema sturen we dat procesverloop.’ Het spare parts-beheer vergt bijzondere aandacht, want er geldt tien tot vijftien jaar naleververplichting. Die onderdelen liggen in een centraal magazijn in Duitsland. ‘Als we een component vervangen, luidt de eerste vraag: is de nieuwe uitwisselbaar met de oude? Als dat zo is, communiceren we met het magazijn: ‘Gaan jullie mee met de nieuwe of blijven jullie bij de oude?’ Onze ontwikkelaars hebben daarin zeggenschap, zij hebben zicht op de technische consequenties.’

Het timen van het moment om een component af te schakelen – niet meer in te kopen – blijft mensenwerk, zegt Harbers. ‘Doe je dat te laat, dan blijf je met restvoorraad zitten. Te vroeg, dan moet je misschien nog bijkopen. Het systeem helpt daar wel bij. Als we jaarcurves van verkoop leggen op de voorraad, kan ik inschatten in welke maand iets uitverkoopt.’ Pieter Lalkens: ‘In de configurator kun je goed meten wat je bestelmoment is ten opzichte van je verbruiksmoment. Als je weet wanneer het laatste verbruik wordt verwacht, kun je terugrekenen wanneer je de bestelling moet dichtzetten.’

Computers

Het grootste obsoletieprobleem had Aebi Schmidt met de computers voor de besturing, sinds daarvoor pda’s werden ingezet, verklaart Fred Harbers. ‘Consumentenelektronica gaat zo snel, dat is voor industriële producten niet bij te houden; je blijft bezig je programmatuur op nieuwe versies aan te passen. Dus ontwikkelen we eigen hardware, voor het bedieningspaneel en de rekencomputer in de strooier. Nu hebben we daarin weer stabiliteit.’

Lees de gehele editie van Link 5 2015.

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics