Internationale topondernemers aan tafel bij Arjan van Weele en Maarten Steinbuch op 23 november, gesprekthema: ‘Produceren én pionieren onder één dak’.

0

Talkshowhosts Arjan van Weele (NEVI-hoogleraar aan de TU Eindhoven) en zijn professorale collega Maarten Steinbuch (hoogleraar in onder meer robotica en automotive, ook aan de TU/e)

Rudie Campagne (de Nederlandse president van het Italiaanse topfietsbandenmerk Vittoria), Erik Bongers (investeerder en ceo van de Cerebel Group),  Fried Cuijten general manager Nordson Dima en Hans Streng Luxexcel, van lenzenproducent naar machinebouwer) hebben hun medewerking  toegezegd.

Datzelfde geldt voor de assertieve, scherp doorvragende talkshowhosts Arjan van Weele (NEVI-hoogleraar aan de TU Eindhoven) en zijn professorale collega Maarten Steinbuch (hoogleraar in onder meer robotica en automotive, ook aan de TU/e). Gesprekthema is ‘Produceren én pionieren onder één dak’. Aansluitend de uitreiking van de awards voor de best knowledge supplier, best logistics supplier en best customer.

Link Magazine organiseert het evenement in samenwerking met ING en Isah Business Software, op donderdag 23 november 2017 vanaf 15.00 uur in Boerderij Mereveld te Utrecht.

Aanmelden hier of via disca@linkmagazine.nl 

 

Vier industriële topondernemers zullen voor een interview op het scherp van de snede aanschuiven tijdens het seminar van DISCA’17.

Rudie Campagne, de Nederlandse president-directeur en oprichter van de Vittoria Group, met hoofdkantoor in Bergamo, heeft wel een idee van de oorzaak van de opgelopen achterstand van de Italiaanse industrie. Hij kan de kwaliteiten van de industrie in zijn regio gemakkelijk in mondiaal perspectief zetten, want Campagne heeft zich gedurende de 73 jaar van zijn leven ontwikkeld tot een echte kosmopoliet. Na managementfuncties voor Philips, eerst in Eindhoven en daarna in Singapore, trad hij in dienst van het Franse Thomson Consumer Electronics (het huidige Technicolor SA). Waarvoor hij in Duitsland terechtkwam, waar hij intensief meewerkte aan reorganisatie van de Duitse acquisities: Nordmende, Saba en Telefunken. Als algemeen directeur van de verliesgevende audio-activiteiten van Thomson besloot hij de productieactiviteiten naar Azië te verplaatsen en zijn hoofdkantoor van Parijs naar Singapore. En daar liep hij de eigenaar van een kleine Italiaanse bandenfabriek tegen het lijf die een deel van de productie in Thailand had. Een slecht draaiend bedrijf, aldus Campagne. Maar met zijn ervaring in het herstructureren van bedrijven en het ontwikkelen van businessmodellen op zak durfde hij het aan in deze onderneming te investeren en de leiding over te nemen. Een van zijn eerste ingrepen was de productie compleet over te hevelen van Italië naar Bangkok. ‘Hier waren de loonkosten veel hoger en het was een slecht geleide vestiging met een matige arbeidsmoraal’, licht hij toe. Lees verder

Slechte planners, heel creatief

Onder zijn leiding is Vittoria uitgegroeid tot ‘de grootste fabrikant van premium racefietsbanden ter wereld’. Vooral de laatste jaren heeft zijn onderneming een flinke groei-impuls gekregen, een succes met wel een Italiaanse geestelijke vader, verklaart Campagne, een techneut die alles wist van grafeen, een koolstofmateriaal met bijzondere eigenschappen – 200 keer sterker dan staal, flexibel en zeer dun – die juist racefietsbanden extra kwaliteit geven.

Hans Streng

Hans Streng Luxexcel:

Het Vlaams-Nederlandse Luxexcel verscheept binnenkort ’s werelds eerste 3D-printer voor brillenglazen naar een Amerikaanse klant – inclusief de software die het proces van opticien tot brildager sterk versimpelt en verkort. Dat baant de weg naar lens-specials die voorheen onmogelijk waren, of peperduur. En te zijner tijd ook naar aanpalende markten, zoals die van augmented & virtual reality (AR/VR), blikt ceo Hans Streng al vooruit. ‘We hebben met z’n allen afgesproken dat een exit niet ons doel is.’ lees verder

Dit businessmodel heeft een historie. Vóór de komst van Streng richtte Luxexcel zich op het 3D-printen van producten. Toen dat niet het gewenste resultaat opleverde, namen de investeerders Streng in de arm om het bedrijf een scherpere focus te geven, op datgene waar het bedrijf echt uniek mee kan zijn. Dat heeft geresulteerd in een 3D-printplatform speciaal voor het printen van brillenglazen. Een sterk businessmodel, dat móet slagen, aldus Streng. Al is het geen gelopen race. ‘Elke disruptieve technologie stuit op weerstand van gevestigde partijen. In ons geval zijn dat de opthalmische (oogheelkundige, red.) lens-casters, de makers van de blanks of halffabrikaten. Dat die onze oplossing als een bedreiging zien is niet vreemd, maar voor de andere spelers in de keten ligt het toch echt anders.

Fried Cuijten general manager Nordson Dima:

‘Ons devies: de klant is koning. Ook heel lastige klanten bedienen we netjes. We proberen zo goed mogelijk te voorzien in hun behoefte’, duidt general manager Fried Cuijten van Nordson Dima, dat ‘hot bar’-systemen levert die met soldeertin of speciale lijm elektronicacomponenten verbinden. Vooral voor snelle markten: automotive, telecom, consumentenelektronica en lighting. ‘Time-to-market bepaalt het succes tegenwoordig.’

Zoveel mogelijk gestandaardiseerd

Het omgekeerde gebeurt ook regelmatig: orders worden te elfder ure uitgebreid, terwijl de leverdatum ongewijzigd moet blijven. ‘Daarom bouwen we onze machine zoveel mogelijk uit standaardcomponenten en -modules op.

Erik Bongers, Bongers & Arts

Erik Bongers en compagnon Jan-Hein Arts runnen samen onder meer het private equity– en adviesbedrijf Bongers & Arts, dat zich specifiek richt op ondernemingen in de mid- en hightech. Daarnaast zijn ze dga’s en managers van de Cerebel Group, waartoe Symplera (telematica-advies) en Vecos (locker-managementsystemen) behoren – en tot voor kort ook Fleetlogic (software voor fleetmanagement), eind vorig jaar verkocht aan TomTom. lees verder

 

 

 

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image