Neopost vangt krimp in briefpost op met groei in pakketpost

0

Neopost Technologies is wereldmarktleider in postverwerkingsoplossingen, zoals frankeer- en couverteermachines. Mondiaal nog altijd een florerende markt, maar vanwege de digitalisering wel gestaag krimpend, vertelt Frank Bosveld, algemeen directeur van de vestiging in Drachten. ‘Een jaar of zes geleden hebben we ons daarop bezonnen: wat is nu precies de bedreiging, hoe gaan we daarop reageren, kunnen we met bestaande competenties en sterktes ook aanverwante markten bedienen? Tegenover de afname van briefpost staat een sterke toename van postpakketten. Vandaar dat we die e-commercemarkt zijn gaan onderzoeken en met grote fulfilment-partijen in gesprek gingen.’

Frank Bosveld, algemeen directeur Neopost

Lang verhaal kort: in 2011 startte Neopost in Drachten ontwikkeling en bouw van een innovatieve volautomatische verpakkingslijn, de CVP-500, volgens het ‘fit-to-size’-concept. ‘E-commercebedrijven moeten ’s middags en ’s avonds een enorme stroom totaal verschillende producten verzendklaar maken om die de dag erop te kunnen leveren. Bij handmatig verpakken, nog usance in die wereld, zal de inpakker altijd voor een te grote doos kiezen. Want pakt hij een te kleine dan moet hij die terugzetten en dat kost tijd. En om het product in die te grote doos te beschermen, gaat er vulmateriaal bij. Dus gaat er een hele hoop lucht die vrachtwagen in.’ De CVP-500 doet dat anders. ‘Die vult geen dozen, maar maakt dozen om het product heen. Waardoor er helemaal geen vulmateriaal en twintig procent minder karton nodig is en het volume nog maar de helft is van dat bij standaarddozen. Wat ook de transportkosten en CO2-uitstoot aanzienlijk reduceert. Daar komt bij dat onze CVP-500 voor een tienvoudige productiviteitsstijging zorgt: leg een product op de band en aan het eind heb je een verzendklaar pakket, inclusief label met alle informatie voor de transporteur en bezorger.’

De verpakkingslijn (achttien meter lang) heeft op het oog weinig weg van de couverteermachines (formaat bedrijfsprinter) die ‘Drachten’ maakt. Toch had het bedrijf de CVP-500 niet kunnen ontwikkelen en assembleren zonder uit bestaande kennis en skills te putten, benadrukt Bosveld. ‘In de eerste plaats zijn dat onze competenties binnen innovatie, r&d, om heel complexe, mechatronische machines te ontwikkelen en fabriceren. Qua technologie, hoeveelheid onderdelen en software is er behoorlijke overeenkomst. Verder zijn wij naast een ontwikkel- heel duidelijk ook een productieorganisatie. De CVP-500 past heel goed bij onze skills in metaalbewerking en assembleren. En we hebben een uitgebreide, wereldwijde serviceorganisatie, ook voor die verpakkingsmarkt een grote pre. Alleen in het verkoopkanaal was er minder aansluiting; in de postmarkt zijn wij sterk richting mkb, terwijl we ons met de CVP-500 richten op de b2b-markt van grote fulfilmentbedrijven en pakketkoeriers. Ik zei ‘was’, omdat we een speciale investering gedaan hebben om verkopers met een netwerk in die markten aan te trekken.’ Docdata in Waalwijk, verzendbedrijf voor onder meer Bol.com, was in 2013 de launching customer – gevolgd door technische groothandel Lasaulec in Heerenveen en diverse andere partijen. ‘Inmiddels zijn we naast Nederland actief in België en Frankrijk – en in Amerika is Backcountry.com (giga-verzendhuis voor buitensportartikelen, red.) onze eerste klant. De CVP-500 begint echt een significant aandeel in de activiteiten hier in Drachten te krijgen.’

 THEMA  RADICAAL TRANSFORMEREN, JUIST ALS HET (NOG) GOED GAAT, Link 3 2017

Share.

Reageer

CAPTCHA Image

Reload Image