‘Uitbesteders willen weten hoe suppliers over hen denken’

0

 

Henk Volberda (links), hier in gesprek met best knowledge runner-up Wim Simons van Timmerije: ‘Best knowledge suppliers duwen als het ware hun klant vooruit.’

Oem’ers verwachten steeds meer van hun toeleveranciers: meedenken, proactief zijn, oplossingen aandragen, investeren, risico’s nemen en flexibel zijn. In ruil daarvoor kunnen ze rekenen op langdurig commitment en vaste contracten. Dat concludeert een van de DISCA-juryvoorzitters, hoogleraar Henk Volberda. 

Helemaal nieuw is de druk op de suppliers niet, weet ook de Rotterdamse hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid. Maar wel een ontwikkeling die zich gestaag voortzet. ‘Net als vorig jaar zijn veel toeleveranciers genomineerd die hun klanten ontzorgen. Dat geldt zowel voor de categorie best logistics supplier als voor best knowledge supplier. Bij best logistics gaat het dan om snelle levering, kwaliteit en logistieke oplossingen. Natuurlijk is in deze categorie ook prijs nog een belangrijke factor, maar het wordt erg op prijs gesteld als de supplier zelf met ideeën en plannen komt. Bij best knowledge wordt verwacht dat de supplier zijn kennis en expertise inbrengt, anticipeert op eventuele problemen en proactief oplossingen aandraagt. Tijdens de jurering hebben we de nodige toeleveranciers gezien die investeren in oplossingen en financiële risico’s nemen en daarvoor pas beloond worden als bepaalde, samen afgesproken doelen worden behaald.’

Wederzijds leren

Henk Volberda ziet dat niet als een negatieve ontwikkeling. ‘Integendeel, oem’ers zijn ook bereid hun kennis te delen en gaan langdurig commitment aan. Hier is sprake van mutual learning. Er is meer transparantie en onderling vertrouwen. De rol van de suppliers wordt belangrijker. Ze kunnen hun ambities waarmaken en schuiven omhoog in de keten. Onder de streep is de intensievere samenwerking goed voor de maakindustrie.’

Juryvoorzitters zien trend bevestigd: rol toeleveranciers maakindustrie steeds groter

Ook dit jaar waren er weer veel onbekende bedrijven onder de genomineerden en finalisten. ‘Een goed signaal. Er komen ondernemers bovendrijven waar amper iemand van heeft gehoord. Blijkbaar doen ze het zo goed dat hun klanten hen nomineren. Het betekent meer concurrentie voor de gevestigde orde en dat houdt iedereen scherp. Het geeft ook aan dat we objectief toetsen. Toeleveranciers worden voorgedragen door uitbesteders. Elke kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van een scoringstabel en in de tweede ronde een financieel assessment. Gelijke kansen dus voor iedereen.’

Ook deze keer ontliepen de vijf finalisten in beide categorieën elkaar weinig. Het verschil moest gemaakt worden in het juryoverleg, waarin elk jurylid voor zijn genomineerde pleitte. ‘Zeker tussen de twee finalisten waren de verschillen miniem. Uiteindelijk heeft het publiek in de zaal beslist. Ik kan daar goed mee leven. In de zaal zitten immers stuk voor stuk professionals: inkopers, directeuren, eigenaren, managers. Die kunnen zich echt wel een goed oordeel vormen.’

John Blankendaal: ‘Een award als deze jaagt de ontwikkeling naar ondernemend samenwerken verder aan.’

Verhoudingen

John Blankendaal, directeur van Brainport Industries, was net als in 2015 juryvoorzitter best customer, de verkiezing waarbij suppliers hun beste klant nomineren. ‘We horen uit de markt dat oem’ers de nominaties erg waarderen. Duurzame relaties met toeleveranciers worden steeds belangrijker gevonden. Uitbesteders willen graag weten hoe hun suppliers over hen denken. Door de verkiezing wordt ook helder waarop ze minder scoren en waar dus nog verbeterpunten liggen.’

De vraag komt elk jaar terug: toeleveranciers die hun klanten voordragen voor een prijs, dat neigt naar stroopsmeerderij? ‘Na zes edities durf ik te zeggen dat dat niet zo is. Ik denk dat toeleveranciers goed nadenken voordat ze een klant nomineren. We zien ook niet dat de oem’er die nomineert op zijn beurt weer wordt voorgedragen. Sterker, volgens mij weten ze dat niet eens van elkaar. De belangstelling voor de Customer Award is een symptoom van veranderende verhoudingen. De rol van de supplier wordt belangrijker, early involvement is de praktijk geworden. De uitbesteder haalt graag specifieke kennis en expertise van zijn toeleveranciers naar binnen. Tegelijk realiseert hij zich dat daar iets tegenover moet staan. Een langdurige relatie, goede prijzen, partnership. Het biedt voor beide partijen meer zekerheid. We schuiven door naar ondernemend samenwerken. Wat mij betreft een goede ontwikkeling, want hoe meer samenwerking hoe meer innovatiekracht.’

Beslissend

Net als Henk Volberda heeft John Blankendaal er geen moeite mee dat het publiek een beslissende rol speelt bij de verkiezing. ‘Wij hebben ook deze keer twee finalisten gepresenteerd die elkaar heel weinig ontlopen, er zijn alleen wat nuanceverschillen. Natuurlijk is dan de beste pitch in de zaal beslissend. Ik kan daarmee leven.’

 

Share.

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geverifieerd door ExactMetrics